S
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
[länk]

Nej, jag menar att både spotpriset och platsen är helt oväsentligt.
Från artikeln:
"– Men i och med den här ansökan kopplas de statliga myndigheterna på, och det är de som ska uttala sig om de också anser att den här platsen är bra, tillägger han."
Reaktorerna är dessutom på 300 MW totalt, fördelat på 6st sägs det.

Vad menar du med att spotpris och plats är oväsentligt?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/bolag-vill-bygga-sex-karnkraftverk-i-norrsundet
www.sverigesradio.se/artikel/ett-steg-narmre-da-kan-norrsundet-ha-karnkraftsreaktorer
Häng med lite! Nu snurrar du till det igen(!) precis som med tidigare inlägg som jag inte ens ids bemöta. Det handlar om SMR/POC-anläggningar där jag i ett tidigare inlägg beskrev varför dessa inte placerats i SE3/SE4.

Redigerat:
S
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Häng med lite! Nu snurrar du till det igen(!) precis som med tidigare inlägg som jag inte ens ids bemöta. Det handlar om SMR/POC-anläggningar där jag i ett tidigare inlägg beskrev varför dessa inte placerats i SE3/SE4.
Minns inte - vad är egentligen skälet till det? SMR i SE2 alltså

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja gott så
Men JAG, är trött på alla halmgubbar ni ställer upp, t.ex att jag/"vi"/några vill stänga kärnkraften.

Diskussionen kommer absolut ingenstans så länge det är så
Det har du förstås rätt i!
Den kärnkraft vi har kvar går INTE att stänga ner, utan svåra konsekvenser för samhället!
En ansenlig del av vindkraften har snart tjänat ut och behöver ersättas, eller i bästa fall renoveras.
Då knappt någon av ägarna tjänat nått på verksamheten lär intresset att lägga ännu mer pengar på förlustverksamhet vara synnerligen begränsat.
Så vad händer när allt fler vindkraftverk kräver väldigt kostsamma reparationer eller utbyte?
Det finns omkring 6000 snurror i landet, som antagligen kommer att paja inom 10-15år ...
Blir dom ersatta/renoverade eller inte?

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Minns inte - vad är egentligen skälet till det? SMR i SE2 alltså
Troligen bra infrastruktur med elledningar till pappersindustrin om jag ska gissa.
Därvid håller de nere de externa kostnaderna då SMR:na ska anslutas till nätet

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle förstås vara bättre om Vattenfall privatiserades.

Som medborgare skulle vi slippa ifrån en politisk leka affär-verksamhet där saker som Nuon-affärerna och styrelseriggning för politisk följsamhet är par för banan.
I grund och botten håller jag med, i synnerhet när det gäller politisk inblandning med syfte att styra verksamheten av ideologiska skäl som i skarp kontrast till affärsmässiga överväganden tar idiotmässiga beslut till nya oanade höjder

Dock med brasklappen att avreglering och privatisering av offentlig verksamhet i Sverige har en rätt skakig historik. Välfärdssektorn och Telia-fiaskot är väl tillräckligt tydliga exempel på vad som händer när man öppnar marknaden utan att ha koll på kompetens, reglering och timing.

Vattenfall är dessutom inget vanligt statligt bolag. Det handlar om samhällskritisk infrastruktur med kärnkraft och totalförsvarsintressen där fel ägarstruktur kan få konsekvenser långt bortom en dålig affär.

Visst finns det delar av Vattenfall som skulle kunna privatiseras (typ elförsäljning och delar av vindkraften) men kärnkraft och vattenkraft är en helt annan femma och bör förbli i statlig ägo.

Så innan vi kastar oss in i en Vattenfall-privatisering måste man först ha stenkoll på läget annars kan det sluta riktigt illa!

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Det finns omkring 6000 snurror i landet, som antagligen kommer att paja inom 10-15år ...
Blir dom ersatta/renoverade eller inte?
Det man gör är att sätter dit större och mer lönsamma vindkraftverk.

• Haha
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Har du några exempel där det gjorts?

tommib tommib skrev:
Har du några exempel där det gjorts?
Jag har sett blänkare i media om det flera ggr. Bara att söka för den som är intresserad.

S
Det lär komma en våg av konkurser är min gissning.
En hel del markägare kommer att åka på smällar - gäller framför allt de lite äldre anläggningarna.

Nyare etableringar ska väl ha någon form av fondering vad jag förstår, men de har ju också livslängd kvar.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
D daVinci skrev:
Det man gör är att sätter dit större och mer lönsamma vindkraftverk.
Ja visst, man "sätter bara dit" ett nytt verk.

Utbyte mot nya eller ev större verk (repowering) som koncept finns men svenska exempel i större skala saknas i princip helt. Lillgrund skulle eventuell vara ett intressant fall att följa. Parken driftsattes 2007 och verken är beräknade för 20-25 år men inget beslut om utbyte har annonserats.

Problemet är att ett utbytt verk juridiskt sett kräver ett helt nytt tillstånd. Det innebär ny miljöprövning och i praktiken kanske 5-10 år i processer med överklaganden inräknade. Många äldre parker ligger dessutom på platser som skulle kunna få svårt med nytt tillstånd idag pga skärpt praxis och regelverk.

Sen tillkommer ju ekonomin. Parker byggda för att mjölka elcertifikat under 15 år har inte nödvändigtvis något kapital kvar när certifikaten löper ut. I SE1 och SE2 har elpriset legat nära noll stora delar av året. En park som knappt går runt lär ju inte byta en enda snurra.

De bästa lägena med lönsam produktion kommer nog att uppgraderas. Resten avvecklas. Vem som då betalar rivning och markåterställning när ägaren är ett "finansiellt fordon" (ordvits) som kan gå i konkurs är en fråga som branschen helst duckar för.

Och en annan troligen väldigt het potatis om stora delar avvecklas utan ersättning: vad fyller hålet i elproduktionen?

Redigerat:
  • Gilla
jawen och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Vad menar du med att spotpris och plats är oväsentligt?
Att de får 80öre/kWh oavsett var de bygger reaktorn, ja även om de producerar el som ingen ens vill ha gratis.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Jag ramlade på följande reportage/intervju med en synnerligen uppiggande rubrik:
Experten: Vindkraft lika bra som kärnkraft
Alla som känner att dom är okunniga om detta har nu tillfälle att lyssna och lära 😀😀

(Försök nu vara lite sakliga och blanda inte in mig i detta).

• Haha
mats.3
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att de får 80öre/kWh oavsett var de bygger reaktorn, ja även om de producerar el som ingen ens vill ha gratis.
För aktören spelar det ingen roll, nej det stämmer ju såklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.