Hej,

Läser manualen till gersågen GCM8SJL, säkert många av er som har samma såg. Där står att klingans tjocklek ska vara mellan 1,3-1,8 mm. Letar genom nätet och hittar knappt några 216 mm klingor med denna tjocklek, inte ens Bosch's egna "Optiline" klingor. Vet inte hur noggrannt eller farligt det är om man tar en tjockare klinga.

Hur göra?

Stefan N Stefan N skrev:
Man gör skillnad på klingbredd och bladbredd, 3mm för tanden va och tex denna har 1.8 mm tjocklek på bladet och 2.4mm tand. [länk]
Tack, många av de jag kollat på anger bara en tjocklek tyvärr.

Jag har en extra från när jag hade den sågen.
Förpackning för Bosch cirkelsågsklinga, 216x2.0x30 mm, med symboler för precision och livslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar du ingen så kan jag sälja den till dig, dock borde du kunna hitta tycker jag.

SamiHus SamiHus skrev:
Jag har en extra från när jag hade den sågen.
[bild]

Hittar du ingen så kan jag sälja den till dig, dock borde du kunna hitta tycker jag.
Jag har hittat en ryobi som är 1.8 mm tjock, 48t. Vill ha en 60 eller 80t för finare snitt men hittar inte med 1.3-1.8 mm tjocklek

Det finns en del klingor av den tjockleken från tex CMT. Men jag kan inte riktigt se vitsen om man nu inte har en batteridriven såg där du vill ha så smala tänder och lätt klinga som det bara går. Du kan gott köpa en bredare klinga, skulle den inte fästa ordentligt finns det distanser. Du kan troligen också använda 210mm klingor utan att förlora kapdjup.

M Mjolnir skrev:
Jag har hittat en ryobi som är 1.8 mm tjock, 48t. Vill ha en 60 eller 80t för finare snitt men hittar inte med 1.3-1.8 mm tjocklek
Bosch Optiline Wood cirkelsågklinga med 60 tänder och specifikationer.
Skapa konto

60T

Bosch Professional cirkelsågsklinga för trä, 216x2,8x30 mm, 60 tänder, silverfärgad.
Skapa konto

Bra pris.

Redigerat:
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
60T

[bild]
Bra pris.
Fan vad bra stort tack! Jag har hakat upp mig på "2.8 mm"-märkningen men då är det inte samma sak som stamklingsbredden som verkar skilja sig (1.8 mm)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F
M Mjolnir skrev:
Fan vad bra stort tack! Jag har hakat upp mig på "2.8 mm"-märkningen men då är det inte samma sak som stamklingsbredden som verkar skilja sig (1.8 mm)
Precis. Kollar du originalklingan på din såg så ser du att den inte heller är några 1,8mm över tänderna utan snarare 3mm.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.