Innan man börjar köpa på sig är det en fördel att sortera i vad som ör bra för hus respektive lägenhet samt vad man kan, tänker och vill göra. Att lägga upp ett lager av maskiner som man inte använder i lägenheten ör iofs kul men sen upptäcker man kanske att det inte används senare heller. I de flesta fall finns det flera olika verktyg och vetktygskombinationer som löser samma uppgift.

T ex
Jag kan dra el men får inte.
Jag varken kan, tänker eller vill göra VVS.
Jag kan, vill och tänker hålla på med trä i flera olika former.
Jag kan och tänker renovera enklare tak, bygga friggebod etc..
Detta speglar i ganska stor omfattning de verktyg jag köpt och inte ärvt.
Fast innan jag flyttade till hus så fanns det ett antal verktyg jag inte visste jag behövde och flera jag trodde jag skulle köpa men av olika skäl inte gjort så det kan vara smart att hålla igen lite. Man vet inte vilket hus man hamnar i.

• Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
Bräckjärn 1200 mm, artikel 16-856, pris 219 kr, visas i lager. Används när listspik sitter fast eller garageporten är frusen.

Kofot allt från 1200-1500 :D när den där lilla listspiken inte kommer loss med 600mm :D elr när garageporten är fastfrusen den där måndagen efter julledigt och man sov 5min till som blev 25min

• Gilla
Tummenmittihandenrick
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Blocknycklar. Fast jag har äldre bahco så jag har ingen aning vad som är bra idag.

Insexsnycklar i mejselform. De där IKEA- möblerna monterar sig inte själva och.sen används de för att justera maskinerna som ev tillkommer vid ett husköpet.

En fogsvans.

Bågfil.

Filar

Raspar.

Allt ovan som jag har är äldre utom en rasp från Stankey som är sådär att använda.
Ja blocknycklar är sånt man har funderat på att köpa ett tag men inte tagit sig för.
Z ZipLock skrev:
Gå på loppis eller ännu hellre veteranmarknad, så kan du hitta kvalitetsverktyg för småpengar.
Ja det är en riktigt bra idé med loppis. Veteranmarknader i närheten ska jag kolla upp, kan man fynda så är det ju ännu bättre!

T Tummenmittihandenrick skrev:
Hej, jag försökte leta efter någon liknande tråd men kunde inte hitta någon. Jag bor i lägenhet för tillfället men kommer nog nån gång i framtiden bo i hus. Jag har blivit lite intresserad av att köpa på mig verktyg som kan vara användbara redan nu men som är av kvalitet och förhoppningsvis kan hålla en väldigt lång tid och vara användbara till flera olika saker.

Jag tänkte att det här kan vara en tråd där man rekommenderar vilka verktyg man ska börja med att inhandla som är allsidiga och av näst intill livstidskvalitet.

Det kan vara smått och stort men jag börjar med det verktyg som jag nästan använt mest, en hultafors kofot mini.

[länk]

Vad har ni för oumbärliga verktyg som ni ångrar att ni inte köpte tidigare?
Är väl inte är ett verktyg, men en bra grovdammsugare köptes in ganska snabbt efter husköpet.

• Gilla
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Som nämnts, kofötter/bräckjärn kan vara bra att ha. Används kanske inte så frekvent men kul att ha rätt saker hemma när det behövs. Jag köpte svedbro smide Eva. Ett gäng bra skruvmejslar och bra mät och ritverktyg. starrett vinkel och gradgivare, pennor och kanske ett ritsmått. Pannlampa. Kanske det jag insett inte "åldras"och ångrar jag inte köpt av rätt kvalite från början.
Ja ett vinkeljärn borde jag ha, är det mycket mer användbart med ett ställbart? Och ritsmått lät som något värt att ha, det får jag titta på. Pannlampa har jag som används i andra syften också men jag håller med om att det är bra att ha.
Bart Bart skrev:
I ingen speciell prioriteringsordning.

Cirkelsåg
Skruvdragare/borrmaskin
Sticksåg
Vinkelhake
Låda med blandade fasta nycklar, bits, spärrskaft, skruvmejslar mm.
Fogsvans
Edit: En hammare så klart.

När basen är byggd skulle mitt nästa köp bli en kap-, och gersåg.
Ja både cirkelsåg och sticksåg har man funderat och behövt hyra ibland. Här tänker jag att man behöver fundera på vilket system man vill ha.
G g.kraft skrev:
Jag snickrar och bygger relativt mycket men tycker nog julas meec serie räcker rätt långt vad gäller batteridrivet, med några undantag och några måndagsexemplar.

Däremot vill jag ha bra kvalite på eggverktyg inklusive borr, sågblad osv.

Om du har tiden och tycker det är kul rekomenderar jag starkt att köpa begagnade kvalitetsverktyg. Det kräver att man sätter sig in lite, men man sparar mycket och får fina verktyg.

