47 269 läst ·
132 svar
47k läst
132 svar
Vilka hustillverkare kommer överleva?
Just det dystra ekonomiska läget för småhustillverkarna är det som oroar mest i husplanerna. Jag vill inte hamna i samma sits som kunderna till LB-hus, lider med dem. Alla tillverkare på min short-list går med förlust. Nån som vet när siffrorna för 2011 blir tillgängliga på t.ex. Proff.se? Är det sista mars?
Det beror på bolagets räkenskapsår och när bolaget lämnar in sin årsredovisning:
http://bolagsverket.se/arsredovisningar/
Ungefär 2 veckor efter att Bolagsverket har godkänt årsredovisningen finns den tillgänglig att hämta hem som pdf
från allabolag.se.
Ungefär 4 – 6 veckor efter Bolagsverket har godkänt årsredovisningen presenterar vi siffror på allabolag.se.
http://bolagsverket.se/arsredovisningar/
Ungefär 2 veckor efter att Bolagsverket har godkänt årsredovisningen finns den tillgänglig att hämta hem som pdf
från allabolag.se.
Ungefär 4 – 6 veckor efter Bolagsverket har godkänt årsredovisningen presenterar vi siffror på allabolag.se.
Tror att utslagningen kommer att ske bland de husföretag som jobbar på nationell nivå. (tänker på Trivsel, Finn domeo. Karlsson och LB är redan i KK osv) Där finns troligen mest overhead kostnader. Mindre lokala leverantörer bör klara sig bättre. De är lättare att kolla upp.
Om jag skulle välja en "nationell" tillverkare skulle jag ta Eksjö (trygg affär under en massa år) eller Myresjöhus som har starka ägare och finns i flera segment. De har gått med vinst tidigare åtminstone. Andra större nationella tillverkare under premium kan också funka.
Själv kör jag med en lokal leverantör, Mälarvillan. Än så länge känns det som om jag får mycket för pengarna.
Om jag skulle välja en "nationell" tillverkare skulle jag ta Eksjö (trygg affär under en massa år) eller Myresjöhus som har starka ägare och finns i flera segment. De har gått med vinst tidigare åtminstone. Andra större nationella tillverkare under premium kan också funka.
Själv kör jag med en lokal leverantör, Mälarvillan. Än så länge känns det som om jag får mycket för pengarna.
ginnfilt skrev:Det beror på bolagets räkenskapsår och när bolaget lämnar in sin årsredovisning:
[länk]
Ungefär 2 veckor efter att Bolagsverket har godkänt årsredovisningen finns den tillgänglig att hämta hem som pdf
från allabolag.se.
Ungefär 4 6 veckor efter Bolagsverket har godkänt årsredovisningen presenterar vi siffror på allabolag.se.
Man kanske bör tillägga att om ett bolag har ett brutet räkenskapsår (t.ex. 2010-09-01 till 2011-08-31) så kan det ta över ett halvår tills bolagsverket får in redovisningen.
Då är det ganska gamla uppgifter och man bör i så fall fundera på att göra en djupare kreditkoll för att se så att skatter mm. är betalda. Både allabolag.se och proff.se tillhandahåller kreditupplysningstjänster. Kan vara väl värda pengar om man är osäker.
De har det lite dåligt med ingående ordrar just nu, men har starka ägare i ryggen som vill satsa och de kommer garanterat finnas kvar.Piluren skrev:Men jag undrar själv framför allt om Anebyhus. Vi är mycket intresserade av en tomt de har och det vet de om, men nu hör de plötsligt inte av sig. Jag ringer, får inte tag i dem, lämnar meddelande, de ringer inte tillbaka. Kanske bara ett missförstånd men har någon koll på eller erfarenheter av Anebyhus?
Ligg på din säljare eller hör av dig direkt till huvudkontoret så blir det fart på maskineriet!
Vi hade kontakt med Anebyhus Norrköpingskontor. Bad dem om en produktionskostnadskalkyl på ett hus vi var intresserade av samt ville boka in ett möte med dem. Tre telefonsamtal samt två mailpåminnelser senare fick vi produktionskostnadskalkylen. Vi träffade dem men hade fått så dåligt intryck redan innan (ointresserad säljare) så vi beslöt att inte gå vidare med dem.
Man bör vara uppmärksam när man granskar husbolagens bokslut. Tittar man enbart på resultat- och balans räkning utan att se detaljerna blir man lätt vilseledd. FH årsbokslut för 2010 ser till en början helt ok ut. I balansomslutning finns dock 147 miljoner i good-will under posten anläggningstillgångar. Att det skulle finnas ett reelt good-will värde på 150 M verkar ytters osannolikt. Det verkliga värdet är snarare 0. Skriv av good-will och FH har en förestånede förlust post på 150M de kommande åren. Detta utan att räkna in kärvare tider framöver.
Intressant om du kunde utveckla din tolkning av posten för goodwill i årsredovisningen och vad du baserar slutsatsen att tillgångarnas värde är 0?phälle skrev:Man bör vara uppmärksam när man granskar husbolagens bokslut. Tittar man enbart på resultat- och balans räkning utan att se detaljerna blir man lätt vilseledd. FH årsbokslut för 2010 ser till en början helt ok ut. I balansomslutning finns dock 147 miljoner i good-will under posten anläggningstillgångar. Att det skulle finnas ett reelt good-will värde på 150 M verkar ytters osannolikt. Det verkliga värdet är snarare 0. Skriv av good-will och FH har en förestånede förlust post på 150M de kommande åren. Detta utan att räkna in kärvare tider framöver.
Nedan följer en kort beskrivning av begreppet goodwill (från Almis hemsida)
"Goodwill är skillnaden mellan köpeskillingen för ett företag och det verkliga värdet på de köpta tillgångarna och skulderna.Ofta är tillgångarnas verkliga värde betydligt högre än vad de är bokförda till, t ex fastigheter, byggnader, maskiner mm. Det kan också finnas dolda reserver i patent-, förlags- och hyresrätter mm som inte är upptagna till något värde i det köpta bolagets balansräkning. Goodwill förekommer endast i koncernbalansräkningen under immateriella anläggningstillgångar och skrivs normalt av på 5 – 10 år."
Det faktum att det förekommer en goodwill-post i årsredovisningar är väl i sig inget alarmerande eller konstigt.
Redigerat:
Jag skulle nog inte oroa mig så mycket över Fiskarheden. Tycker att det ser ut som ett stabilt företag med en ökad omsättning och god vinstmarginal. Då finns det andra bolag vars siffror inte ser speciellt bra ut.
På en vikande marknad där småhustillverkning går från 7 000 småhus per år till runt 5 500 för 2012 kan man förstå att det skördar sina offer. http://di.se/Artiklar/2012/3/13/261733/Smahustillverkare-rasar-mot-bolanetak/
På en vikande marknad där småhustillverkning går från 7 000 småhus per år till runt 5 500 för 2012 kan man förstå att det skördar sina offer. http://di.se/Artiklar/2012/3/13/261733/Smahustillverkare-rasar-mot-bolanetak/
I FH fall misstänker jag att good will uppstod när Polaris Equity köpte FH. Skillnaden mellan köpeskillingen och det bokförda nominella aktiekapitalet bokförs då som Good Will. Enkelt uttryckt är det överpriset som köparen betalade för bolaget. Om man inte bokför det som Good Will slår skillnaden direkt på resultatet, d.v.s. de nya ägarna får en förlust på första året men har då skrivit av sina imateriella tillgångar. I FH fall finns det Good Will på 150 M som måste skrivas av. Om detta skall ske på 5 år måste alltså bolaget generera en vinst på minst 30M per år för att uppvisa ett noll resultat. Det är kanske inte så lätt i rådande konjunkturläge.
När man som konsument skall bedöma husbolagen blir det besvärligt att värdera imateriella tillgångar som Good Will. Om FH patent, goda namn, organisationsstruktur, goda kundrelationer och kompetenta ledning är värda 150M måste var och en bedömma. Personligen kan jag inte se att FH skulle ha något reelt mervärde på detta område jämfört med konkurrenterna och värderar det reella värdet av deras Good Will till noll.
Det verkliga värdet kommer att visa sig nu när FH sålts.Då får man iallafall veta vad Litorina värderat FH Good Will till. Problemet är att denna information inte kommer förrän i FH årsredovisning 2012 som inte finns tillgänglig för oss konsumenter förän midsommar 2013. En viss förvarning kan fås av att FH bildade ett nytt bolag, Fiskarhedenvillan group holding AB i slutet av november förra året. I ett holding bolag finns möjligheter till avdrag för good will och värdeminskning på det nuvarande värdet av tillgångarna. Den möjlighet finns inte för ett vanligt AB utan där måste good will skrivas ner till det faktiska värdet. Något som slår direkt på resultatet.
Var och en måste göra sin egen bedömning. Vad jag försöker upplysa om är att det inte räcker att titta på nedersta raden för att man skall vara säker.
När man som konsument skall bedöma husbolagen blir det besvärligt att värdera imateriella tillgångar som Good Will. Om FH patent, goda namn, organisationsstruktur, goda kundrelationer och kompetenta ledning är värda 150M måste var och en bedömma. Personligen kan jag inte se att FH skulle ha något reelt mervärde på detta område jämfört med konkurrenterna och värderar det reella värdet av deras Good Will till noll.
