288 514 läst ·
1 217 svar
289k läst
1,2k svar
Vilka bygger med Smålandsvillan?
http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Support/installationguides/Pages/LayingWoodloc.aspx
jag hittade läggningsanvisningarna på nätet ...
jag hittade läggningsanvisningarna på nätet ...
Nu har vi fått nycklarna till vårt Västervik - så härligt!
Vi ska ta det lite lugnt och flytta lite i taget, för att hinna rensa i röran. Men nu planerar vi inredning i hall och tvättstuga, Hur har ni gjort?
Finns det några bilder från den långsmala tvättstugan i Västervik? Bra idéer?
VI funderar på att sätta upp en lång hylla längst upp i taket i tvättstugan. Letar bra backar att ställa på dem först.
Är det någon som nyttjar utrymmet under trappan till klädförvaring?! Hur?
Finns det några bilder från den långsmala tvättstugan i Västervik? Bra idéer?
VI funderar på att sätta upp en lång hylla längst upp i taket i tvättstugan. Letar bra backar att ställa på dem först.
Är det någon som nyttjar utrymmet under trappan till klädförvaring?! Hur?
Mer funderingar: Garderoberna! Vi funderar på om vi ska byta ut eller ha kvar... Hur är inredningen till dem? Bra? Flexibel? Dyr? Hur har ni gjort?
Passar det med andra företags inredning (läs IKEA)?
Det är så synd att de inte har satsat på högre garderober. Skulle gärna haft 230 eller högre och nyttja den volym som finns!
Passar det med andra företags inredning (läs IKEA)?
Det är så synd att de inte har satsat på högre garderober. Skulle gärna haft 230 eller högre och nyttja den volym som finns!
Är det någon här som har källare/garage till Västervik?
Skulle vilja veta hur ni har kopplat in värme och el ner till källaren?
Var ni har koppla in det?
Jag ska koppla in golvvärme i källaren är det någon här som har gjort det med?
Skulle vilja veta hur ni har kopplat in värme och el ner till källaren?
Var ni har koppla in det?
Jag ska koppla in golvvärme i källaren är det någon här som har gjort det med?
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Hej alla SMV-byggherrar/damer!
Magnus heter jag och min familj och jag ska bygga en SMV Nybro!
När? Byggstart v 14 (April 2009)
Var? På Örstigsnäs i Nyköping
Hur? Helentreprenad + övervåning.
Varför? För att vi föll pladask för Nybro när vi såg huset!
Tomt? Jo, vi äger vår tomt som är på 1575kvm! Den kostade 425 000kr.
Byggnadskreditiv? Nej. Sånt vill vi inte ha och har därför inte heller något sådant!
Varför SMV? Jo, vi fick bra mycket mer för lägenheten vi sålt än vad vi räknat med och då öppnades möjligheten att bygga lite dyrare.
För att sluta denna post från mig vill jag önska massvis med bilder från er som redan bor i färdiga Nybro/andra SMV!
Länk till vår byggblogg: http://nybro.thegreenswede.com
Hälsn.
Magnus
Magnus heter jag och min familj och jag ska bygga en SMV Nybro!
När? Byggstart v 14 (April 2009)
Var? På Örstigsnäs i Nyköping
Hur? Helentreprenad + övervåning.
Varför? För att vi föll pladask för Nybro när vi såg huset!
Tomt? Jo, vi äger vår tomt som är på 1575kvm! Den kostade 425 000kr.
Byggnadskreditiv? Nej. Sånt vill vi inte ha och har därför inte heller något sådant!
Varför SMV? Jo, vi fick bra mycket mer för lägenheten vi sålt än vad vi räknat med och då öppnades möjligheten att bygga lite dyrare.
För att sluta denna post från mig vill jag önska massvis med bilder från er som redan bor i färdiga Nybro/andra SMV!
Länk till vår byggblogg: http://nybro.thegreenswede.com
Hälsn.
Magnus
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Finns det någon som har pärlspont-luckorna i sitt kök? Skulle gärna vilja se bilder på hur det ser ut på riktigt. Håller på att fundera på kakel i köket. De två alternativ som man får välja på genom SMV är ju fruktansvärda. Himla tur att man kan välja bort det.
Tjena!
Vi bygger Villa Nybro om allt går vägen till våren, huset är beställt och bygglovsansökan inlämnad! Har en fråga till er om bor i SMV, hur ser väggarna ut i uppbyggnad och hur hänger ni saker, tavlor, hyllor, tv-apparater - är det bara enkelt gips eller finns det mer innanför ?
