Har idag tvättmaskinen fast inkopplad på en ballofixkoppling men vill sätta en T-koppling emellan så att jag kan koppla på en trädgårdsslang tillfälligt.

Alltså

Ballofix ------ T-koppling ------Tvättmaskin
...................................... \
...................................Ballofix
............................................ \
.....................................Trädgårdsslang

Vad skall jag har för delar för att fixa T-kopplingen, nya Ballofixen och Gardenakopplingen?

Detta är till sommarstugan och endast tillfälligt, vi får kommunalt vatten om 1 år typ och brunnen till sommarvattnet har lagt av så där vill jag inte lägga pengar.

Planen är att sen sätta en utvändig vattenkastare med avtappning invändigt när vi får VA.

Redigerat:
Problemet är att veta vilken dimension det är.

Men din TM är troligen kopplad till ballofixen nu med en koppling med s.k "lekande mutter". Dvs en lös mutter som när den dras mot ballofixen trycker kopplingen mot ballofixen. I kopplingen ligger det en s.k planpackning, en ring av gummi eller papp/läderartat material, Den tätar mellan ballofixens plana rörände och den plana ytan på kopplingen ände.

Det du då behöver är en T koppling med en av ändarna med invändig gänga, de andra två med utanpåliggande gänga. så dun kan skruva på den. Sådana kopplingar har aldrig planpackning eller lekande mutter. Utan du måste applicera gängtätning (lin och pasta, alternativet gängtape är lätt att lägga på, men man brukar få göra om det några gånger innan det blir tätt.).

Linet lägger du på den utanpåliggande gängan på ballofixen, skruvar på T-kopplingen. Sedan TM mot en av ändrarna och slangkoppling på den andra. Du måste antingen sätta ytterligare en kran mot slangänden, eller ha en plugg/hatt som kan stoppa där när du använder TM, inte trädgårdslangen. En rörhatt har inbyggd planpackning, är bara att skruva på.

Men ofta har tvättmaskiner gänga R20 (kallas även G3/4). Men det kan också vara R15 (G1/2).

Det kan vara svårt att få tag på en T- koppling med en ände med invändig gänga, då får du köpa en med alla 3 med utvändig och en muff med invändig i båda ändar.

Går du på "enklare byggvaruhus" så finns risken att du framfröallt hittar T-kopplingar emd klämkopplingar. En sådan kan du inte använda, den är avsedd för att koppla på rena rör. Och även om man tar bort muttern som sitter på den och får en gängad ände, så har den en för vass kant som skär sönder planpackningen i kopplingen till tvättmaskinen.

Jag har inga problem att fixa kopplandet med tejp osv det är bara vilka delar jag behöver jag behöver hjälp med. Är rätt säker på att det är G3/4 på tvättmaskinen. Cylinda verkar ha det.

Ok, och någon balofix på något av T-grenarna? Vill kunna köra tvättmaskinen utan att ha igång uteslangen.

Krilleman
Bifoga en bild på hur det är kopplat så får du ett mer korrekt svar! :thumbup:

Fotografera kopplingen så får du nog svar på vad som behövs.

Redigerat:
Det är bara en rak balofix med tvättmaskin på. Får återkomma om det behövs bild, är i sommarstugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.