358 087 läst ·
9 472 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jag kan bara konstatera att vi använder ordet direkt olika, i min användning funkar det inte med flera år mellan händelserna om de ska beskrivas som komma direkt efter varandra. Ingen stor sak och om det varit IRL-samtal så hade skillnaden kanske inte märkts men här är det ju bara ord.lars_stefan_axelsson skrev:
Så det är "ointressant" men ändå hakade du upp dig så mycket på ordet "direkt" att du var tvungen att raljera?!
Såhär skriver Svenska Kraftnät själva:
"Därför infördes elområden
Indelningen av Sverige i flera elområden kom 2011 och var ett svar på att Svenska kraftnät begränsat överföringen av el på utlandsförbindelserna på ett sätt som bedömdes strida mot EUs konkurrensregler. De minskade kapaciteterna för handel var nödvändiga av driftsäkerhetsskäl då Svenska kraftnät saknade andra åtgärder för att hantera interna begränsningar i det svenska transmissionsnätet. Hanteringen ansågs vara diskriminerande då den innebar att svenska elhandelskunder prioriterades på bekostnad av handel med våra grannländer där utländska kunder och producenter stängdes ute från den svenska marknaden.
Indelningen i elområden gjordes för att skapa bästa möjliga förutsättningar för handel inom den inre marknaden och därmed största möjliga samhällsnytta."
Vidare:
"Södra Sverige utgörs av elområde 4 och sedan nedläggning av produktionsanläggningar som kärnkraftverket i Barsebäck och Öresundsverket finns ett underskott av produktion i elområdet. För att kunna tillmötesgå efterfrågan på el behöver den överföras från andra elområden. I snittet mellan elområde 3 och 4 har det funnits en flaskhals som begränsat överföringskapaciteten. När elbehovet överstiger tillgänglig överföringskapacitet behöver el importeras från utlandet till en högre kostnad, vilket leder till att södra Sverige periodvis har högre elpriser än övriga landet. Det innebär inte att södra Sverige lider risk för elbrist, även om marginalerna har minskat när temperaturen är som kallast." (mina kursiveringar)
Därav sydvästlänken:
"I södra Sverige är konsumtionen av el ibland större än produktionen. Här finns dessutom flera elförbindelser till andra länder. Med en kapacitet att transportera 2 x 600 megawatt, motsvarande ungefär vad två kärnkraftsreaktorer producerar, kommer SydVästlänken att begränsa de skillnader i elpris som ett underskott av el innebär."
Jag noterar att 2x600MW är precis vad Barsebäck levererade. Eller som SVK säger:
"Effektsituationen i södra Sverige
Södra Sverige utgörs av elområde 4 och sedan nedläggningen av produktionsanläggningar som kärnkraftverket i Barsebäck och Öresundsverket finns ett underskott av produktion i elområdet. Med Sydvästlänken ökar överföringskapaciteten till södra Sverige och den flaskhals som leder till prisskillnader mellan elområde 3 och 4 minskar." (samma referens som tidigare).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, fast det tog ju några år för de juridiska kvarnarna att mala. Eller är Svenska Kraftnäts beskrivning fel?D djac skrev:
De drog ju ner exporten iom att Barsebäck lades ner eftersom det påverkade tillgängligheten och vi blev ju stämda redan 2006 (se ref ovan).
Så om ett fall behandlas i domstol så kommer konsekvenserna aldrig att vara direkta då? (Blir de därmed indirekta?) Den predikatlogiska kedjan bryts alltså alltid av domstolsprocesser eftersom dessa tar tid?
Som Svenska Kraftnät själva skriver:
"Förut hanterade vi Sveriges flaskhalsar genom att begränsa exporten av el till utlandet, men det bröt mot EU:s konkurrensregler och vi blev anmälda för det. Svenska kraftnät såg då elområden som det bästa alternativet av de lösningar som är tillåtna." (Min kursivering)
Vad gäller själva ordet direkt så nöjer jag mig med att konstatera att SAOL ger betydelsen:
di·rekt [‑rek´t] adjektiv; n. ~, ~a
• rak, utan omvägar; omedelbar; direkt anföring ordagrant återgiven text
Och det är endast så jag använt det: Direkt effekt. Det kan näppeligen missförstås som att betyda "omedelbar".