Nu bor man ju i betongdjungeln så här är det ju aldrig några problem när man väl fått till ett hål
http://hus.toutin.com
Vi bygger Villa Nybro om allt går vägen till våren, huset är beställt och bygglovsansökan inlämnad! Har en fråga till er om bor i SMV, hur ser väggarna ut i uppbyggnad och hur hänger ni saker, tavlor, hyllor, tv-apparater - är det bara enkelt gips eller finns det mer innanför ?
Nu bor man ju i betongdjungeln så här är det ju aldrig några problem när man väl fått till ett hål
http://hus.toutin.com
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
grelle skrev:Tjena!
[länk]
Vet inget om väggar då vi är i samma fas som ni är. Vill bara tacka för tipset ni ger på er blogg om Sketchup! Har precis tankat ner det och ska testa det.
/Magnus - Nybroleverans vecka 14.
Vet inte heller något om väggarna. Har liksom inte kommit dit tankemässigt än. Vi väntar på en villa Kalmar men är precis i startgroparna. Känns fortfarande lite overkligt.
Har kikat på de flesta av era bloggar som kommit fram här under inlägget och måste bara få säga att det är så roligt att få läsa om er processer. Och speciellt roligt är det att få se hur det blivit sen när ni flyttat in.
Vi kanske är lite halv-tokiga men vi har ännu inte lyckats få se ett hus som vi beställt. i verkligheten Vi har endast gjort en snabb-titt på ett Västervik-visningshus. Vi har aldrig fått sett en över-våning så jag hoppas vi blir nöjda ändå...
"Sketchup! " Min man tyckte programmet blev lite roligare efter att man kunde lägga in hur solen går runt. Så tack för den roliga prylen...'''
Vi bygger norr om Stockholm och hoppas att huset kommer någon gång i februari/Mars (har inte fått något närmare besked ännu).
Även vi har en liten byggblogg: http://villaberga.wordpress.com/
/Mia
/Mia
Har kikat på de flesta av era bloggar som kommit fram här under inlägget och måste bara få säga att det är så roligt att få läsa om er processer. Och speciellt roligt är det att få se hur det blivit sen när ni flyttat in.
Vi kanske är lite halv-tokiga men vi har ännu inte lyckats få se ett hus som vi beställt. i verkligheten Vi har endast gjort en snabb-titt på ett Västervik-visningshus. Vi har aldrig fått sett en över-våning så jag hoppas vi blir nöjda ändå...
"Sketchup! " Min man tyckte programmet blev lite roligare efter att man kunde lägga in hur solen går runt. Så tack för den roliga prylen...'''
Vi bygger norr om Stockholm och hoppas att huset kommer någon gång i februari/Mars (har inte fått något närmare besked ännu).
Även vi har en liten byggblogg: http://villaberga.wordpress.com/
/Mia
/Mia
Redigerat:
Enkelgips med någonform av armering, typ glasfiber(?). Säljaren i GBG (husknuten) har en spik som man kan hänga sig i utan att gipsen spricker. (spiken går att dra ut för hand, alltså inte satt i ngn regel!) Jag kan tänka mig att hänga tavlor o dylikt men inte TV, hyllor, skåp mm, då hade jag sett till att sätyta sakerna i reglarna!grelle skrev:Tjena!
[länk]
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Har du bara rätt fästanordning kan du hänga vad som helst (nästan) på gipsväggen. Det är säkert mer stabilt att köra in skruv i regeln men ibland sitter de ju inte där man vill ha sina grejer? =)patrik659 skrev:Enkelgips med någonform av armering, typ glasfiber(?). Säljaren i GBG (husknuten) har en spik som man kan hänga sig i utan att gipsen spricker. (spiken går att dra ut för hand, alltså inte satt i ngn regel!) Jag kan tänka mig att hänga tavlor o dylikt men inte TV, hyllor, skåp mm, då hade jag sett till att sätyta sakerna i reglarna!
Ja man blir aldrig nöjd, här i betongen kör man slut på ett par borrset per hylla men sen kan man sova på hyllorna om man vill, i huset lär man väl inte våga titta på dem utan att de ramlar ner då, om man inte hänger där reglarna är
tur att farsan köpte en sån här regelsökare idag!
Ni tror inte att det går att slå dit en spånplatta eller förstärka på nåt annat sätt på den vägg man tror blir en tv på eller nåt då ? Vi får ju vårat hus utan ytskikt...
Ni tror inte att det går att slå dit en spånplatta eller förstärka på nåt annat sätt på den vägg man tror blir en tv på eller nåt då ? Vi får ju vårat hus utan ytskikt...