Jag ska beställa LK anslutningskopplingar för deras väggbox. Det ska vara till toalett och handfatet så jag tänkte vinkel med avstängning, där det finns två modeller att välja på.
Klämring 10mm kopparrör. Blir en G15 gänga om man tar bort klämringen. Men jag tänkte ha rör till toastolen, är det då denna jag ska välja:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...koppling-cu10g15-utv-med-vinkelavst-77766499/
Sen har dem en utan klämring, det är bara en G10 gänga:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ingskoppling-g10-utv-med-vinkelavst-77766501/
Vilken ska jag välja till toan och vilken ska jag välja till handfatet? Kranen har jag inte köpt ännu, men toaletten är en IFÖ:
https://www.bauhaus.se/toalett-ifo-pala-s-las-inkl-mjuksits
Klämring 10mm kopparrör. Blir en G15 gänga om man tar bort klämringen. Men jag tänkte ha rör till toastolen, är det då denna jag ska välja:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...koppling-cu10g15-utv-med-vinkelavst-77766499/
Sen har dem en utan klämring, det är bara en G10 gänga:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ingskoppling-g10-utv-med-vinkelavst-77766501/
Vilken ska jag välja till toan och vilken ska jag välja till handfatet? Kranen har jag inte köpt ännu, men toaletten är en IFÖ:
https://www.bauhaus.se/toalett-ifo-pala-s-las-inkl-mjuksits
Välj den med 10mm koppling på.É ÉlPon skrev:Jag ska beställa LK anslutningskopplingar för deras väggbox. Det ska vara till toalett och handfatet så jag tänkte vinkel med avstängning, där det finns två modeller att välja på.
Klämring 10mm kopparrör. Blir en G15 gänga om man tar bort klämringen. Men jag tänkte ha rör till toastolen, är det då denna jag ska välja:
[länk]
Sen har dem en utan klämring, det är bara en G10 gänga:
[länk]
Vilken ska jag välja till toan och vilken ska jag välja till handfatet? Kranen har jag inte köpt ännu, men toaletten är en IFÖ:
[länk]
Då kan du alltid byta den kopplingen till 12mm som är standard idag för att koppla WC & tvättställ.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-halvkoppling-12x15r/
Det tog lite tid men nu är det snart inkoppling. Vet inte om jag valde rätt men jag har satt dit den med klämring 10mm som har en G15 gänga.Krilleman skrev:
Ska jag sätta dit den halvkopplingen du länkar till både vid WC och vid LK-anslutningen?
Den vid WC verkar vara av samma gänga så det kanske skulle passa.
Men vid väggen ser visserligen anslutningen platt ut vid kanten som det kanske ska vara för halvkopplingar. Men varför följde det då med en vanlig klämring i paketet? Eller är det bara när man har 10mm rör, och vid 12mm så måste man ha halvkoppling istället? Hålet är bara 10mm så något rör på 12 går inte in...
Så här ser det ut på toa:
Och så här ser det ut på LK vid väggen:
Halvkoppling på båda?
Följde med en avstängning till toan men del tänkte jag skippa eftersom jag har den vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser det ut på LK vid väggen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvkoppling på båda?
Följde med en avstängning till toan men del tänkte jag skippa eftersom jag har den vid väggen.
Jo har ju läst att proffsen kör rör så tänkte göra det jag med.Krilleman skrev:
Men varför ventil vid WC när man har en ventil 20cm ner vid väggen? Vill man inte lossa en halvkoppling flera ggr (om man nu vill ta bort WC) för annars förstår jag inte varför? Blir ju bara fulare och fler kopplingar. Eller är det nåt med plastgrejen på WC-anslutningen (syns på min bild) och pinnen som sticker ut (filter?), för medföljande ventilen har gummipackning på ändan mot WC.
Precis, använd ventilen som skickades med.É ÉlPon skrev:Men varför ventil vid WC när man har en ventil 20cm ner vid väggen? Vill man inte lossa en halvkoppling flera ggr (om man nu vill ta bort WC) för annars förstår jag inte varför? Blir ju bara fulare och fler kopplingar. Eller är det nåt med plastgrejen på WC-anslutningen (syns på min bild) och pinnen som sticker ut (filter?), för medföljande ventilen har gummipackning på ändan mot WC.
Då får du en helt slät yta av förkromad mässing att dra din halvkoppling på.
Hej igen @Krilleman eller valfri annan person. Nu har jag fått hem blandaren till handfatet som har 3/8” (r10?). Men anslutningen jag satte i väggen är 1/2”.
Är det bara att sätta dit en adapter likt denna, eller finns det andra lösningar? Tänkte om det finns bättre lösningar som inte innebär en gummipackning till som jag antar adaptern från Biltema har. Eller förresten är det kanske bara gängtejp och inte packning…
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...095&gbraid=0AAAAADowiYinkHE2KvqFO3OEXBqXh-aYi
Eller denna är väl samma funktion:
https://www.bauhaus.se/bussning-gel...825&gbraid=0AAAAADxd_kwcoMejb7Cp7GvqTcMbvCSnQ
Är det bara att sätta dit en adapter likt denna, eller finns det andra lösningar? Tänkte om det finns bättre lösningar som inte innebär en gummipackning till som jag antar adaptern från Biltema har. Eller förresten är det kanske bara gängtejp och inte packning…
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...095&gbraid=0AAAAADowiYinkHE2KvqFO3OEXBqXh-aYi
Eller denna är väl samma funktion:
https://www.bauhaus.se/bussning-gel...825&gbraid=0AAAAADxd_kwcoMejb7Cp7GvqTcMbvCSnQ
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag såg t.ex. att det fanns klämring till 3/8” som ju borde passa då min anslutning i väggen både är 1/2” och klämring 10mm.
Sen om det är bättre, eller bara krångligare än en gängad adapter vet jag inte?
https://www.byggmax.se/anslutningss...=0AAAAAD8WC3HwhgUImmZLyJMm1SKcJhFzH#913=78286
Sen om det är bättre, eller bara krångligare än en gängad adapter vet jag inte?
https://www.byggmax.se/anslutningss...=0AAAAAD8WC3HwhgUImmZLyJMm1SKcJhFzH#913=78286
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden