Mikael_L
Du fick inte med några staplar från tiden då B1 och B2 kördes.
Om de gav 8 TWh per år så hade nog SE4 lite mer produktion då än t.ex. 2024.
Dock fortfarande importberoende.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
när Barsebäck var i drift fanns inga svenska elområden, så SCB gjorde ingen statistisk redovisning nedbruten till elområdesnivå

men som jag nämnde så producerade Barsebäck runt 8 TWh per år, medan sol- och vindkraft i fjol var runt 7 TWh – så en första approximation är att tänka sig att byta ut de gula och gröna fälten mot lila (för elområde 4, år 2024)

sen har det också försvunnit lite fossil värmekraft, men å andra sidan var elkonsumtionen ungefär 5 % högre runt millennieskiftet...

Mikael_L
harka harka skrev:
när Barsebäck var i drift fanns inga svenska elområden,
Ja just det ... 😳
Jag har ingen förklaring över hur jag tänkte, men troligen inte alls ... ;)

K krfsm skrev:
Om de istället hade flera elområden, så hade inte priset varit detsamma i båda områdena utan betydligt billigare i norra Tyskland (där majoriteten av vindkraften finns) och betydligt dyrare i södra/västra Tyskland (där en stor del av industrin finns).
Jo går BMW i Munchen åt pipsvängen plus Audi, VW mfl och likaså de tyska stålverken så är nog måttet rågat för tyskarna.

Men de har ju chansen nu i helgen med nyvalet att visa vad de vill i framtiden.

Men några nya tyska elområden tror jag inte på man får lösa det på annat sätt.

Germany’s economy is driving off a cliff. The car industry is behind the wheel.
https://www.politico.eu/article/ger...automotive-crisis-tariffs-china-energy-costs/

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
harka harka skrev:
när Barsebäck var i drift fanns inga svenska elområden, så SCB gjorde ingen statistisk redovisning nedbruten till elområdesnivå
Vilket ju motsäger en hel del av ditt argument om elområdenas nödvändighet oberoende av kärnkraftens varande i söder. Vi införde dem som en direkt effekt av Barsebäcks nedläggning.

Eller är det fel, och missförstår jag dig?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi införde dem som en direkt effekt av Barsebäcks nedläggning.
Nej, såhär var det.
B1 1999
B2 2005
4 elområden 2011

Inte direkt i alla fall, men kanske som en 6 år långsam effekt av ...

Vilket ju motsäger en hel del av ditt argument om elområdenas nödvändighet oberoende av kärnkraftens varande i söder. Vi införde dem som en direkt effekt av Barsebäcks nedläggning.

Eller är det fel, och missförstår jag dig?
Jo EI har en sammanfattning och Barsebäck las ner 2005.

Dansk Energi klagade 2006 på svenska "fasoner" att begränsa exporten till Danmark.

2010 kom ärendet till EU-kommissionen som krävde att Sverige måste sluta att "diskriminera" elanvändare i andra länder.

Så är det med det!

https://ei.se/konsument/el/elmarknaden/elomrade

• Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, såhär var det.
B1 1999
B2 2005
4 elområden 2011

Inte direkt i alla fall, men kanske som en 6 år långsam effekt av ...
Ja fantasin har inga gränser, det kan ju lika bra ha varit Victorias graviditet eller Juholtaffären, bägge stora händelser 2011?

Mikael_L
D djac skrev:
Ja fantasin har inga gränser, det kan ju lika bra ha varit Victorias graviditet eller Juholtaffären, bägge stora händelser 2011?
Nja, det är väl inte alls omöjligt att elområden inte hade behövts införas om B1 och B2 fortfarande hade stått och tuffat på.

Tysklands och Danmarkspriser på el hade vi nog fortfarande haft (och då i hela landet) men trycket på elöverföringarna hade kanske inte varit fullt så hårt och motköpen inte ruinerat oss.
En jättevinst dock för all kraftproduktion norrut, det hade byggts vindkraft i oanad omfattning i dagens SE1 och SE2, för de hade då fått betalt som att de låg i SE4.

Ja detta var också spekulativt, men dock inte lika långt ifrån som prinsessgraviditeter.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det är väl inte alls omöjligt att elområden inte hade behövts införas om B1 och B2 fortfarande hade stått och tuffat på.

Tysklands och Danmarkspriser på el hade vi nog fortfarande haft (och då i hela landet) men trycket på elöverföringarna hade kanske inte varit fullt så hårt och motköpen inte ruinerat oss.
En jättevinst dock för all kraftproduktion norrut, det hade byggts vindkraft i oanad omfattning i dagens SE1 och SE2, för de hade då fått betalt som att de låg i SE4.

Ja detta var också spekulativt, men dock inte lika långt ifrån som prinsessgraviditeter.
Allt är möjligt i en imaginär parallell värld, det jag reagerade på var det uttryckliga DIREKT!

Så direkt var det inte och mycket annat hann hända i perioden där mellan.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Ja, det är ju svårt att sia. Men om jag skulle drista mig till en gissning så måste nedläggningen av så mycket produktionskapacitet i södra Sverige haft någon påverkan på prisbilden. Särskilt om påverkan via EU då inte hade skett. Eller iaf senarelagts.

Och det är ju pikant i sammanhanget att notera att Tyskland som bekant vägrar att införa elområden trots att vi försöker tvinga dem. Eftersom de då säger att priserna i söder (där de större industriella förbrukarna ligger) då skulle bli för höga. Och motsvarande våra priser bli lägre.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt är möjligt i en imaginär parallell värld, det jag reagerade på var det uttryckliga DIREKT!

Så direkt var det inte och mycket annat hann hända i perioden där mellan.
Och det var ju jag som skrev det. Så varför citerade du Mikael_L?

Men du får gärna lägga ut texten kring vilken påverkan det hade då istället. (Vi kan lämna prinsessor och Juholt utanför utan att riskera att förlora i insikt).

Så vad i EI:s historieskrivning är fel? På vilket sätt påverkade, eller inte Barsebäcks nedläggning då enligt dig?

Särskilt om påverkan via EU då inte hade skett. Eller iaf senarelagts.
2012-2020 hade vi rekordlåga priser i Sverige just pga billig gas. Pris påverkan från utlandet är inte nåt som dök upp när gasen skenade 2021 som de mindre insatta tror.

Z Zodde skrev:
2012-2020 hade vi rekordlåga priser i Sverige just pga billig gas. Pris påverkan från utlandet är inte nåt som dök upp när gasen skenade 2021 som de mindre insatta tror.
Öh, den där meningen förstod jag inte... Ja, den första är väl OK, men den andra motsäger ju det. Eller?

Öh, den där meningen förstod jag inte... Ja, den första är väl OK, men den andra motsäger ju det. Eller?
Du skrev i ditt inlägg om prispåverkan från EU. (Om den redan skett eller senarelagts)
Men möjligt du menade påverkan på att skapa elområden. Då missförstod kag

Min poäng är att vi har haft EU priser i decennier. Inget som uppstått vare sig pga Svensk eller Tysk KK nedleggelse eller norska kablar till kontinenten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.