10 132 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Viken kabel till dubbelt uttag
Kan du inte byta ut en av dessa säkringar till 16A och så dra kabel 3G2,5 ?.. då borde väl säkringen palla både TM & TT samtidigt
Vet inte om detta är efter reglerna med jag håller på med tvättstugan precis och elektrikern nämnde detta som lösning "Norsk elektriker
"
Vet inte om detta är efter reglerna med jag håller på med tvättstugan precis och elektrikern nämnde detta som lösning "Norsk elektriker
För alla er som envisas med att vilja ha flera faser i vanliga schuko flervägsuttag, så har jag ett par regelrätta lösningar på detta: sätt ett CEE 416 3-fasuttag i stället då som är gjort för detta och sätt sedan en fördelare..

eller en uttagslåda...

så är saken ur världen...

eller en uttagslåda...

så är saken ur världen...
kimmo_thn: att köra två 10A-maskiner på en 16A-säkring är väl ingen jättebra idé, då kör man 16A-säkringen på gränsen hela tiden...
snaggletooth: Hehe, det blir otroligt vackert med de där lösningarna
snaggletooth: Hehe, det blir otroligt vackert med de där lösningarna
Under alla omständigheter så ökar det risken för en el-olycka mångfalt så fort du skulle blanda in flera matningar från olika säkringar i en och samma apparat/dosa/uttag osv.yxis skrev:
Detta för att folk faktiskt får byta apparater själva. De flesta av mina vänner och min släkt skulle garanterat lätt gå på en nit. Jag själv också ifall hjärnan inte riktigt var med den dagen. Men antagligen skulle jag nog haja till över att se 4 ledare.
Morsan min skulle inte veta ifall hons borde förvänta sig 2,3 eller 4 ledare.
Tja inte 0, 1 eller 9 heller. :O Men hon skulle å andra sidan aldrig byta ett uttag själv, då ringer det i min telefon istället.
Fast tvättmaskinen drar ju bara mycket ström medan vattnet värms, i typ 15 minuter. Sen går den ju strömmässigt nästan på tomgång resten av tvättprogrammet.yxis skrev:
Jovisst, men risken att bryta fel är väl nära på försumbar om man har flerpoliga brytare i centralen och uttryckligen har en hård regel om flerpolig brytare just för den här användningen. (Om jag fattat rätt så är det idag starkt rekomenderat men inte uttryckligt tvång att ha flerpolig brytare när man kör flera enfaslaster på en flerfasgrupp).Mikael_L skrev:Under alla omständigheter så ökar det risken för en el-olycka mångfalt så fort du skulle blanda in flera matningar från olika säkringar i en och samma apparat/dosa/uttag osv.
Detta för att folk faktiskt får byta apparater själva. De flesta av mina vänner och min släkt skulle garanterat lätt gå på en nit. Jag själv också ifall hjärnan inte riktigt var med den dagen. Men antagligen skulle jag nog haja till över att se 4 ledare.
Tja, ja, vill man köra 20A i en kvart på sin 16A-säkring så kan det kanske gå, men det är väl ett typiskt fall av felaktig installation om man tagit till 16A för att den ska tåla överlast en stund?Mikael_L skrev:
Jag tänker alltså på fallet där man kör minst två maskiner på rad som båda innehåller tvätt som ska tumlas. Först kör man såklart tvätt som ska hängas och tar lång tid att torka, men sen kör man "tumlingsmaskiner" (om man t.ex. har både mycket ljus och mycket mörk tvätt som ska tumlas) och när man startar andra tvätten så startar man också tumlingen av första tvätten = 20A...
Annars vore väl det bästa och mest korrekta att du drog fram en 5-ledare till en anslutningsdosa (IP44) och sätter vid TM&TT och snippar stickpropparna på dem och ansluter direkt i dosan.
* Sedan ang. 2-vägssuttag med separat brunnständning förstår jag inte uppståndelsen riktigt, har pratat med flera kollegor i branschen med väldigt mycket erfarenhet och det är väldigt förekommande nu för tiden att man gör på detta vis. Har även talat med en person som jobbat som elektriker över 30år och nu som el-lärare, och det är så han lär ut sina elever oxå. De flesta ny produktioner installerar enligt denna modell oxå.
* Sedan ang. 2-vägssuttag med separat brunnständning förstår jag inte uppståndelsen riktigt, har pratat med flera kollegor i branschen med väldigt mycket erfarenhet och det är väldigt förekommande nu för tiden att man gör på detta vis. Har även talat med en person som jobbat som elektriker över 30år och nu som el-lärare, och det är så han lär ut sina elever oxå. De flesta ny produktioner installerar enligt denna modell oxå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
2-vägssuttag med separat brunnständning har väl aldrig varit förbjudet. Men två fasta faser (olika faser) i vardera brunnen tror jag inte anses som Ok idag.
William Persäter skrev så här 2005:
Någon annan bedömning idag har jag inte hört talas om.
Dels ska tillverkarna först godkänna olika faser i brunnarna, och dels ska man bedöma risken med 400 V mellan två stift, och dels risken med att en lekman byter uttaget.
Så svaret på just denna tråd tycker jag gavs utmärkt redan i #2.
William Persäter skrev så här 2005:
Att ansluta två eller tre olika faser till ett flervägsuttag är i högsta grad olämpligt. Det finns inget uttryckligt förbud mot just detta i standarden eller Blå boken (allt kan ju inte stå där) men Elsäkerhetsverket har sagt nej redan tidigare. Skälet är naturligtvis att man inte kan tänkas förutsätta detta t.ex. vid byte av uttaget. En lekman gör kanske en spännings-löshetskontroll på ett av uttagen, exempelvis genom att ansluta en lampa som slocknar när han skruvar ur rätt säkring - och sen utgår han ifrån att det är spänningslöst. I punkt 513 i Elinstallationsreglerna krävs att materiel inklusive ledningssystem ska vara ändmålsenligt och överskådligt anordnat och den föreslagna lösningen uppfyller enligt vår uppfattning inte det kravet.
Någon annan bedömning idag har jag inte hört talas om.
Dels ska tillverkarna först godkänna olika faser i brunnarna, och dels ska man bedöma risken med 400 V mellan två stift, och dels risken med att en lekman byter uttaget.
Så svaret på just denna tråd tycker jag gavs utmärkt redan i #2.
Klicka här för att svara