358 022 läst ·
9 472 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Ber gärna om ursäkt om jag missförstår men det kan jag väl inte ha gjort? Du avslutar ditt ironiska inlägg med :Nötegårdsgubben skrev:
"Japp. Det måste vara missförstånden i stugorrna vi ska lösa för att komma ifrån fossilindustrin.
Inlägget kan innehålla spår av ironi."
Du skriver att "stugorna" inte spelar roll men det är ju just det de gör, tex i Sverige så ökar vi för första gången, och i ett läge där alla går åt andra hållet, på länge vår utsläpp och ytterligare fossilstimulanser gör att det kommer öka mycket mer redan nästa år och allt detta pga "stugorna".
Fenomenet i sig är ok, det är ju så det blir i en demokrati men det jag tycker är dåligt är att stugorna påverkas av krafter som inte vill oss och dessa väl, krig är fred, frihet är slaveri, okunnighet är styrka, osv
Det är ju själva pudelns kärna, den har ju diskuterats mycket här och den handlar inte om tillverkningsmetoder utan om marknadsarrangemangen. Du får gärna starta om den diskussionen själv men den hamnar snabbt i dödsspinn, från bägge sidorna.P paralun skrev:
Tack, hon verkar vara en bra människa men du blandar ihop elförsörjning med marknadspriser.P paralun skrev:
Har du, eller någon du känner, upplevt bekymmer med elförsörjningen eller elmarknaden, bara så vi vet under vilket träd vi ska skälla?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Nej, det skrev jag inte. Jag häcklade din uppfattning om att det var missförstånd om subventioner i ”stugorna”, och ordet stugor lånade jag från dig.D djac skrev:
Sverige är typ bäst i den rika världen på fossilutsläpp och vår beskattning av dem är högst i världen. Det du kallar subventioner är nästan uteslutande skattereduktioner av teknisk karaktär (alltså exempelvis för att justera beskattningsgraden mellan diesel och bensin). I någon mån är det nedsättningar för att inte kväva redan hårt beskattade näringsgrenar som jordbruk och transport.D djac skrev:
Det finns inga jättelika fossilsubventioner.
Skrev inget om subventioner.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det skrev jag inte. Jag häcklade din uppfattning om att det var missförstånd om subventioner i ”stugorna”, och ordet stugor lånade jag från dig.
Sverige är typ bäst i den rika världen på fossilutsläpp och vår beskattning av dem är högst i världen. Det du kallar subventioner är nästan uteslutande skattereduktioner av teknisk karaktär (alltså exempelvis för att justera beskattningsgraden mellan diesel och bensin). I någon mån är det nedsättningar för att inte kväva redan hårt beskattade näringsgrenar som jordbruk och transport.
Det finns inga jättelika fossilsubventioner.
Du är inte medveten om att vi ökar vår fossilförbrukning och att detta kommer öka ytterligare nästa år? Det är väldigt otidsenligt, med den kunskap som finns idag, att gå åt det hållet.
Jovisst och "dödsspinnen" inom EU måste man då huvudsakligen lösa i EU-Bryssel eftersom vi har en gemensam elmarknad. Vi får se om man lyckas enas..... eller löser det sig själv när Tyskland vacklar och drar med sig hela EU i misär!?D djac skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Jo:D djac skrev:
Det var just detta jag kommenterade.D djac skrev:
Vad spelar det för roll om jag är medveten om det eller ej när vi diskuterade något annat?D djac skrev:
Men vill du prata om det, så nej, det visste jag inte, men jag är inte förvånad då vi 2022 (som jag gissar att siffrorna avser) var i en återhämtningsfas från covid. Naturvårdsverket verkar å andra sidan vara av motsatt uppfattning, så nu vet jag inte vad jag ska tro. Oavsett vilket intresserar trenden mig mer än ett enstaka år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Nu kanske jag blandade äpplen och päron då fossilförbrukning inte är synonymt med koldioxidutsläpp. Så båda sakerna kan vara sanna samtidigt.
Okej, helt oförståeligt för mig att inte se att justeringar av diverse bonus/malus-system till det fossilas fördel och det hållbaras nackdel, inte är stimulanser men det blir nog omöjligt att komma vidare.Nötegårdsgubben skrev:
Jo:
Det var just detta jag kommenterade.
Vad spelar det för roll om jag är medveten om det eller ej när vi diskuterade något annat?
Men vill du prata om det, så nej, det visste jag inte, men jag är inte förvånad då vi 2022 (som jag gissar att siffrorna avser) var i en återhämtningsfas från covid. Naturvårdsverket verkar å andra sidan vara av motsatt uppfattning, så nu vet jag inte vad jag ska tro. Oavsett vilket intresserar trenden mig mer än ett enstaka år.
[bild]
Edit: Nu kanske jag blandade äpplen och päron då fossilförbrukning inte är synonymt med koldioxidutsläpp. Så båda sakerna kan vara sanna samtidigt.
För min del börjar demokrati och resultatet av denna, med en utbildad och medveten befolkning som då kan göra medvetna val, tyvärr finns det många med för oss dåliga agendor som vilseleder befolkningen och då rubbar den demokratiska processen.
Redigerat:
Fast det går ju inte helt att separera.D djac skrev:
Visst, om "elmarknaden" var ett fast pris året om oavsett efterfrågan och utbud, då skulle det förstås inte spela någon roll för priset hur tillverkningen går till eller när den sker. (Man skulle få andra problem istället.)
Men som det är så spelar det förstås in om tillverkningsmetoderna är:
- Du får el när det slumpar sig så, någorlunda normalfördelat
- Du får lika mycket el hela tiden
- Du får mer el när du behöver använda mer el
Jag får el hela tiden men priset varierar, tillhör de som väljer att se på helheten, tex årskostnaden, samtidigt som jag styr min förbrukning mot tider med lägre pris, försöker "slå markanden", och är i det stora hela inte fokuserad på om det kommer en jättedyr eller billig timme, så länge som totalen är ok.K krfsm skrev:Fast det går ju inte helt att separera.
Visst, om "elmarknaden" var ett fast pris året om oavsett efterfrågan och utbud, då skulle det förstås inte spela någon roll för priset hur tillverkningen går till eller när den sker. (Man skulle få andra problem istället.)
Men som det är så spelar det förstås in om tillverkningsmetoderna är:
- Du får el när det slumpar sig så, någorlunda normalfördelat
- Du får lika mycket el hela tiden
- Du får mer el när du behöver använda mer el
Jo men våra utsläpp är ju minimala i det stora hela.J Jeppson skrev:
Man måste ju se det med ett EU perspektiv eller hela världen.
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20230609-2
Här ligger ju även det korkade med de svenska piskor som miljömupparna i Sverige släpade in som inte spelar någon roll i det stora hela , exempel reduktionsplikten.
Jag har för mig att vi ligger rätt högt i energikonsumtion per capita i Sverige?P paralun skrev: