D daVinci skrev:
Så mycket som det går. Eller tänker du att vattenkraftsbolagen säljer el i onödan när priset är 0?
Nä men visst var det någon som sa att vattenkraften är reglerkraft?
Om det är så kan dom väl inte stänga av helt?

D Dilato skrev:
Ja hur tänkte du när du läste "Så mycket som det går."

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
När blir de intresserade av att spara vatten då?
När det blåser och priset är 20 öre? 50 öre? 100 öre?
Vad sägs om att när elpriset är lågt och dom får lite betalt för vattnet dom kör genom turbinen.

Varför måste jag förklara detta?

S
D daVinci skrev:
Vad sägs om att när elpriset är lågt och dom får lite betalt för vattnet dom kör genom turbinen.

Varför måste jag förklara detta?
Absolut - det är väl obvious.
Men om du backar lite till mitt ironiska inlägg som startade detta, dvs. svaret på Ejes inlägg.

F
D daVinci skrev:
Det är fel. Här kan man tydligt se hur Ebba står och skottar.
[länk]
Ingen så där fantastiska fart men det innebär ju samtidigt att vi inte förlorar så mycket.
Det hade nog varit bättre och mer logiskt att hon börjat se till att det funnits fungerande slutförvar innan man producerar mer radioaktivt avfall.

F frasen_36 skrev:
Det hade nog varit bättre och mer logiskt att hon börjat se till att det funnits fungerande slutförvar innan man producerar mer radioaktivt avfall.
Hon tänker kanske att man man skotta över det.

D Dilato skrev:
Nä. Stänger man helt, då blir älven torrlagd nedstämd!
Det finns vattendomar som reglerar min genom strömming, stänger man turbinerna så måste utskottet luckorna öppnas och ”vaska” vatten så nästa station har vatten till sina turbiner.
Dom flesta kraftstationer i Lule älven har ingen damm med vatten lager, utan är beroende av kontinuerlig flöde annars varierar vatten nivån flera meter på kort tid.

S
Avfallet är inget stort problem öht.
Far runt väldans massa skrämsel/känslo bs

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nä. Stänger man helt, då blir älven torrlagd nedstämd!
Det finns vattendomar som reglerar min genom strömming, stänger man turbinerna så måste utskottet luckorna öppnas och ”vaska” vatten så nästa station har vatten till sina turbiner.
Dom flesta kraftstationer i Lule älven har ingen damm med vatten lager, utan är beroende av kontinuerlig flöde annars varierar vatten nivån flera meter på kort tid.
Och det sista du skriver förklarar även varför Kalix älv och Torne älv inte är utbyggda, de har samma problem. Alldeles för flackt landskap, precis som de nedre delarna av Lule älv.

Pite älv har liknande problem, Storforsen till trots (som inte går att bygga damm vid heller).

I princip all säsongsreglering som går att göra görs redan. Man kan få upp tippeffekterna genom att byta turbiner och bygga ut elnätet, men sedan är det stopp.

D daVinci skrev:
Hon tänker kanske att man man skotta över det.
Vilket man ju enkelt kan, eller dumpa det i djuphavet.
Det har ju gjorts tidigare med allsköns farligt avfall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.