15 896 läst ·
133 svar
16k läst
133 svar
Via Bahnhofs bredband kommer jag inte in på Agria och Västragötalandsregionens hemsida
Hejsan mannar.
Väldigt mysko, tycker jag. Likadant med alla enheter. Med bredband, nej. utan bredband, ja! Hur i hela friden kan det bli så och hur fixar jag det? Alla andra hemsidor jag testat fungerar.
Jag har ringt Bahnhofs support flera gånger, men blivit bortkopplad efter en timmes väntan.
Staffan
Väldigt mysko, tycker jag. Likadant med alla enheter. Med bredband, nej. utan bredband, ja! Hur i hela friden kan det bli så och hur fixar jag det? Alla andra hemsidor jag testat fungerar.
Jag har ringt Bahnhofs support flera gånger, men blivit bortkopplad efter en timmes väntan.
Staffan
På agria, nej. kommer helt enkelt inte in. På samma sätt som när internetuppkopplingen ligger nere. Men på västragötalands kommer jag in på en prinitiv sida där det står:
Åtkomst nekad
Det här kan du göra
Åtkomst nekad
Det här kan du göra
- Klicka på tillbaka-knappen i webbläsaren.
- Kontrollera att du skrivit in adressen korrekt.
Jag skulle gissa på ett felaktigt cache entry i någon DNS-server. Förhoppningvis självläker det.
Hur länge har du haft problemet?
Du kan prova att ställa in DNS manuellt till någon annan DNS-server, antingen i enheten du använder eller in din router.
Googles 8.8.8.8 är bra, tillförlitlig och snabb.
Men Banhofs är nog snabbare.
Du kan prova att ställa in DNS manuellt till någon annan DNS-server, antingen i enheten du använder eller in din router.
Men Banhofs är nog snabbare.
Vilken DNS har du inställt på din datorn?
Starta komandotolken och skriv ipconfig /all då får du upp datorn ip inställningar. Där borde du ha DNS Server och Default GW, är det samma? Eller kör du en egen DNS?
Du kan även testa att skriva ipconfig /flushdns så rensar du ditt lokala dns chache.
Jag har Bahnhof och kommer åt både agria och vgregion.se
Starta komandotolken och skriv ipconfig /all då får du upp datorn ip inställningar. Där borde du ha DNS Server och Default GW, är det samma? Eller kör du en egen DNS?
Du kan även testa att skriva ipconfig /flushdns så rensar du ditt lokala dns chache.
Jag har Bahnhof och kommer åt både agria och vgregion.se
Du ska inte ha det kopplat så eftersom du då inte har någon brandvägg igång. Men nu vet du att du behöver logga in i routern och titta på hur DNS-inställningen skiljer sig från det du ser när du kör ipconfig /all på datorn ansluten utan router..,..Staffan2000 skrev:
Om det vore ett cache-problem kan man tycka att det skulle visa sig även när datorn ansluts utan routern. Eftersom det fungerar då verkar ju den DNS som tilldelas vara korrekt och fungera - därför verkar det rimligt att ge sig på routern och se hur DNS är konfigurerat där.blackarrow skrev:
Jag skulle gissa på ett felaktigt cache entry i någon DNS-server. Förhoppningvis självläker det.
Men Banhofs är nog snabbare.![]()
Min tanke var också att bara prova med en annan DNS, men eftersom det fungerar utan routern inkopplad är det egentligen bättre att bara starta om routern så den får en ny tilldelning av IP osv. Då borde den få samma DNS entry som datorn fick för en stund sedan.