Fan trot....
– Vi har plats på siten för att bygga fler reaktorer. Och det finns också plats i stamnätet att få ut den el som reaktorerna kan producera. Så det är där vi börjar
https://www.tn.se/article/41521/vat...ft-jobbar-som-om-vi-redan-fattat-alla-beslut/
Och Ebba tjötar vidare om sina stora reaktorer....
Vattenfall redo att bygga ny kärnkraft – ”Jobbar som om vi redan fattat alla beslut”
– Vi tittar först på att bygga på Ringhalssiten och det beror ju på att vi har kärnkraft där redan i dag. Så vi har den infrastruktur och de säkerhetsarrangemang som behövs för att kunna bedriva verksamheten på ett bra sätt, säger Anna Borg, och fortsätter:– Vi har plats på siten för att bygga fler reaktorer. Och det finns också plats i stamnätet att få ut den el som reaktorerna kan producera. Så det är där vi börjar
https://www.tn.se/article/41521/vat...ft-jobbar-som-om-vi-redan-fattat-alla-beslut/
Och Ebba tjötar vidare om sina stora reaktorer....
Kanske "som en följd av skulle funka", direkt är iaf i omedelbar anslutning, utan dröjsmål? Men som sagt, detta är ju ingen semantiktråd.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast det tog ju några år för de juridiska kvarnarna att mala. Eller är Svenska Kraftnäts beskrivning fel?
De drog ju ner exporten iom att Barsebäck lades ner eftersom det påverkade tillgängligheten och vi blev ju stämda redan 2006 (se ref ovan).
Så om ett fall behandlas i domstol så kommer konsekvenserna aldrig att vara direkta då? (Blir de därmed indirekta?) Den predikatlogiska kedjan bryts alltså alltid av domstolsprocesser eftersom dessa tar tid?
Som Svenska Kraftnät själva skriver:
"Förut hanterade vi Sveriges flaskhalsar genom att begränsa exporten av el till utlandet, men det bröt mot EU:s konkurrensregler och vi blev anmälda för det. Svenska kraftnät såg då elområden som det bästa alternativet av de lösningar som är tillåtna." (Min kursivering)
Vad gäller själva ordet direkt så nöjer jag mig med att konstatera att SAOL ger betydelsen:
di·rekt [‑rek´t] adjektiv; n. ~, ~a
• rak, utan omvägar; omedelbar; direkt anföring ordagrant återgiven text
Och det är endast så jag använt det: Direkt effekt. Det kan näppeligen missförstås som att betyda "omedelbar".
Jag tycker även att din mening med direkt faller, det händer så mycket annat under så lång tid att det blir svårt att bortse ifrån.
Läste mycket om detta för ett tag sedan, orkar inte leta fram igen, men våra politiker hade en hög tro till marknadskrafterna och att elområdena skulle göra att det investerades i elproduktion på rätt ställen med sådana. Det skulle kanske drivits fram juridiskt oavsett men att vi gjorde det av egen fri vilja var väl det jag tog med mig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Så du drog igång hela det här pga trist semantik? Hur skiljer sig "direkt effekt" från "som en följd av"?D djac skrev:
Nej. Direkt är inte i omedelbar anslutning i alla de sammansättningar som det används. Direkt eld har t ex ingenting med "utan dröjsmål" att göra. Självklart är här alltså SAOB: rak, rät, rätlinig; eg. o. bildl. Direkt, rät, som går rakt fram.D djac skrev:
Men Svenska Kraftnäts beskrivning är ändå fel alltså?
Vi införde inte elnätsområdena som en lösning på bannorna från EU, som inte startades av att Danmark anmälde oss 2006, när vi pga att Barsebäck lades ner begränsat effekten i exporten till Danmark pga att vi då inte alltid kunde få mer el till (det som blev) elområde 4 iom att effektbalansen ändrades då så mycket produktionskapacitet bortföll?
Vad är då sant?
Egentligen tycker jag att det är lite tråkigt att Svenska kraftnät inte skriver mer korrekt (men en hel del var ju korrekt, fast jag skippar att citera det, men kolla gärna hela inlägget med detta i tankarna)
Med det är saker som detta jag reagerar på:
De förklarar denna mekanism helt fel (denna del var det jag reagerade först och starkast på, som gjorde att jag nu skriver detta inlägg)
Möjligen är detta ett utslag av "att tala till bönder på bönders vis", men likväl lite ohederligt kan jag tycka.
OBS, det är inte dig LSA jag kritiserar, utan SVK.
Med det är saker som detta jag reagerar på:
De får det att låta som att underskottet uppstod då och därför, sanningen är att de alltid, i hundra år har haft underskott. Visst, det blev värre, men man kunde ju utryckt sig bättre så det inte går att missförstå.lars_stefan_axelsson skrev:
Det här är ju också fel, de höga elpriserna uppstår inte när el behöver importeras, utan de kommer vare sig vi importerar eller exporterar.lars_stefan_axelsson skrev:
För att kunna tillmötesgå efterfrågan på el behöver den överföras från andra elområden. I snittet mellan elområde 3 och 4 har det funnits en flaskhals som begränsat överföringskapaciteten. När elbehovet överstiger tillgänglig överföringskapacitet behöver el importeras från utlandet till en högre kostnad, vilket leder till att södra Sverige periodvis har högre elpriser än övriga landet.
De förklarar denna mekanism helt fel (denna del var det jag reagerade först och starkast på, som gjorde att jag nu skriver detta inlägg)
Lite tveksamt att skriva så, de reaktorer vi har är på mellan 1014 och 1450 MW.lars_stefan_axelsson skrev:
"I södra Sverige är konsumtionen av el ibland större än produktionen. Här finns dessutom flera elförbindelser till andra länder. Med en kapacitet att transportera 2 x 600 megawatt, motsvarande ungefär vad två kärnkraftsreaktorer producerar, kommer SydVästlänken att begränsa de skillnader i elpris som ett underskott av el innebär."
Möjligen är detta ett utslag av "att tala till bönder på bönders vis", men likväl lite ohederligt kan jag tycka.
OBS, det är inte dig LSA jag kritiserar, utan SVK.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 333 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 333 inlägg
https://www.instagram.com/p/DGXkFh6i90p/
Det bidde ingen kärnkraft den här mandatperioden. Tur att Ebba Usch aldrig har gått ut och lovat det heller!
Det bidde ingen kärnkraft den här mandatperioden. Tur att Ebba Usch aldrig har gått ut och lovat det heller!
Ganska ointressant, mer intressant hur tillrättalagd historiebeskrivning används idag och hur mottagarna tacksamt lapar i sig den.lars_stefan_axelsson skrev:
Det som skrämmer mig mest idag är fanatism och kärnkraftssekten har sen länge gett efter helt för detta, även om jag är kärnkraftspositiv och gissar att det hade varit bra att öka mängden kärnkraftsel något, åtminstone inte minska den ytterligare, så ser jag större risker med de som brinner för kärnkraft än risken med utebliven kärnkraft.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 318 inlägg
Lustigt, hade jag inte sett klippet hade jag trott att hon varit bland dem som lovat ett första spadtag under mandatperioden. Men det var hon ju inte.Ossian K Olsson skrev:
Är det därför du gör dig löjlig och beter dig som en lågstadiemobbare och kallar henne öknamn? För att hon inte har fel i sak om något du är rädd för alltså.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 333 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 333 inlägg
Ser du inte att hon gaslightar? Att hon ljuger för sina väljare? Att hon går full out Trump.Nötegårdsgubben skrev:
Lustigt, hade jag inte sett klippet hade jag trott att hon varit bland dem som lovat ett första spadtag under mandatperioden. Men det var hon ju inte.
Är det därför du gör dig löjlig och beter dig som en lågstadiemobbare och kallar henne öknamn? För att hon inte har fel i sak om något du är rädd för alltså.