Det verkliga värdet kommer att visa sig nu när FH sålts.Då får man iallafall veta vad Litorina värderat FH Good Will till. Problemet är att denna information inte kommer förrän i FH årsredovisning 2012 som inte finns tillgänglig för oss konsumenter förän midsommar 2013. En viss förvarning kan fås av att FH bildade ett nytt bolag, Fiskarhedenvillan group holding AB i slutet av november förra året. I ett holding bolag finns möjligheter till avdrag för good will och värdeminskning på det nuvarande värdet av tillgångarna. Den möjlighet finns inte för ett vanligt AB utan där måste good will skrivas ner till det faktiska värdet. Något som slår direkt på resultatet.
Var och en måste göra sin egen bedömning. Vad jag försöker upplysa om är att det inte räcker att titta på nedersta raden för att man skall vara säker.
Med anledning av Cancellaras inlägg vill jag påpeka att syftet med FH redovisning är att övertyga oss konsumenter om att allt se bra ut men man måste titta bakom planket för att få en korrekt bild. Man skall inte heller vara för snabb att dra slutsatsen att ökande omsättning per automatik innebär stabilt företag. Den leverantör som ökar sin marknadsandel i knivskarp komkurrens i lågkonjuntur gör det oftast på beskostnad av marginalerna. Ta ordern i år och leverera nästa år? Vart det slutar vet man inte.
Om verksamheten är lönsam och allt går bra varför sålde då ägarna FH?
Att småhus tillverkarnas bransorganisation går ut och ondgör sig över lånetaket är ingen överraskning. Det talar i eget intresse. Vad vi konsumenter måste fundera på är vad som händer om huspriserna sjunker. Vad göra om man redan är maximalt belånad och huspriseran sjunker med 10% på ett år? Om man har lån på 2M och man blir ålagd av banken att amortera av 200 KSEK på ett år, hur många klarar det? Finansminister är en klok människa. Amortera, amortera, amortera..... innan det är försent.
Om verksamheten är lönsam och allt går bra varför sålde då ägarna FH?
Att småhus tillverkarnas bransorganisation går ut och ondgör sig över lånetaket är ingen överraskning. Det talar i eget intresse. Vad vi konsumenter måste fundera på är vad som händer om huspriserna sjunker. Vad göra om man redan är maximalt belånad och huspriseran sjunker med 10% på ett år? Om man har lån på 2M och man blir ålagd av banken att amortera av 200 KSEK på ett år, hur många klarar det? Finansminister är en klok människa. Amortera, amortera, amortera..... innan det är försent.
Jag tror att du drar lite stora växlar på att analysera deras GoodWill och hur man bokför inom koncernen. Man kan se fram till 2010 att de har en ökad omsättning, ökat antal anställda och god vinstmarginal. Visserligen är det ganska gamla siffror, men det verkar vara långt ifrån ett konkursmässigt företag som LB-hus. Är man osäker så skulle jag göra en djupare kreditkoll och se så att de har betalt sina skatter mm. Mycket mer än så är svårt att göra som konsument. Ett annat tecken kan vara att man har börjat varsla folk mm. men det är mer än vad jag känner till.
Verkar snarare vara tvärtom, de nyanställer....
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.4307035-fiskarhedenvillan-anstaller-trots-kris-i-smahusbranschen
Verkar snarare vara tvärtom, de nyanställer....
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.4307035-fiskarhedenvillan-anstaller-trots-kris-i-smahusbranschen
Redigerat:
Var och en måste göra sin egen analys. God vinstmarginal=du betalar för mycket? Utlåtanden från FH VD angående nyanställningar kan ju möjligtvis vara partisk? FH har ju ingen egen tillverkning. Enkelt uttryckt så köper de in material från olika källor och pakterar ihop till ett huspaket som skickas till kund. Tillverkningen görs på plats av externa entreprenörer eller kunden själv. Försäljningen sköts av externa handelsagenter. De enda som är anställda av FH är administratörer, konstruktörer och lagerarbetare. FH kommer inte att varlsa några antsällda hur illa det än går. Om man vill få en sann bild av FHs verksamnhet måste man granska deras handelsagenters bolag och även de bolag som samarbetar med FH på entreprenad sidan.
Jag tror inte att FH på något sätt är mer illa ute än någon annan hustillverkare. Den nyliga försäljningen talar väl snarast emot detta? Vem köper ett bolag för att lägga ner det?
Jag tror inte att FH på något sätt är mer illa ute än någon annan hustillverkare. Den nyliga försäljningen talar väl snarast emot detta? Vem köper ett bolag för att lägga ner det?