N
Rejäla stolpar och tre kraftiga trådar tillsammans med ett rejält aggregat från Granngården har hållit grisarna borta här.

Har även en timer till aggregatet. Under den ljusa delen av dygnet kommer inga grisar så dagtid behövs ingen spänning i trådarna och ingen behöver riskera en ofrivillig stöt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Vill svinen tillräckligt så kommer de in, är det inte tillräckligt intressant då väljer de något annat.

Jag har sluppit grisarna hittills, vi har för lite bok och ek de närmaste två kilometrarna. Men två kilometer bort åt både norr, nordost och öster, där finns de. De har passerat någon gång, jag såg ett gigantiskt klövavtryck i gruset en bit bort för ett par år sedan. Den grisen hade man inte velat möta i skymningen...
...avtrycken från den grisen var mer än hälften så långt som min fot. Obehagligt stort. De andra avtrycken var mer rimliga i storlek.

Hursomhelst, golfbanorna här har bara kraftiga elstängsel så det räcker om grisarna inte nödvändigtvis skall förbi.
Nejdå, elstängsel fungerar definitivt. Det är både min och andras erfarenhet i tråden.

Finns varken ek eller bokträd på kilometervis avstånd. Gräsmattor och fruktträd duger utmärkt som ”vildsvinsmagneter”. Sedan ett par år tillbaka har inte en enda gris kommit in på tomten tack vare elstängslet. Det är det enda som fungerat av det jag testat.

Grannar utan stängsel har det riktigt besvärligt med dom…

Stängslet går på astrour så att ingen får stöt i onödan på dagarna. 😊

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skaffa jaktlicens och reducera stammen av grisar. Vilken kaliber gäller för gris?

• Gilla
Krychet och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Smarf skrev:
Skaffa jaktlicens och reducera stammen av grisar. Vilken kaliber gäller för gris?
Vad är jaktlicens?
Menar du vapenlicens för vapen som är godkända för jakt?

Det är inte en speciell kaliber, det är kulvapen i klass 1 som man får jaga vildsvin med. Dessutom får man jaga vildsvin med slug.

Utöver det finns det mängder med regler förstås. Är det inom detaljplanerat område måste du ha skottlossningstillstånd från polisen.

För att få vapenlicens till vapen avsedda för jakt så måste du först ha en jägarexamen inklusive tilläggsdelen för högvilt om du tänker jaga högvilt, vilket vildsvin är.

För att få jaga på en mark behöver du ha jakträtt på den eller vara inbjuden av någon som har det. Ett vildsvin kan springa typ 50-150 meter trots att det är ett dödande skott, så man bör inte ha för nära till markgränsen där man jagar. Om djuret faller på annans mark så tillfaller det den som äger/har jakträtten på den marken.

Jag har alla tillstånd, utrustning, vapen och licenser för att jaga vildsvin. Dock bor jag inom detaljplanerat område, och det lokala jaktlaget vill inte ha ”hjälp” med att fälla grisar i området. Då är det liksom ingen idé att ansöka om skottlossningstillstånd heller när man bara har en villatomt om 1100kvm.

Jag har lyckats komma in i ett område alldeles intill där jag bor där det inte finns någon detaljplan, och sannolikt är det samma grisar som går dit också, så vi fäller en gris lite nu och då i det området. 😊

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är jaktlicens?

Det är inte en speciell kaliber, det är kulvapen i klass 1 som man får jaga vildsvin med. Dessutom får man jaga vildsvin med slug.

Utöver det finns det mängder med regler förstås. Är det inom detaljplanerat område måste du ha skottlossningstillstånd från polisen.

För att få vapenlicens till vapen avsedda för jakt så måste du först ha en jägarexamen inklusive tilläggsdelen för högvilt om du tänker jaga högvilt, vilket vildsvin är.

För att få jaga på en mark behöver du ha jakträtt på den eller vara inbjuden av någon som har det. Ett vildsvin kan springa typ 50-150 meter trots att det är ett dödande skott, så man bör inte ha för nära till markgränsen där man jagar. Om djuret faller på annans mark så tillfaller det den som äger/har jakträtten på den marken.

Jag har alla tillstånd, utrustning, vapen och licenser för att jaga vildsvin. Dock bor jag inom detaljplanerat område, och det lokala jaktlaget vill inte ha ”hjälp” med att fälla grisar i området. Då är det liksom ingen idé att ansöka om skottlossningstillstånd heller när man bara har en villatomt om 1100kvm.

Jag har lyckats komma in i ett område alldeles intill där jag bor där det inte finns någon detaljplan, och sannolikt är det samma grisar som går dit också, så vi fäller en gris lite nu och då i
Nissens Nissens skrev:
Vad är jaktlicens?

Jag har lyckats komma in i ett område alldeles intill där jag bor där det inte finns någon detaljplan, och sannolikt är det samma grisar som går dit också, så vi fäller en gris lite nu och då i det området. 😊
Du är helt rätt på det!
Att sätta upp elstängsel är kortsiktig lösning men man för nog agera mer på lång sikt genom ett ta bort problemet eller reducera det kraftigt.👍👍👍

Nissens
S Smarf skrev:
Du är helt rätt på det!
Att sätta upp elstängsel är kortsiktig lösning men man för nog agera mer på lång sikt genom ett ta bort problemet eller reducera det kraftigt.👍👍👍
Njae, det är inte lätt att få ner vildsvinsstammen genom vanlig jakt. Det krävs fällor som tar många grisar, men det är inte alltid så poppis bland jaktgrannarna…

Man har som en regel att man inte skall fälla mer djur än vad den aktuella marken kan föda….

Sååå, den långsiktiga lösningen är nog (el) stängsel trots allt.

Karrock
Nissens Nissens skrev:
Vad är jaktlicens?

Alla jämra gånger man fått höra "du kan komma och skjuta några i min trädgård" om både grisar och rådjur...

• Gilla
Nils-Erik Roger och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är jaktlicens?

Kollegan på jobbet som jagar säger att .308 räcker gott. Jag har faktiskt högviltexamen som jag tog i början av 90-talet och min tomt ligger precis utom plan enligt kommunens karta så det går att panga på men problemet är väl att grisarna är nattdjur.

Nej elstängsel är det som gäller framgår ju av tråden så det blir att knalla ner till Granngården här i Kungsbacka och köpa lite stolpar (de är billigar än Byggmax), tråd och ett aggregat. Tidur kan ju också vara bra.

Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Kollegan på jobbet som jagar säger att .308 räcker gott.
Självklart räcker den gott! .308w är ju klass 1 med god marginal.

Jag har den till nästan all jakt faktiskt, den har bra egenskaper.
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har faktiskt högviltexamen som jag tog i början av 90-talet och min tomt ligger precis utom plan enligt kommunens karta så det går att panga på men problemet är väl att grisarna är nattdjur.
Jo, och att de kan lätt springa iväg och lägga sig på grannmarken efter skott - så man kan inte ha för liten mark heller.
Att de är nattaktiva är bökigt(!). Det är inte så kul att hålla på med grisen halva natten och sedan gå till jobbet dagen efter…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej elstängsel är det som gäller framgår ju av tråden så det blir att knalla ner till Granngården här i Kungsbacka och köpa lite stolpar (de är billigar än Byggmax), tråd och ett aggregat. Tidur kan ju också vara bra.
Ja, jag hittade prisvärda stolpar på Jula faktiskt. De är lite mörkare också. 😊 De har även en käck stolpnedslagare. 😊

Köpte aggregat tråd o annat på nätet på bonden.se

Redigerat:
A Anders_Nilsson skrev:
Tja, västkustplågan har kommit till min tomt. Vildsvin med blodsprängd blick. Och de gräver.

Jag funderar på elstängsel för det börjar bli problem. En metod är att slå ner 45x45 och så sätta liggande hela vägen. Virkesintensivt men lär stoppa de mordiska kreaturen. Sedan liggande eltrådar utanpå och ett aggregat.

Men så såg jag att Granngården har elstängsel man bara rullar ut. Smidigt, men stoppar inte en galt som stormar igenom med full fart.

Vad tycker ni jag skall satsa på. Kostnaden är väl inte så mycket högre för ett trästängsel.
2-3 eltrådar, från ankelhöjd, vrist o knähöjd, plaststolp och starkaste ’gnistaggregat’ du hittar (du behöver jordankare också). Föreslår att du ger upp stängsel om det inte vill gå all-in
Får suggan 1-2 stötar i trynet tar hon med flocken bort.
Enbart stängsel går de under om du inte gör nervik på som skrivits ovan
/B-O

A Anders_Nilsson skrev:
Tja, västkustplågan har kommit till min tomt. Vildsvin med blodsprängd blick. Och de gräver.

Jag funderar på elstängsel för det börjar bli problem. En metod är att slå ner 45x45 och så sätta liggande hela vägen. Virkesintensivt men lär stoppa de mordiska kreaturen. Sedan liggande eltrådar utanpå och ett aggregat.

Men så såg jag att Granngården har elstängsel man bara rullar ut. Smidigt, men stoppar inte en galt som stormar igenom med full fart.

Vad tycker ni jag skall satsa på. Kostnaden är väl inte så mycket högre för ett trästängsel.
Jag har en stor tomt på landet med gott om ekar på tre håll. Slarvar med att plocka upp fallfrukten på hösten. Gott om vildsvin runt omkring men har inga vildsvin i trädgården trots att jag inte har något staket. Pinkar helt enkelt in mitt revir, och det har funkat i mer än 10 år!
Svinen bökar upp grannens trädgården och åkrarna runt omkring ser ut som om bonden har varit ute med plogen. Men min "linje" passerar dom inte.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Stommen 24 skrev:
Jag har en stor tomt på landet med gott om ekar på tre håll. Slarvar med att plocka upp fallfrukten på hösten. Gott om vildsvin runt omkring men har inga vildsvin i trädgården trots att jag inte har något staket. Pinkar helt enkelt in mitt revir, och det har funkat i mer än 10 år!
Svinen bökar upp grannens trädgården och åkrarna runt omkring ser ut som om bonden har varit ute med plogen. Men min "linje" passerar dom inte.
Är du aldrig bortrest?

Nissens Nissens skrev:
Är du aldrig bortrest?
Jodå, men räcker med att pinka ett par gånger i veckan 🙂

Vi har inhägnat runt hela tomten. En del stabilt staket men vildstängsel runt stora delar av tomten. Har bara haft besök av grisar en gång de senaste två åren men då hade de hoppat över Gunnebo-stängslet via grannen.

Grannen åt andra hållet har inget staket på framsidan och har aldrig haft grisbesök. De kör med någon form av radio nattetid och det verkar lösa problemet

M MrDizzy skrev:
En fd kollega försökte med det för att få bort dem från trädgården med potatisland mm.
Spelade ingen roll hur kraftig tråd eller elstängselagg han hade. De traskade ändå in.
Slutade med att han köpte gunnebostängsel och grävde ned stängslet 20-30 cm under markyta.
Då slutade vildsvinen komma in.
Snick snack!

Jag tror att din kollega var på typ Biltema och köpte sådana leksaker de säljer där, snarare än "riktigt" elaggregat , tråd som verkligen leder ström etc.

Jag har 23 hektar stängslat med elstängsel, inga vildsvin kommer in.

De hatar el...

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.