Hej!

Kan inte svara på alla dina frågor eftersom vi inte fått vårt hus ännu. Men två av dem...
Badrummet: Vår kakelfirma sätter inte in eget tillhandahållet kakel/klinker. Står tom i papperna som vi fått då vi skulle välja kakel + klinker. Vi var tvungna att använda oss av deras sortiment dvs Konradssons eller Höganäs dvs att de köper in. Du kan ju alltid prata med kakelfirman själv och kanske göra en egen deal.

I köket ingår diskbänk. Går att få diskho som tillval. Vet inte om det sätter in sånt man själv köpt in men det är tveksamt. Kanske kan ni be om endast bänk och sen sätta in diskhon själv? Vi valde bort både diskbänk och deras ho då vi ville ha underlimmad diskho isället. No problemas...

Kommer inte ihåg om det var golv under skåpen eller ej. Maken min säger att det var det. Skåpen är fastskruvade under transport och man måste säga till att de inte ska sättas fast igen tror jag. Vi har ju inte riktigt det problemet eftersom vi lägger golv & tapetserar själva...

/Mia

Hej

Vi har byggt en smv kalmar och har bott i det sen augusti förra året. Vi är mycket nöjda. Ang gaderoberna eller skåpen så läggs golv under men det tapeseras ej. Vi valde att få dom levererat löst då vi ville ha tapeserat bakom+ att vi ville ha dem någon annanstans, dom skruvar fast dom i väggarna och det vill man ju inte. Sen levererads handtagen löst tilloxå så vi kunde byta dom .... är ju inte så vassa.

Lycka till med erat hus.

Vera

Ni som bor i smålandsvillor. Om jag har förstått rätt så är det trägolv i alla rum som standard, hur fungerar det i hallen? Blir det inte fult när det kommer vatten, snö lite grus osv?

Finns det nån som valt ett målningsförberett hus, vad har ni valt för golv? för och nackdelar. Blir t.ex ett laminatgolv kallt även med den nya grunden?

Jag var och tittade inne i ett nybro häromdagen, och ägaren påpekade speciellt att man skulle be att få garderoberna lösa, annars tapetserade de inte bakom. Detta tror jag att man skulle göra innan

jo, vi kommer nog att sätta klinkers på en liten ruta vid ytterdörren så småningom.

Hej

Är det någon som byggt ett Nybro som tagit bort köksskåpen över spisen?
Har det blivit fula märken eller är det något som går att leva med?

Vi har köpt en designkåpa som vi vill sätta upp, men fick till svar att det kan bli fula märken i taket när man tar bort den spikade takanslutningen. Det skulle inte heller på ett lätt sätt gå att dölja iom att takskivorna var behandlade med någon sorts plast.

Vore intressant att höra om någon annan råkat ut för detta och hur ni i så fall löst det hela.

//Madeleine

Hej igen... Ang garderoberna sa vår husförsäljare att de inte kan leverera dem löst så om vi kan tajma in det får vi bege oss till huset när det levereras och haffa tapetsören, ta bort garderoberna själva och fråga om han kan tänka sig att tapetsera där garderoberna stått... Inte säkert att det går dock. Tycker jag är snålt! Inte mycket man har att säga till om.

Det måste i så fall vara något nytt de börjat med. Vi fick våra garderober löst, dvs de låg på vardagsrumsgolvet helt ouppackade. (fast det är iofs två år sedan nu)

Samma här för ett år sedan. Låg i vardagsrummet.

Ja, enl vår försäljare är detta nytt. De "får" inte leverera garderoberna löst längre :-(
Vad har ni valt för kök? Vi har valt ett pärlspont-kök men vi ska kakla själva eftersom de inte kan erbjuda något annat än grå fog och det vill vi inte ha.

Vi ska få våra sovrumsgarderober löst levererade. Vi får vårt hus v19.

Vi valde bort skåpen ovanför spisen. Kolla på min blog så får du se. Inga fula märken, eftersom de aldrig sätter dit några skåp.

http://mariaochhenrik.blogg.se

//Maria

Madeleine&Daniel skrev:
Hej

Är det någon som byggt ett Nybro som tagit bort köksskåpen över spisen?
Har det blivit fula märken eller är det något som går att leva med?

Vi har köpt en designkåpa som vi vill sätta upp, men fick till svar att det kan bli fula märken i taket när man tar bort den spikade takanslutningen. Det skulle inte heller på ett lätt sätt gå att dölja iom att takskivorna var behandlade med någon sorts plast.

Vore intressant att höra om någon annan råkat ut för detta och hur ni i så fall löst det hela.

//Madeleine

Hjälp! Någon som satt in badkar i badrummet på undervåningen. Är så sugen men funkar det rent byggnadsmässigt eller måste det vara förstärkt på något sätt?

Vårt hus kommer om 10 dagar och badrummet kommer att kaklas genom Smv, resten gör vi själva.

/Mia

Redigerat:
ni som byggt m smålandsvillan - stämde era kalkyler som smv gjorde från början?? om inte, hur mycket mindre/mer blev det till slut och varför?

läste en annan tråd här om att deras kalkyler stiger i höjden - och vi ansökte om banklån på exakt den kalkylen smv gjorde åt oss (2.4 milj), vad händer om bygget går på mera sen? brukar banken alltid bevilja då?? de borde väl veta att det kan bli så när man bygger nytt, vi har en kontakt på nubygge på banken.

blir orolig ju...

ni som byggt m smålandsvillan - stämde era kalkyler som smv gjorde från början?? om inte, hur mycket mindre/mer blev det till slut och varför?
Det dom är riktigt dåliga på är markjobben, det måste man undersöka själv vad som är rimligt.

I vår kalkyl så hade dom 100k på markjobbet. Verkligheten var drygt det dubbla.

Man måste komma ihåg att dom är i businessen att sälja billiga hus. Det man då räknar på i kalkylen är en tomt som är platt och 600 kvadrat där markjobbet består av att göra klart grunden så att man kan ställa dit huset.

Så har ni som vi köpt en tomt på 1500 kvadrat som såg ut som en slalombacke med träd i , så är det bra om man räknar efter själv och planerar noga.

Jag räknade, räknade och räknade, och tog sen i utav h....vet , för när man väl tar ut pantbrev och byggkreditivet så är det inte helt lätt att komma krypande och vilja ha mer pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.