357 678 läst ·
9 458 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag vill nog snarare se det som tvärtom, folk var lagomt skeptiska innan, oljekrisen gjorde att man byggde ändå, och eftersom man då inte hade den svenska kärnkraftens track record av säkerhet så tog man det säkra före det osäkra och hade omröstningen. Sen blev Chernobyl spiken i kistan...
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Ett bevis på att direktdemokrati aldrig skulle fungera i Sverige då allmänheten är för korkad. Intressant då vi har en tradition av ingenjörer i Sverige. Snacka om kontraster.Dan_Johansson skrev:
Att kärnkraften ska vara del av en energimix är nog självklart och det är den, dock är den dyr så man ska såklart bara ha minsta möjliga inslag, priset är viktigt.
Det är sen det börjar bli intressant och öppnar för spekulationer, vår "baskonsumtion" blir stadigt mindre, det är helt naturligt med effektiviseringar. Det som kan öka elanvändningen refereras populärt till som elektrifiering och denna är mycket priskänslig, här kommer det nog därför hända mycket, eftersom elpriserna varierar kommer man försöka "tajma marknaden" dvs den kommer bli variabel, den kommer nog vara beroende av perioder med mycket låga priser.
Som jag ser det är fältet lite öppet och kommer kräva alla energislag för att att både fungera och vara billigt, uppfylls inte bägge så är utbyggnad irrelevant, då kan vi fortsätta köra på som det är.
Det är sen det börjar bli intressant och öppnar för spekulationer, vår "baskonsumtion" blir stadigt mindre, det är helt naturligt med effektiviseringar. Det som kan öka elanvändningen refereras populärt till som elektrifiering och denna är mycket priskänslig, här kommer det nog därför hända mycket, eftersom elpriserna varierar kommer man försöka "tajma marknaden" dvs den kommer bli variabel, den kommer nog vara beroende av perioder med mycket låga priser.
Som jag ser det är fältet lite öppet och kommer kräva alla energislag för att att både fungera och vara billigt, uppfylls inte bägge så är utbyggnad irrelevant, då kan vi fortsätta köra på som det är.
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Kärnkraft är en dyr investering, men billigt energislag. Det är politiska straffskatter som gjort det dyrt historiskt.D djac skrev:Att kärnkraften ska vara del av en energimix är nog självklart och det är den, dock är den dyr så man ska såklart bara ha minsta möjliga inslag, priset är viktigt.
Men sossarna har såklart vidhållit att det är energislaget som är dyrt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Tja, räknar man med att det behövs ett CfD på 15–20 % över förväntat marknadspris för att någon ska vilja bygga så är ju elen dyr med.
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Det är för att risken är så hög pga ovissheten vad vissa populister som heter Maggan kan göra. Har inget med energislaget att göra. Men ny kärnkraft är såklart dyrare än gammal kärnkraft. Därför så dumt lägga ner fullt fungerande kärnkraft som har många år kvar.Nötegårdsgubben skrev:
Är sopförbränning fossilfritt? Med tanke på hur mycket plast som eldas så måste man ha en väldigt konstig syn ifall man ska se det som fossilfritt.Nötegårdsgubben skrev:
Eldar man olja så är det fel.
Gör man om oljan till plast och sedan eldar den är det bra.
Snacka om dubbelmoral.
80% av den globala energin och därmed välståndet kommer från fossil kraft. Historiskt ännu mera.D djac skrev:
Det går ju inte ta bort utan att livet blir miserabelt och en stor andel människor skulle dö av svält, värme och kyla. Så just nu och historiskt har ju snarare fossil kraft räddat människoliv. Nettot lär vara positivt.
Givetvis ska den bort över tid men det går ju inte att lösa utan att massivt bygga ut alla icke fossila energikällor (inklusive kärnkraft). Det kommer ta decennier oavsett hur mycket pengar vi öser på problemet.
Jo och många på jordklotet ser en stor rättvisa med att fattiga länder använder fossila bränslen och väst kärneenergi i mix med sol/vind/vatten.Nötegårdsgubben skrev:
Men nu har vi hycklare som Tyskland som egoistisk själva ska elda upp sitt kol.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Ja, allra minst delvis är det ju så. Vilket är ennav huvudanledningarna till att jag är för. Det är en politiskt skapad risk som är svår att bära kommersiellt.AndersMalmgren skrev:
Nåja. Dyrt att bygga är det också, både i bygg- och räntekostnader. Men man kan ju hoppas att en ny kärnkraftsvåg pressar priserna.AndersMalmgren skrev:
Jupp.AndersMalmgren skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Det kan den vara, även om den inte är det idag.L lbgu skrev:
Det är naturligtvis skillnad på att återanvända något (även om man bara bränner det andra gången) än att utvinna något enkom för att bränna det.L lbgu skrev:
Är du emot all plastanvändning? Det är jag verkligen inte.L lbgu skrev:
Ja, för låt oss inte prata om din högfärd.L lbgu skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Jo jag menar det att ny kärnkraft är dyrt. Men det görs dyrare än det behöver vara. Om man tittar på hela livslängden är det billigt energislag.Nötegårdsgubben skrev:
Problemet med sol och vind är att man överskattar livslängd och tvärt om för kärnkraft vilket är lite intressant. Detta gäller extra mycket solkraft men även vind.
Det var du som påstod att sopförbränning var fossilfritt i inlägget jag citerade. Skulle tro att det extremt sällan det är fossilfritt med sopförbränning.Nötegårdsgubben skrev:
Samtidigt är det ju förbränningen som släpper ut CO2. Utvinning av olj är ju inte enbart till bränsle en hel del går till t.ex. plasttillverkning.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, varför tror du det? Jag menar bara att eldning av plast inte är fossilfritt som du verkar tro med tanke på att du påstod att sopförbränning var fossilfritt.Nötegårdsgubben skrev: