8 638 läst ·
59 svar
9k läst
59 svar
Vilka basverktyg av kvalitet ska man börja med?
I ingen speciell prioriteringsordning.
Cirkelsåg
Skruvdragare/borrmaskin
Sticksåg
Vinkelhake
Låda med blandade fasta nycklar, bits, spärrskaft, skruvmejslar mm.
Fogsvans
Edit: En hammare så klart.
När basen är byggd skulle mitt nästa köp bli en kap-, och gersåg.
Cirkelsåg
Skruvdragare/borrmaskin
Sticksåg
Vinkelhake
Låda med blandade fasta nycklar, bits, spärrskaft, skruvmejslar mm.
Fogsvans
Edit: En hammare så klart.
När basen är byggd skulle mitt nästa köp bli en kap-, och gersåg.
Jag har en Knipex Cobra än idag som jag fick i ett set med 3 tänger när jag hade prao på en bygghandel i 8an för snart 35år sedan. 😍mrVoodoo skrev:
Ja, dom är grymt bra, tångnyckeln är också grym, vetefan hur jag skulle klara mig utan de tängerna. Hålla, klämma, bryta, skruva, rikta etc etc, de är verkligen problemlösare.FredrikR skrev:
De rankar definitivt i någonstan i toppen av "mina viktigaste handverktyg", används i princip dagligen.
Jag snickrar och bygger relativt mycket men tycker nog julas meec serie räcker rätt långt vad gäller batteridrivet, med några undantag och några måndagsexemplar.
Däremot vill jag ha bra kvalite på eggverktyg inklusive borr, sågblad osv.
Om du har tiden och tycker det är kul rekomenderar jag starkt att köpa begagnade kvalitetsverktyg. Det kräver att man sätter sig in lite, men man sparar mycket och får fina verktyg.
Nu hade jag mycket redan innan jag flyttade till hus, men något som sparar massor av tid och lätt missas vid renoveringsarbete är: gersåg, multiverktyg, bordssåg (skill 1304aa är bra köp), krysslaser, överhandsfräs, blockhyvel, stämjärn, längre vattenpass
Men det beror såklart på vad man vill göra. Jag tycker en svets är absolut nödvändigt, min fru börjar hålla med.
Däremot vill jag ha bra kvalite på eggverktyg inklusive borr, sågblad osv.
Om du har tiden och tycker det är kul rekomenderar jag starkt att köpa begagnade kvalitetsverktyg. Det kräver att man sätter sig in lite, men man sparar mycket och får fina verktyg.
Nu hade jag mycket redan innan jag flyttade till hus, men något som sparar massor av tid och lätt missas vid renoveringsarbete är: gersåg, multiverktyg, bordssåg (skill 1304aa är bra köp), krysslaser, överhandsfräs, blockhyvel, stämjärn, längre vattenpass
Men det beror såklart på vad man vill göra. Jag tycker en svets är absolut nödvändigt, min fru börjar hålla med.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Knipex och Wera - inget man blir besviken över. ☝️😍mrVoodoo skrev:
Jag menade mer usp mot andra mejslar men ja ett set är nog lika bra att köpa direkt i så fall. Men går det att komplettera om man tappar bort någon är det ju extra bra.K kniv skrev:Fasta mejslar som räcker en livstid. Var ju det du ville ha. Köp ett fullt set istället för enstaka mejslar.
Tycker mejseln med utbytbara bits slits och är ibland för stor längst fram på klingan om man ska komma åt överallt. Platseffektivt? Om du redan på nivån av ett par skruvmejslar ska börja argumentera för att de tar upp värdefull plats så är det nog inte läge att köpa verktyg öht. Så det argumentet ger jag inte mycket för.
Ja du har helt rätt i att den är klumpig ibland och absolut platsen som ett set mejslar tar är nog försumbar!
Jag har faktiskt både en skruvdragare(ryobi) och en borrhammare(meec) men en 360 laser skulle jag kunna tänka mig är användbar så det kanske man ska skriva upp på listan! Är det samma som krysslaser?Ossian K Olsson skrev:
Saker jag ångrade att jag inte köpte tidigare men som när jag väl köpte var oumbärliga även i en lägenhet
- Bra skruvdragare med bits och borr
- Borrhammare med betongborr
- 360-laser med stativ
Ska du inte göra några större renoveringar så är ovanstående så otroligt bra att ha för allt det där ”småpilliga” som att hänga upp tavlor eller en tv.
Gällande verktyg så klarade jag mig på ett sånt här set i typ 8 år innan jag skulle göra en större renovering
[länk]
Gällande Hultaforsminikofoten gav jag en sån till min bror lite som ploj! ”Kul att öppna flaskor med” men det var nästan det mest använda verktyget när han renoverade sitt hus.
Ja precis så har jag också gjort, köpt jula eller classes egna saker men inser att om jag köpt rätt mejslar direkt hade jag aldrig behövt tänka på det igen och det är det som lockar mig.
Intressant, en polygrip av högst tveksam kvalitet har jag svurit över några gånger. Med risk för att låta dum, vad är skillnaden mellan Cobra och tångnyckeln?mrVoodoo skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
En krysslaser är inte samma sak! Fördelen med en 360-laser är att du kan ställa den i mitten av ett rum, sen får du en laser runt om i hela rummet. Underbart när man ska hänga tavlor tex eller liknande. En sån kan man också ha när man renoverar senare i livet.T Tummenmittihandenrick skrev:Jag har faktiskt både en skruvdragare(ryobi) och en borrhammare(meec) men en 360 laser skulle jag kunna tänka mig är användbar så det kanske man ska skriva upp på listan! Är det samma som krysslaser?
Ja precis så har jag också gjort, köpt jula eller classes egna saker men inser att om jag köpt rätt mejslar direkt hade jag aldrig behövt tänka på det igen och det är det som lockar mig.
Jag har haft krysslaser men bytt till 360-laser. Den sista jag köpte var en Bosch gll 3-80. Fördelen med den är också att den kan ge en linje i taket vilket är bra när man ska sätta takskenor!
Men snälla inse att det är ett tips på premium märke med kvalité. Strunta i det om det inte duger.T Tummenmittihandenrick skrev:
De håller avsevärt längre än Biltema etc. Precis som det är med andra verktyg, bilar etc finns det bättre och sämre. USPen är att dom är bättre.
Cobran har tänder och greppar ordentligt det du försöker hålla fast, käftarna rör sig också i en knipande rörelse som en "vanlig polygrip". Tångnyckeln har släta käftar, men framförallt så rör de sig parallellt, som på en skiftnyckel, och p.g.a utväxlingen i mekanismen får du en väldigt hög klämkraft. Helt fantastisk manick.T Tummenmittihandenrick skrev:
En kittkniv som ligger bra i handen och ett par kvalitetspenslar (gärna Gnesta penseln) anser jag bör ingå i den blivande husägarens utrustning, mycket av husägandet handlar ju om eget underhåll om man vill ha ner kostnaden och förlänga livstiden på kåken istället för att riva ur och montera in nytt.
En eller ett par Wibe stegar och en egen byggställning är fint att ha, men svårt att förvara om man inte är fastighetsägare.
Släpkärra, själv har jag goda erfarenheter av Rekosläpet men många är fullt nöjda med en Fågelstadkärra.
En eller ett par Wibe stegar och en egen byggställning är fint att ha, men svårt att förvara om man inte är fastighetsägare.
Släpkärra, själv har jag goda erfarenheter av Rekosläpet men många är fullt nöjda med en Fågelstadkärra.
Produkter som diskuteras: "kittkniv"
Kittskrapa Speedheater
För glas och kittfalsar
199 kr inkl moms
Läs mer