Nu hade jag mycket redan innan jag flyttade till hus, men något som sparar massor av tid och lätt missas vid renoveringsarbete är: gersåg, multiverktyg, bordssåg (skill 1304aa är bra köp), krysslaser, överhandsfräs, blockhyvel, stämjärn, längre vattenpass

Men det beror såklart på vad man vill göra. Jag tycker en svets är absolut nödvändigt, min fru börjar hålla med.
Ja jag brukar vara ganska bra på att leta reda på begagnade prylar och om man nu inte behöver det i närtid är det ju enkelt att sätta bevakningar och lära sig prisbilden. Skill 1304aa får jag ingen träff alls på när jag googlar?

Bart Bart skrev:
Ett långpass är också något jag skulle införskaffa ganska tidigt om jag skulle börja om med verktygsinköp idag.
Ja här köpte jag ett basic jula för några år sen men ångrar det då det inte känns helt rakt eller trovärdigt men jag kanske inbillar mig.
Totte_S Totte_S skrev:
Två skiftnycklar, en liten och en större. Bacho har med gummiklädda handtag och lite extra greppvidd. Oumbärligt när man ska dra åt diverse, tex klämringskopplingar.
En snörslå med lodfunktion.
Är det värt att byta om man redan har två i olika storlekar skulle du säga?
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
En krysslaser är inte samma sak! Fördelen med en 360-laser är att du kan ställa den i mitten av ett rum, sen får du en laser runt om i hela rummet. Underbart när man ska hänga tavlor tex eller liknande. En sån kan man också ha när man renoverar senare i livet.

Jag har haft krysslaser men bytt till 360-laser. Den sista jag köpte var en Bosch gll 3-80. Fördelen med den är också att den kan ge en linje i taket vilket är bra när man ska sätta takskenor!
Då fattar jag, de såg ganska dyra ut så det är något man får ge lite tid men du får det att låta smidigt.
K kniv skrev:
Men snälla inse att det är ett tips på premium märke med kvalité. Strunta i det om det inte duger.
De håller avsevärt längre än Biltema etc. Precis som det är med andra verktyg, bilar etc finns det bättre och sämre. USPen är att dom är bättre.
Nä jag fattar, jag tänkte om det var något speciellt men då tackar jag för tipset!
F fribygg skrev:
En kittkniv som ligger bra i handen och ett par kvalitetspenslar (gärna Gnesta penseln) anser jag bör ingå i den blivande husägarens utrustning, mycket av husägandet handlar ju om eget underhåll om man vill ha ner kostnaden och förlänga livstiden på kåken istället för att riva ur och montera in nytt.

En eller ett par Wibe stegar och en egen byggställning är fint att ha, men svårt att förvara om man inte är fastighetsägare.

Släpkärra, själv har jag goda erfarenheter av Rekosläpet men många är fullt nöjda med en Fågelstadkärra.
Här var det både smått och stort, grymt! Jag har faktiskt provat att kitta med någon random kniv och det hade nog varit värt att ha en riktigt bra kniv.
Z z_bumbi skrev:
Innan man börjar köpa på sig är det en fördel att sortera i vad som ör bra för hus respektive lägenhet samt vad man kan, tänker och vill göra. Att lägga upp ett lager av maskiner som man inte använder i lägenheten ör iofs kul men sen upptäcker man kanske att det inte används senare heller. I de flesta fall finns det flera olika verktyg och vetktygskombinationer som löser samma uppgift.

T ex
Jag kan dra el men får inte.
Jag varken kan, tänker eller vill göra VVS.
Jag kan, vill och tänker hålla på med trä i flera olika former.
Jag kan och tänker renovera enklare tak, bygga friggebod etc..
Detta speglar i ganska stor omfattning de verktyg jag köpt och inte ärvt.
Fast innan jag flyttade till hus så fanns det ett antal verktyg jag inte visste jag behövde och flera jag trodde jag skulle köpa men av olika skäl inte gjort så det kan vara smart att hålla igen lite. Man vet inte vilket hus man hamnar i.
Absolut, här går ju jag sålla i vad jag tror kan vara användbart framgent eller inte. Men vissa saker har jag redan behövt användning av och om jag hade vetat att det är något som många av er uppskattar som husägare så hade det nog varit lättare att se det som en investering.

F Fidde_J skrev:
Är väl inte är ett verktyg, men en bra grovdammsugare köptes in ganska snabbt efter husköpet.
Inget verktyg men fortfarande relevant tycker jag!

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Skil 1340aa ska det vara, typo från mig.

• Gilla
Tummenmittihandenrick
  • Laddar…
ClasseClas
Intressant, vad är uspen på dom?
Weramejslar har "Lasertip" som gör att mejseln slinter mindre ofta än en vanlig mejsel. Sen som @kniv skrev så är det bättre åtkomlighet i trånga lägen med en fast mejsel jämfört med en bitsmejsel.

