289 läst ·
11 svar
289 läst
11 svar
Vilka delar behöver jag?
Vvs firman var ohyggligt dyr på delarna med deras kända Ahlsell prislista. Någon som kan hjälpa mig med vilka delar jag behöver till fördelningsbrunnen för jordvärmen?
Slangar 500 × 4 st. Går till fördelningsbrunn. Därefter kulvert till annan byggnad.
Vilka delar behöver jag i brunnen?
Slangar 500 × 4 st. Går till fördelningsbrunn. Därefter kulvert till annan byggnad.
Vilka delar behöver jag i brunnen?
Jag hade bett VVS-firman som lämnat priset om en skriftlig materiallista med fabrikat, dimension, antal och artikelnummer, inte bara ett paketpris. Då kan en annan firma prissätta samma lösning och du slipper jämföra Ahlsells listpris med en okänd omfattning.
Har bett om det men de säger att de inte kan lämna det utan uppskattar material till 100 000 kr.U usamazf skrev:
@uselessuseless skrev:
- Köldbärarvätskan cirka 950 liter 33 250 kr
- Delar för inkoppling av slangarna i fördelarbrunnen samt 2 slangar som går vidare till pannrummet från fördelarbrunnen. De sa även några meter slang inomhus samt rörkopplingar för att koppla in pannan. Det var cirka 66 000 kr.
Reagerade på kostnaden men har ingen aning om vad materialet kostar till fördelarbrunnen samt vad som behövs och de sa att de kör enligt schablon och inte brukar specificera materialet.
Därför tänkte jag kika vad det kostar att beställa delarna själv.
Undrar också om någon har koll på hur lång tid det tar att koppla ihop slangarna i fördelaren och sedan ansluta dem till en ny värmepump inomhus. Vvs firman räknade på 65 timmars arbete. Något som låter mycket men det kanske tar lång tid att installera en värmepump?A atomlab skrev:
Min bergvärmepump tog två man, en installatör och en ung hantlangare, omkring 12h att installera. Så 24 arbetstimmar plus resa.Lucky2015 skrev:
Slangarna från borrhålet framdragna till pannrummet när de startade.
Den ersatte den en elpanna och ställdes 4-5 meter bort. Så lite rördragning, ny expansion, nytt filter, eldragning kanske 5 meter från elpannan, en ny elbrytare på väggen, och sen drifttagning med luftning av både brine och radiatorkrets. Samt inbärning och rivning & bortforsling av elpannan.
Det var fast pris så de jobbade nog rimligt effektivt.
Kan inte tänka mig att sammankoppling av några slangar i en brunn tar särskilt mycket mer tid utöver ovanstående. Låter som nån skojare du har fått tag på. Föreslår du letar efter en annan entreprenör.
Anlita inte den firman.Lucky2015 skrev:
Då hade jag inte köpt materialet själv ännu. Be två andra VVS-firmor lämna fast pris på samma omfattning och ange vem som ansvarar för dimensionering, materialval, injustering och garanti. När den första firman varken specificerar materialposten på 100 000 kr eller de 65 timmarna går offerten inte att jämföra ordentligt.Lucky2015 skrev:
Klicka här för att svara