”Nä jag har aldrig lovat något sånt”
Förstå att det blir inget kärnkraft, de vill bara köpa röster billigt genom att lova något de inte kan hålla.
Skogsägare
· 23 318 inlägg
Nej, jag ser ett klipp som försöker chikanera henne men saknar material från henne att bevisa sin tes med.Ossian K Olsson skrev:
Som sagt, jag var tills nyss bland dem som trodde att hon lovat ett första spadtag före nästa val, men så verkar det ju inte av klippet att döma. Så det var ju informativt även om dess syfte sannolikt var motsatsen.
Att jag likt de flesta borgerliga väljare hoppas att kärnkraftsprojekten kommer så långt som möjligt under mandatperioden är en annan sak. Känner mig inte det minsta gaslightad, utan är rätt säker på att hon jobbar på i den riktningen efter bästa förmåga. Att det sannolikt inte sätts någon ordentlig spade i marken före september -26 bekommer mig inte så mycket, även om jag tycker att det är synd.
Jag gissar att vi tycker helt olika därvidlag, men jag gissar också att du inte röstat på något parti i sittande regering utan hoppas att den misslyckas med det här och en massa annat. Det gör sannolikt att du läser in saker i klippet som jag inte gör. Tråkigt nog för dig saker som inte finns där.
Skogsägare
· 23 318 inlägg
Ja, rätt oklart tycker jag. Mig veterligen har KD-Skåne inte börjat bygga något kärnkraftverk. Jag undrar också om det verkligen är ett citat från Ebba Busch. I så fall hade väl inte dyngbaggefolket behövt gå över ån efter vatten.K Klacken skrev:
Men i så fall är det ju intressant vad hon menar med ett spadtag. För som sagt, mig veterligen har inget byggts, i Skåne eller annorstädes.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 333 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 333 inlägg
Så jag skulle inte kunna rösta på de borgliga bara för att jag inte förstår varför de ska driva en planpolitik med energin för att få sin kärnkraft? Att jag som vill betala mindre skatt genom att effektivisera det statliga helt plötsligt ska betala massa skatt för att subventionera energi. Eller när partier oberoende av färg står och ljuger rätt ut om saker som de vet inte kommer att fungera.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag ser ett klipp som försöker chikanera henne men saknar material från henne att bevisa sin tes med.
Som sagt, jag var tills nyss bland dem som trodde att hon lovat ett första spadtag före nästa val, men så verkar det ju inte av klippet att döma. Så det var ju informativt även om dess syfte sannolikt var motsatsen.
Att jag likt de flesta borgerliga väljare hoppas att kärnkraftsprojekten kommer så långt som möjligt under mandatperioden är en annan sak. Känner mig inte det minsta gaslightad, utan är rätt säker på att hon jobbar på i den riktningen efter bästa förmåga. Att det sannolikt inte sätts någon ordentlig spade i marken före september -26 bekommer mig inte så mycket, även om jag tycker att det är synd.
Jag gissar att vi tycker helt olika därvidlag, men jag gissar också att du inte röstat på något parti i sittande regering utan hoppas att den misslyckas med det här och en massa annat. Det gör sannolikt att du läser in saker i klippet som jag inte gör. Tråkigt nog för dig saker som inte finns där.
Om tex Trafikverket skulle börja planera för en cykelväg idag skulle de knappt få till ett första spadtag inom mandatperioden pga de demokratiska processerna. Att då gå ut och lova ett kärnkraftverk och sen säga till journalister att ”nä nu tolkar du” eller ”nä det har jag aldrig sagt”. Där har du rätt, en sån politiker kommer jag inte rösta på.
https://svenska.se/so/?id=177016Nötegårdsgubben skrev:
Ja, rätt oklart tycker jag. Mig veterligen har KD-Skåne inte börjat bygga något kärnkraftverk. Jag undrar också om det verkligen är ett citat från Ebba Busch. I så fall hade väl inte dyngbaggefolket behövt gå över ån efter vatten.
Men i så fall är det ju intressant vad hon menar med ett spadtag. För som sagt, mig veterligen har inget byggts, i Skåne eller annorstädes.