8 638 läst ·
59 svar
9k läst
59 svar
Vilka basverktyg av kvalitet ska man börja med?
@Tummenmittihandenrick — googlar du ”självcentrerande gångjärnsborr” får du en mängd träffar.
En av dem är denna:
https://www.leifarvidsson.se/snappy-centreringsborr-gangjarn-set-2-2-75-3-5mm
Men det finns t o m på Elgiganten av alla ställen (!) men kvaliteten är nog tveksam…
Jag köpte Axminster professional från just Axminster UK, riktigt bra kvalitet men Trend gör ofta bra grejor.
//Ronnie
En av dem är denna:
https://www.leifarvidsson.se/snappy-centreringsborr-gangjarn-set-2-2-75-3-5mm
Men det finns t o m på Elgiganten av alla ställen (!) men kvaliteten är nog tveksam…
Jag köpte Axminster professional från just Axminster UK, riktigt bra kvalitet men Trend gör ofta bra grejor.
//Ronnie
Festool har riktigt bra. På Lidl/Ali/Temu finns några inte fullt så bra men tillräckligt för mig i de flesta fall (utom ett, därav jag även har en från Festool).P Pysslarn skrev:@Tummenmittihandenrick — googlar du ”självcentrerande gångjärnsborr” får du en mängd träffar.
En av dem är denna:
[länk]
//Ronnie
Väggar målade 3ggr med silikat.
Golv målades precis nyss med 2k.
Återstår att se om 1 lager räcker där.
Att skurkanten ser ojämn ut beror på att maskeringstejpen sitter kvar. Hoppas på att kanten är rakare när den åker bort 🙄
Verktyg/redskap. Moddlare, tråg och roller.
PS! Luckan ska givetvis målas. Men jag inväntar anticimex för bekämpning utav strimmig trägnagare. Hade ingen lust med 1 månads uppehåll i projektet, så det får bli att täcka när det är dags.
Att skurkanten ser ojämn ut beror på att maskeringstejpen sitter kvar. Hoppas på att kanten är rakare när den åker bort 🙄
PS! Luckan ska givetvis målas. Men jag inväntar anticimex för bekämpning utav strimmig trägnagare. Hade ingen lust med 1 månads uppehåll i projektet, så det får bli att täcka när det är dags.
Snyggt jobbat! 👍Ohchips skrev:
Väggar målade 3ggr med silikat.
Men vet du i vilken tråd du är…
//Ronnie
Själv brukar jag börja köpa nåt billigt verktyg, märker jag att jag använder det ofta så byter jag till något dyrare nästa gång.
Knepet är väl att förstå om det billigare verktyget har kortare livslängd eller sämre funktion. Ofta en kombination. Men i fallet livslängd så kan jag konstatera att jag inte slitit ut även enklare verktyg i någon större omfattning. Förutom vinkelslip som jag dödat ett antal.
Om funktionen är sämre, tex att en såg eller borr inte är vass, ska man gå på nåt dyrare.
Knepet är väl att förstå om det billigare verktyget har kortare livslängd eller sämre funktion. Ofta en kombination. Men i fallet livslängd så kan jag konstatera att jag inte slitit ut även enklare verktyg i någon större omfattning. Förutom vinkelslip som jag dödat ett antal.
Om funktionen är sämre, tex att en såg eller borr inte är vass, ska man gå på nåt dyrare.
Kittat många fönster under åren.Tycker inget slår Lillskrapan! Ett stycke stål med aluminium runt sig.F fribygg skrev:En kittkniv som ligger bra i handen och ett par kvalitetspenslar (gärna Gnesta penseln) anser jag bör ingå i den blivande husägarens utrustning, mycket av husägandet handlar ju om eget underhåll om man vill ha ner kostnaden och förlänga livstiden på kåken istället för att riva ur och montera in nytt.
En eller ett par Wibe stegar och en egen byggställning är fint att ha, men svårt att förvara om man inte är fastighetsägare.
Släpkärra, själv har jag goda erfarenheter av Rekosläpet men många är fullt nöjda med en Fågelstadkärra.
I de här trådarna glöms ofta belysning bort. För ficklampor har jag fastnat för LED Lenser, en liten med AAA-batteri och en stor laddbar. Båda har fokuserbar ljusstråle, den stora laddas med magnetisk kontakt (ingen usb som samlar skräp).
Pannlampa är också alltid användbart!D Deltidslantisen skrev:
Måste tipsa om den här.
Fick en av min far 1986, dock bara med 45, 90 grader o.s.v. Väldigt användbar, grym kvalitet och enkel att ha med i fickan när man fällt ihop den.
https://cdn.starwebserver.se/shops/velltra-se/files/cache/006724048_grande.jpg?_=1719723946
Fick en av min far 1986, dock bara med 45, 90 grader o.s.v. Väldigt användbar, grym kvalitet och enkel att ha med i fickan när man fällt ihop den.
https://cdn.starwebserver.se/shops/velltra-se/files/cache/006724048_grande.jpg?_=1719723946
Har nämnts tidigare i tråden men tål att upprepas, för den som har tid över är det väl värt att gå på loppis.
Då och då dyker fina fynd upp.
Köpte en livstids förbrukning av fasta nycklar och den här verktygssatsen för 200 kronor tillsammans. Nycklarna var av olika märken såsom Stahlwille Gedore Bahco Belzer och Sandvik men i nyskick. Verktygssatsen innehöll en hel del specialverktyg som ställbara haknycklar och insexnyckar med tapp. Någon som vet vad den använts till, lantbruksmaskiner?
Då och då dyker fina fynd upp.
Köpte en livstids förbrukning av fasta nycklar och den här verktygssatsen för 200 kronor tillsammans. Nycklarna var av olika märken såsom Stahlwille Gedore Bahco Belzer och Sandvik men i nyskick. Verktygssatsen innehöll en hel del specialverktyg som ställbara haknycklar och insexnyckar med tapp. Någon som vet vad den använts till, lantbruksmaskiner?
Ännu en bild som visar att man kan hitta bra verktyg för småpengar på loppis. En hel kartong med Öbergs filar och filskaft i trä. Räcker några livstider. Är också av högre kvalitet än de filar som säljs i bygghandeln i dag.
Admin måste lägga till en symbol för när vi är avundsjuka.B Bitterhetsakademin skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada
Artikelkommentarer -
Vilka blandare har bäst kvalitet?
Badrum -
Vilka hustillverkare har kvalitet??
Hustillverkare -
Kvalitetsansvarig - vilka åtaganden?
Övrigt husrelaterat -
Kvalitetsansvarig - vilka åtaganden?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.