mdredfox8 skrev:
Vi har gjort det själva, hur lätt som helst. Tror fönstren kostade 5500:-/st.
Bara att såga hål i taket innan du har isolerat. Det första fönstret tog nog 6 tim och det andra 3 tim när man visste hur man gör...

Om du tar 118x140 så är det max du kan ha mellan takstolarna.
Tog det bredaste som gick för att få in så mycket ljus som möjligt.

Vi har satt fönstren med en takstols mellanrum. För att få stor ljusspridning.

Det blir grymt stor skillnad ljusmässigt.
Där ser man, var ju inte så farligt. Är det vanligt 3-glasfönster? Håller det isf för eventuella snömassor och annan påverkan från väder och vind? Ska se hur mkt SMV kommer att ta och hur stora deras fönster är. Har du någon bild?

Du kan läsa om fönstren på www.velux.se

Det är dom övelägset bästa takfönstren på makrnaden.
Snö är inga problem.

Ska fixa lite bilder...

Vi funderar på att bygga ett Villa Nybro från smålandsvillan. Men som kanske alla som ska bygga hus så har vi beslutsångest. Ni som byggt ett Nybro, är ni nöjda med huset, har planlösningen fungerat, vilka problem har ni haft? Är driftskostnaden vad ni förväntade er? Helt enkelt är det ett prisvärt och bra alternativ?

Jag är inte ute efter tips på andra hus.

Tacksam för svar.

Hej!
Vi har en villa västervik och är nöjda med det mesta med huset. Däremot tycker vi att Smålandsvillans reaktion på sådant vi klagat på (det finns ju alltid något som inte blir bra, det gör det säkert hos alla) varit minst sagt sval. Byggledaren gör vad han kan, men sedan händer inte så mycket ... Trots prisvärdheten tror jag inte vi skulle bygga med dem igen på grund av detta. Om vi skulle bygga igen tror jag att vi skulle välja en leverantör med ett helhetsansvar och vi skulle inte ta i tång med den KA som husfirman rekommenderar/rabatterar ...
Lycka till!

Hej :)

Vi har nu bott i vårt Nybro sedan 1 februari... Vi trivs helt kanon.....finns faktiskt ingenting att
klaga på!!
Öppen och härlig planlösning m.m
Finns bilder från vårat hus inlagt i forum...sök på bilder villa nybro så ser Du hur det
är in och utvändigt...

//Stebac

scrolle skrev:
Vi funderar på att bygga ett Villa Nybro från smålandsvillan. Men som kanske alla som ska bygga hus så har vi beslutsångest. Ni som byggt ett Nybro, är ni nöjda med huset, har planlösningen fungerat, vilka problem har ni haft? Är driftskostnaden vad ni förväntade er? Helt enkelt är det ett prisvärt och bra alternativ?

Jag är inte ute efter tips på andra hus.

Tacksam för svar.

På torsdag har vi leverans av vår smålandsvilla kalmar! Skall bli jäkligt skojjj! Nå fler som har leverans nu? Om ni är nyfikna på bilder kolla vår blogg. http://blogg.linnd.se

Ngn annan som dragit in fiber i sitt SMV hus? har ni dragit in det via elskåpet och sen vidare?

/Robert

Vi får vår Villa Västervik nästa torsdag (11 september). Hoppas inte att det datumet för otur med sig... :rolleyes: Ska bli så kul att få se det äntligen, i veckan ska vi se det på fabriken. Bara lite orolig för grunden, vi ska få nya typen med integrerad isolering och det verkar vara den första här i området i alla fall. Håll tummarna för oss att det går bra!

Villa västervik, vitt med gråa knutar? Var förbi farbriken idag en sväng och kollade in vårt hus igen, såfall är det ert som står bakom vårat, då kan jag säga att jag har vart i ert hus då;)!

Vad menar du men nya grunden? är den inte som våran som gjordes igår?
dsc_0703.jpg

/Robert

Redigerat:
lindhaga skrev:
Villa västervik, vitt med gråa knutar? Var förbi farbriken idag en sväng och kollade in vårt hus igen, såfall är det ert som står bakom vårat, då kan jag säga att jag har vart i ert hus då;)!

/Robert
Jag tog nyligen lite offerter på grundarbete för ett Villa Kalmar och de sa att de ändrat specen för grundet nu i år. Vet inte exakt vilken ändring men ska ha skett nyligen. Ska tydligen vara tillverkaren cellplast som gjort nån ändring eller liknande.

okej men då är det som min grund då. allt i cellplast osv, uppfyller det nya reglarna osv osv.

Danne12345 skrev:
Jag tog nyligen lite offerter på grundarbete för ett Villa Kalmar och de sa att de ändrat specen för grundet nu i år. Vet inte exakt vilken ändring men ska ha skett nyligen. Ska tydligen vara tillverkaren cellplast som gjort nån ändring eller liknande.
Den nya grunden som Smålandsvillan använder sig av nu är en s.k. "Cellplastdirektgrund".
I den grunden är isoleringen liksom infälld i grunden men jag är inte helt säker på hur hela konstruktionen är. På torsdag ställs vår grund på plats så jag kan visa någon mer bild efter torsdag på hur den ser ut.

På bilden nedan syns i alla fall hur fundamenten ser ut.

• Grund1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lindhaga skrev:

/Robert
Du har fått svar om grunden. Vi har den typen från cellplast direkt med "allt i ett" som bl.a tobiasd har fått.

Vårt hus är helt grått (grå-brunt) så det var inte det du var inne i. Men idag kom det och vi är så nöjda. Bra väder och allt gick bra trots att de kom med fel del först. Vilket lyft det var att !yfta framsidan över baksidan - tur att de har rejäla kranar på plats! :D Sen verkar det gå fort också - våra bortval gör att med lite tur så är vi inne om två veckor :cool:

Men min grund som är på bilden är juh en cellplast direktgrund. Finns bilder på våran blogg oxå http://blog.linnd.se Hare bra alla smålandvillan byggare och hoppas allt går bra för er=)

Jag lovade fler bilder efter torsdag, så här kommer ett par till. Grunden är på plats, men det är lite arbete kvar inuti grunden. Den här grunden skiljer sig från den förra genom att fundamenten är i ett. Den tidigare var i två delar där en liggande del utgjorde sockel och en stående del själva grundmuren. I den här grunden ska man ha en fläkt, i den förra en avfuktare. Hål för fläkt syns på en av bilderna, intill kryphålet på groventrésidan.

• Grund4.jpg
    Skapa konto
  • Grund5.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.