Ossian K Olsson
K Klacken skrev:
Oklart?
En kvinna i ljus kostym med tecknad mustasch står framför en suddig grön bakgrund. Text om energipolitik och kärnkraft syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Så jag skulle inte kunna rösta på de borgliga bara för att jag inte förstår varför de ska driva en planpolitik med energin för att få sin kärnkraft?
Jag gjorde den gissning utifrån din bildsättning och dina ordval. Jag vet (eller visste) inte vad du tycker i övrigt.
står och ljuger rätt ut
Nu var ju min invändning att det påståendet inte var sant eller allra minst ostyrkt av klippet. Så jag förstår inte riktigt varför du nu påstår att hon stod och ljög. Det blir inte mer sant för att du upprepar det.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D djac skrev:
[länk]
Så du vet inte heller?

Ni får sluta vara så jävla dåliga i smutskastandet.

Jag skiter i om någon tycker illa om Ebba Busch, även om hatet mot henne är lite för misogynt för min smak, men ska ni bevisa att hon ljuger så lär er föra saker i bevis.

Redigerat:
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så du vet inte heller?

Ni får sluta vara så jävla dåliga i smutskastandet.

Jag skiter i om någon tycker illa om Ebba Busch, även om hatet mot henne är lite för misogynt för min smak, men ska ni bevisa att hon ljuger så lär et föra saker i bevis.
Oj, vad menar du, vilken konstig och aggressiv reaktion?

Ordet är definierat, ofta manifesteras det i en händelse där det grävs just ett symboliskt spadtag. Exakt vad avsändaren här tänkte kan vi bara gissa men för egen del är jag van vid de mer typiska första spadtagen, några leende personer som håller i en specialspade.

Jag kan ju fråga vad du kommer att tänka på när någon ska ta "ett första spadtag", eller du finner kanske även detta provocerande?

I bilden står det ju att spadtaget är taget, dåtid, hur kan ni få det till ett framtida löfte?
Är uppenbarligen en metafor

• Gilla
bakterie och 4 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
I bilden står det ju att spadtaget är taget, dåtid, hur kan ni få det till ett framtida löfte?
Är uppenbarligen en metafor
Ja kanske, skulle väl varit tydligare med "kaninöron", som jag använde för att förtydliga?

K
Kan det verkligen finnas någon annan tolkning än att KD vill få människor att tro att KK-bygget är igång? Man är väl medveten om att massor av folk bara läser rubriker.... KD har uppenbarligen en väldigt flexibel tolkning av det 8:de budet! (Du skall inte bära falskt vittnesbörd)

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Kan det verkligen finnas någon annan tolkning än att KD vill få människor att tro att KK-bygget är igång? Man är väl medveten om att massor av folk bara läser rubriker.... KD har uppenbarligen en väldigt flexibel tolkning av det 8:de budet! (Du skall inte bära falskt vittnesbörd)
Det vore väl väldigt konstigt budskap på en valaffisch, att påstå att det man vill åstadkomma resten är påbörjat, speciellt när man inte redan sitter vid makten

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Oj, vad menar du, vilken konstig och aggressiv reaktion?
Jag menade, som andra redan varit inne på att ordboksdefinitionen av spadtag är helt ointressant i sammanhanget, då nåt distriktsförbund i KD gjort en valaffisch som inte går ihop.

Så ditt tramsinlägg parat med @Ossian K Olssons uppenbart grundlösa lögnpåstående och den allmänna hö-hö-stämningen gjorde att jag kallade det för vad jag ansåg det vara.

Att det var en svepande kritik som avspg fler än dig vet jag att du är begåvad nog att ha förstått.
D djac skrev:
Ordet är definierat, ofta manifesteras det i en händelse där det grävs just ett symboliskt spadtag. Exakt vad avsändaren här tänkte kan vi bara gissa men för egen del är jag van vid de mer typiska första spadtagen, några leende personer som håller i en specialspade.
Som sagt, nu var ju det du svarade på något annat än en fråga om vad spadtag är.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L
Förstå att det blir inget kärnkraft, de vill bara köpa röster billigt genom att lova något de inte kan hålla.
Jag visste detta redan för över tre år sedan, tydligen...
useless useless skrev:
Och ett regeringsskifte kommer göra att nya kärnkraftverk byggs?
Mikael_L Mikael_L skrev:
knappast, tyvärr.
Men jag ska lyssna noga på vad olika partier säger och sortera ut populistiskt flum som inte är det minsta förbindande.
Jag är rädd att det som blir kvar är intet ...
Detta skrevs i Jan 2022, ni kan följa länkarna och kolla.

Så själv har jag aldrig blivit vare sig besviken eller förvånad att det inte blir någon ny kärnkraft med sittande regering, det listade jag faktiskt ut långt före valet.
Hur många här har blivit besvikna eller förvånade? Dvs gick på den populistiska skiten ...

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag visste detta redan för över tre år sedan, tydligen...

Detta skrevs i Jan 2022, ni kan följa länkarna och kolla.

Så själv har jag aldrig blivit vare sig besviken eller förvånad att det inte blir någon ny kärnkraft med sittande regering, det listade jag faktiskt ut långt före valet.
Hur många här har blivit besvikna eller förvånade? Dvs gick på den populistiska skiten ...
Jag tycker faktiskt det levererats stora steg i rätt riktning, något jag inte tror oppositionen hade gjort. Så givet tidsskalan vi pratar om för denna typ av projekt så tror jag att de vid mandatperiodens slut kommer att ha levererat mer än vad jag väntade mig, och jag ser vallöftet som mer än infriat.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Jag tycker faktiskt det levererats stora steg i rätt riktning, något jag inte tror oppositionen hade gjort. Så givet tidsskalan vi pratar om för denna typ av projekt så tror jag att de vid mandatperiodens slut kommer att ha levererat mer än vad jag väntade mig, och jag ser vallöftet som mer än infriat.
Ja, jag håller väl med om varje ord (förutom att jag inte tycker de leveraret mer än jag väntat mig, utan jag tycker de levererat ungefär det jag förväntat mig).

Att jag listade ut att det inte skulle bli kärnkraft var inte för att jag trodde att de inte ville, utan att jag såg samma sak, problemen är för stora och många och tidshorisonten för lång - det rår ju inte politikerna på.

Det som kanske stör mig lite är att det spanns så mycket populism på detta i valrörelsen, samt resultatet av putins energikrig användes lika populistiskt.
Även om jag nu klarar av att sortera ut och lista ut sanningen bakom detta, så gäller det knappast alla väljare, så dels har ju dessa blivit lurade (och politikerföraktet steg lite till) och att det vinns val på lögner.

Men nu ska jag inte vara sådan, utan det är det nya svarta inom politiken, nu har en som ljuger än värre gjort USA till en diktatur (ja, glöm inte var ni hörde det först, det går nämligen inte längre att backa).
Och där kan jag förvisso se att det visst går att göra saker politiskt snabbare än jag tror.
Så jag föredrar nog trots allt det lite långsammare svenska sättet.

Och så vill jag passa på och skrämmas lite mer, svenska konstitutionen är faktiskt skrämmande svag, den är enormt naiv och funkar bara så länge som vi har demokratiskt sinnade politiker som vill väl, och gå i demokratins mittfåra, Sverige skulle inte alls klara av att en politiker av trumps karaktär kom till makten med en riksdagsmajoritet, vi skulle kunna bli en diktatur på 2 dagar.

I Sverige har riksdagen egentligen för stor makt.
Grundlagar kan ändras först efter ett val mellan, men det behöver inte vara mellan två ordinarie val, utan även ett extraval räcker, och det räcker med enkel majoritet i kammaren och kammaren behöver inte heller vara full.

Men än värre är att alla lagar som reglerar själva röstningen är vanliga lagar som riksdagen kan rösta genom, lagar som styr mandatfördelning, valdistrikt, valets och rösträkningens genomförande, vem som är röstberättigad osv.
Så en demokratifientlig riksdag kan i praktiken döda den fria demokratin i Sverige redan första dagen efter den tillträtt.
Jag hoppas ni blev lite skrämda.

Sorry för denna rant, men USA upptar tyvärr mina tankar för mycket just nu.

Och bli inte förvånade om det senaste valet ni såg i USA nu var det sista på många årtionden framåt.

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
"During the initial remarks made on Friday, which caused outrage and alarm among his critics, Trump told the crowd to “get out and vote, just this time”, adding that “you won’t have to do it any more. Four more years, you know what? It’ll be fixed, it’ll be fine, you won’t have to vote any more, my beautiful Christians.”"

The Guardian, för 6 månader sedan.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
en som ljuger än värre [har] gjort USA till en diktatur
Det har han sannolikt inte. Däremot har han med kraft sparkat undan fötterna för oss som varit beroende av USA. En ny världsordning kommer behöva ta form, och osäkerheten innan den gör det är oerhört farlig. Sannolikt blir också den nya världsordningen än farligare för människor i relativt små och svaga, och framförallt ensamma, länder. Ukraina, Georgien Taiwan.

Samtidigt har världsordningen inte varit universal. Krig på platser som Jemen och Rwanda/Kongo har skett oavsett.

Men hur olämpligt Trumps uppträdande än är så är det mer än utrikespolitisk än inrikespolitisk fråga. Inrikespolitiskt har USA en kraftfull konstitution och regler om maktdelning – där blir Trumps ord ofta inte mer än varmluft. Utrikespolitiskt är det en helt annan sak – där byggs allt på förtroende och makt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
(ja, glöm inte var ni hörde det först, det går nämligen inte längre att backa).
Först var du inte. Tvärtom har det skrikits så mycket om det här i en vecka nu att det varit svårt att tänka.

För att inte helt spinna i väg i trumptangenten återvänder jag till ett av de två tyngsta skälen för ny kärnkraft: säkerhetspolitik.

Vi, och här menar jag ett större vi bestående av EU och närliggande, vänligt sinnade stater som Norge och Schweiz, måste stå bättre rustade för externa hot och problem.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har han sannolikt inte. Däremot har han med kraft sparkat undan fötterna för oss som varit beroende av USA. En ny världsordning kommer behöva ta form, och osäkerheten innan den gör det är oerhört farlig. Sannolikt blir också den nya världsordningen än farligare för människor i relativt små och svaga, och framförallt ensamma, länder. Ukraina, Georgien Taiwan.

Samtidigt har världsordningen inte varit universal. Krig på platser som Jemen och Rwanda/Kongo har skett oavsett.

Men hur olämpligt Trumps uppträdande än är så är det mer än utrikespolitisk än inrikespolitisk fråga. Inrikespolitiskt har USA en kraftfull konstitution och regler om maktdelning – där blir Trumps ord ofta inte mer än varmluft. Utrikespolitiskt är det en helt annan sak – där byggs allt på förtroende och makt.

Först var du inte. Tvärtom har det skrikits så mycket om det här i en vecka nu att det varit svårt att tänka.

För att inte helt spinna i väg i trumptangenten återvänder jag till ett av de två tyngsta skälen för ny kärnkraft: säkerhetspolitik.

Vi, och här menar jag ett större vi bestående av EU och närliggande, vänligt sinnade stater som Norge och Schweiz, måste stå bättre rustade för externa hot och problem.
Njau, Trumpen blev vald till president samt fick majoritet i både senaten samt representanthuset. Det ger stora "friheter" att bete sig.

Sen tror jag vi överskattar hotet och Europa är i ett mycket viktigt vägskäl. Endera hänger vi på USA och Kina som en stark världsdel eller ger vi upp.

Milstolpe 1 är det mycket viktiga nyvalet i Tyskland idag och det kan bli samma röra som i Frankrike?
Europa är mycket svagt just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.