Ossian K Olsson
Då fattar jag, de såg ganska dyra ut så det är något man får ge lite tid men du får det att låta smidigt.
Jag har full respekt för att du tycker det. Jag har föregångaren till den här också och den räcker otroligt långt egentligen. Köpte den kraftigare främst för att köpjävulen slog till..

Men oavsett vilken du köper så är en 360-självnivelerande laser otroligt bra att ha både för småsaker och för större renoveringar. Jag kan liksom inte se mig själv sätta upp en tavla ens utan att ta fram lasern längre.

https://www.amazon.se/Bosch-Univers...ext&ref_=fplfs&psc=1&smid=ANU9KP01APNAG&gQT=2

• Gilla
Tummenmittihandenrick
  • Laddar…
Gällande vattenpass har jag Hultafors, Stabila och ett Stanley Fatmax. De jag använder flitigast är Fatmax och ett Hultafors 600mm.

Sticksåg och cirkelsåg kan lika gärna vara med sladd om de ska användas sporadiskt hemmavid.

Här skulle jag också säga att det är viktigare att sticksågen är av bättre kvalitet då jag personligen tycker att det märks mer när en sticksåg har dålig bladstyrning, än en billig cirkelsåg som bara ska såga rakt fram är av billigare version.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera ett sånt verktygspaket från makita/bosch/milwaukee/hikoki/dewalt. Det är alltid någon som har ett bra pris på en sån, brukar kunna fås för drygt 10k. Kvalitén är likvärdigt mellan de olika märkena. Då får du nästan allt du behöver. Det som vanligtvis behöver köpas utöver det som brukar ingå är ger/kap, sänksåg, dyckertpistol och en borrhammare om man har ett hus med mycket sten/betong.

Utöver det skulle jag köpa:

1. 1 stor kofot av märket tove. lågprismärken är skit.
2. 3st stycken vattenpass, jag rekommenderar hv hultafors 1200+600 + ett litet vattenpass
3. en vinkelhake av modell speedsquare/triangel hultafors
5. 6m talmeter hultafors

Alla andra handverktyg kan du köpa på biltema/jula mm efter behov. För en hemmapulare tycker inte jag att det är värt att lägga massor med pengar på handverktyg. Det blir väldigt mycket pengar väldigt snabbt. Jag tror inte man märker så stor skillnad på en fast nyckel från biltema och en från teng tools.

Redigerat:
Totte_S
Har du redan grejer så använd dom så länge du tycker det fungerar bra.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Weramejslar har "Lasertip" som gör att mejseln slinter mindre ofta än en vanlig mejsel. Sen som @kniv skrev så är det bättre åtkomlighet i trånga lägen med en fast mejsel jämfört med en bitsmejsel.
Låter vettigt med laser tip, tack för input!

Bart Bart skrev:
Gällande vattenpass har jag Hultafors, Stabila och ett Stanley Fatmax. De jag använder flitigast är Fatmax och ett Hultafors 600mm.

Sticksåg och cirkelsåg kan lika gärna vara med sladd om de ska användas sporadiskt hemmavid.

Här skulle jag också säga att det är viktigare att sticksågen är av bättre kvalitet då jag personligen tycker att det märks mer när en sticksåg har dålig bladstyrning, än en billig cirkelsåg som bara ska såga rakt fram är av billigare version.
Ja sladd kanske är ett bra alternativ ifall man inte vill lägga massa pengar. Även bra om det är så att man använder det relativt sällan just nu!
F finnemang skrev:
Jag skulle rekommendera ett sånt verktygspaket från makita/bosch/milwaukee/hikoki/dewalt. Det är alltid någon som har ett bra pris på en sån, brukar kunna fås för drygt 10k. Kvalitén är likvärdigt mellan de olika märkena. Då får du nästan allt du behöver. Det som vanligtvis behöver köpas utöver det som brukar ingå är ger/kap, sänksåg, dyckertpistol och en borrhammare om man har ett hus med mycket sten/betong.

Utöver det skulle jag köpa:

1. 1 stor kofot av märket tove. lågprismärken är skit.
2. 3st stycken vattenpass, jag rekommenderar hv hultafors 1200+600 + ett litet vattenpass
3. en vinkelhake av modell speedsquare/triangel hultafors
5. 6m talmeter hultafors

Alla andra handverktyg kan du köpa på biltema/jula mm efter behov. För en hemmapulare tycker inte jag att det är värt att lägga massor med pengar på handverktyg. Det blir väldigt mycket pengar väldigt snabbt. Jag tror inte man märker så stor skillnad på en fast nyckel från biltema och en från teng tool
Många bra tips, tack!
P pinec0ne skrev:
Ett lite annorlunda tips men något jag har haft mycket stor användning av är självcentrerande borr. Bra när man ska montera något och förborrar, och vill ha skruvhålet exakt i mitten (vilket man väl alltid vill). Använder mina hela tiden. Har detta set:

[länk]
Intressant, det har jag aldrig sett. Har du det setet du länkar till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.