É
Jag ska beställa LK anslutningskopplingar för deras väggbox. Det ska vara till toalett och handfatet så jag tänkte vinkel med avstängning, där det finns två modeller att välja på.

Klämring 10mm kopparrör. Blir en G15 gänga om man tar bort klämringen. Men jag tänkte ha rör till toastolen, är det då denna jag ska välja:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...koppling-cu10g15-utv-med-vinkelavst-77766499/

Sen har dem en utan klämring, det är bara en G10 gänga:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ingskoppling-g10-utv-med-vinkelavst-77766501/

Vilken ska jag välja till toan och vilken ska jag välja till handfatet? Kranen har jag inte köpt ännu, men toaletten är en IFÖ:
https://www.bauhaus.se/toalett-ifo-pala-s-las-inkl-mjuksits
 
Krilleman
É ÉlPon skrev:
Jag ska beställa LK anslutningskopplingar för deras väggbox. Det ska vara till toalett och handfatet så jag tänkte vinkel med avstängning, där det finns två modeller att välja på.

Klämring 10mm kopparrör. Blir en G15 gänga om man tar bort klämringen. Men jag tänkte ha rör till toastolen, är det då denna jag ska välja:
[länk]

Sen har dem en utan klämring, det är bara en G10 gänga:
[länk]

Vilken ska jag välja till toan och vilken ska jag välja till handfatet? Kranen har jag inte köpt ännu, men toaletten är en IFÖ:
[länk]
Välj den med 10mm koppling på.

Då kan du alltid byta den kopplingen till 12mm som är standard idag för att koppla WC & tvättställ.

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-halvkoppling-12x15r/
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Krilleman Krilleman skrev:
Välj den med 10mm koppling på.

Då kan du alltid byta den kopplingen till 12mm som är standard idag för att koppla WC & tvättställ.

[länk]
Det tog lite tid men nu är det snart inkoppling. Vet inte om jag valde rätt men jag har satt dit den med klämring 10mm som har en G15 gänga.

Ska jag sätta dit den halvkopplingen du länkar till både vid WC och vid LK-anslutningen?

Den vid WC verkar vara av samma gänga så det kanske skulle passa.
Men vid väggen ser visserligen anslutningen platt ut vid kanten som det kanske ska vara för halvkopplingar. Men varför följde det då med en vanlig klämring i paketet? Eller är det bara när man har 10mm rör, och vid 12mm så måste man ha halvkoppling istället? Hålet är bara 10mm så något rör på 12 går inte in...
 
É
Så här ser det ut på toa:
Närbild av en halvkoppling på en toalett, sett snett underifrån med fokus på kopplingsdetaljer i metall och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser det ut på LK vid väggen:
Kromad vattenanslutning med svart vred på en badrumsvägg, eventuellt en LK-halvkoppling för toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvkoppling på båda?
Följde med en avstängning till toan men del tänkte jag skippa eftersom jag har den vid väggen.
 
Krilleman
É ÉlPon skrev:
Halvkoppling på båda?
Yes, halvkoppling på båda, glöm inte stödhylsa på förkromade rör.
Och jag skulle använt ventilen på din WC endå.

Många kör anslutningsslang på detta, men det är inte att rekommendera enligt mitt tycke.
Det är ju detaljerna som gör det!
 
É
Krilleman Krilleman skrev:
Yes, halvkoppling på båda, glöm inte stödhylsa på förkromade rör.
Och jag skulle använt ventilen på din WC endå.

Många kör anslutningsslang på detta, men det är inte att rekommendera enligt mitt tycke.
Det är ju detaljerna som gör det!
Jo har ju läst att proffsen kör rör så tänkte göra det jag med.

Men varför ventil vid WC när man har en ventil 20cm ner vid väggen? Vill man inte lossa en halvkoppling flera ggr (om man nu vill ta bort WC) för annars förstår jag inte varför? Blir ju bara fulare och fler kopplingar. Eller är det nåt med plastgrejen på WC-anslutningen (syns på min bild) och pinnen som sticker ut (filter?), för medföljande ventilen har gummipackning på ändan mot WC.
 
Krilleman
É ÉlPon skrev:
Men varför ventil vid WC när man har en ventil 20cm ner vid väggen? Vill man inte lossa en halvkoppling flera ggr (om man nu vill ta bort WC) för annars förstår jag inte varför? Blir ju bara fulare och fler kopplingar. Eller är det nåt med plastgrejen på WC-anslutningen (syns på min bild) och pinnen som sticker ut (filter?), för medföljande ventilen har gummipackning på ändan mot WC.
Precis, använd ventilen som skickades med.

Då får du en helt slät yta av förkromad mässing att dra din halvkoppling på.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Hej igen @Krilleman eller valfri annan person. Nu har jag fått hem blandaren till handfatet som har 3/8” (r10?). Men anslutningen jag satte i väggen är 1/2”.

Är det bara att sätta dit en adapter likt denna, eller finns det andra lösningar? Tänkte om det finns bättre lösningar som inte innebär en gummipackning till som jag antar adaptern från Biltema har. Eller förresten är det kanske bara gängtejp och inte packning…

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...095&gbraid=0AAAAADowiYinkHE2KvqFO3OEXBqXh-aYi

Eller denna är väl samma funktion:
https://www.bauhaus.se/bussning-gel...825&gbraid=0AAAAADxd_kwcoMejb7Cp7GvqTcMbvCSnQ
 
É
É
Den för klämring är nog tänkt för när man har rör som sticker upp så jag tog den gängade adaptern istället. Läckte trots många varv med gängtejp så jag bytte till lin och pasta och nu verkar det tätt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.