47 270 läst ·
132 svar
47k läst
132 svar
Vilka hustillverkare kommer överleva?
Då har jag äntligen demonterat tummen ur gömstället och gjort om filerna till bilder.
en statistik för östergötland och en för landet i stort. Håll till godo!
en statistik för östergötland och en för landet i stort. Håll till godo!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där var riktigt intressant statistik.
Och vi går väl stadigt mot allt mer akut bostadsbrist. Med 3500 byggen under 2012 så hamnar vi på rejäl all-time-low sett under väldigt väldigt många år bakåt.
Det känns som att det borde bli fler hustillverkare som går under i denna rejält krympande marknad.
Och vi går väl stadigt mot allt mer akut bostadsbrist. Med 3500 byggen under 2012 så hamnar vi på rejäl all-time-low sett under väldigt väldigt många år bakåt.
Det känns som att det borde bli fler hustillverkare som går under i denna rejält krympande marknad.
Så här ser SCB's statistik ut över inlämnade bygglov för småhus mellan 1996 och 2012.
Det är kvartalsvis siffror, på x-axeln ser det ut som endast Kv1 och 3, men det är dubbelt så många datapunkter i diagrammet. Det blev för plottrigt med kategoritext för varenda datapunkt.
Man får alltså gå tillbaka till efterdyningarna av -90-talskrisen för att hitta lika lågt husbyggande.
http://www.ssd.scb.se/databaser/mak...1&stopptid=2012K3&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1
Det är kvartalsvis siffror, på x-axeln ser det ut som endast Kv1 och 3, men det är dubbelt så många datapunkter i diagrammet. Det blev för plottrigt med kategoritext för varenda datapunkt.
Man får alltså gå tillbaka till efterdyningarna av -90-talskrisen för att hitta lika lågt husbyggande.
http://www.ssd.scb.se/databaser/mak...1&stopptid=2012K3&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1
Redigerat:
Jättetack för statistik! Intressant.
Noterar t,ex hur Eksjöhus stärkt sin ställning och bygger fler hus än Myresjöhus.
Det låga bostadsbyggandet nu visar sig också i aktiviteten här på forumet, i husbyggartrådarna. Det var nya inlägg då stup i kvarten.
Noterar t,ex hur Eksjöhus stärkt sin ställning och bygger fler hus än Myresjöhus.
Det låga bostadsbyggandet nu visar sig också i aktiviteten här på forumet, i husbyggartrådarna. Det var nya inlägg då stup i kvarten.
Tänk på att min statistik bara är till i början på december så det kan tillkomma ett antal. Skrämmande låga soffror ändå enligt mig.
Trivselhus och älvsbyhus är väl de som skulle klara en betydligt större produktion i befintliga lokaler
Trivselhus och älvsbyhus är väl de som skulle klara en betydligt större produktion i befintliga lokaler
Trojas statistik visar de 3 första kvartalen. Enl. TMF kommer det påbörjas 4500 småhus under 2012, för 2013 är prognosen 4000, alltså ingen uppgång att vänta ännu.
http://www.tmf.se/nyheter_11/pressm...ter-prognosen-for-smahus-pa-fortsatt-lag-niva
http://www.tmf.se/nyheter_11/pressm...ter-prognosen-for-smahus-pa-fortsatt-lag-niva
Statistiken från TMF är riktig men man skall nog vara försiktig med att lita allt för mycket på TMFs förklaring till nedgången, de är trots allt en intresseorganisation för svenska trähustillverkare. Den vikande konjunkturen är naturligtvis huvudorsaken. Det brukar dessutom vara fasförskjutning mellan nybyggande och dålig konjunktur. Minskat nybbyggande kommer först ett år efter lågkonjunkturen. Det är sällan man avbryter en planerad nybyggnation. Med det i åtanke finns en uppenbar risk att det blir mindre än 4 000 nya små hus nästa år. Frågan är nog vem som är bäst att övervintra?
BraHus har ju nyligen genomgått en ägaromstrukturering. Det är Fiskarhedenvillans grundare som gått in som delägare och även agerar som styrelseordförande. Bolaget har även värvat ett antal säljare/agenter från Fiskarhedenvillan. Jag utgår från att syftet är att öka försäljningen och förbättra marginalerna. Hittills verkar det dock inte blivit någon större förändring. 2013 levererade bolaget ett noll resultat samtidigt som omsättningen sjönk med 3%. Finns det dessutom missnöjda kunder som stigerik blir det ännu svårare att nå framgång. Kan dock inte tänka mig att de nya ägarna gått in i Brahus för att förlora pengar men är inte främmande för att det kan komma och ske på konsumenternas bekostnad.
Örementhus AB ekonomi visar ett företag på dekis. 7.5% soliditet ,bör vara 30 , eget kapital 212 000 kr är ingenting.
Dock mkt hög bruttovinst, 65 %, vilket tyder på att moderföretaget tar alla pengar.
Säljer endast 2 hus / år .
Hög bruttovinst visar att köparen betalar mkt för lite.Normal bruttovinst för husbyggföretag är 43 % vilket ger köparen
45 % mer för pengarna.
Dock mkt hög bruttovinst, 65 %, vilket tyder på att moderföretaget tar alla pengar.
Säljer endast 2 hus / år .
Hög bruttovinst visar att köparen betalar mkt för lite.Normal bruttovinst för husbyggföretag är 43 % vilket ger köparen
45 % mer för pengarna.
Klicka här för att svara
