T Thomas_Blekinge skrev:
En regering som avslår offshore-vindkraft ställer Sverige i skamvrån
Var det bättre med förra regeringen, som inte fattade mer än ett (1) beslut?

Nu har vi alltså totalt fyra regeringsbeslut om havsbaserad vindkraft, tre godkännanden och ett avslag. Så även om den förra regeringen var 100 procentig i sina (sitt?) beslut har den nuvarande dubbelt så många gynnande beslut.
Karta över föreslagna vindkraftsområden i havet med symboler för status, vindkraftverksillustration, "Regeringskansliet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur långt kommer tillståndsprocesserna att ta?
Onekligen en bra fråga, för både vind- och kärnkraft. Dagens tillståndsprocesser är för långsamma, oförutsägbara och dyra.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men om vi fortsätter där.
Tror DU att det kommer byggas ny kärnkraft i Sverige?
Vem kommer bygga, vem kommer slanta upp?

Jag är kanske i grunden lika kärnkraftspositiv som dig, men jag tycker mig kunna tyda tecken i tiden som får åtminstone mig att ställa dessa frågor till mig själv.
Jag funderade lite på frågan "vem?", och kan nog egentligen bara se två huvudalternativ:

Vattenfall
  • De hade planer på nya reaktorer vid Ringhals, så förmodligen har de lämpligt utrymme för 5-6 SMRer vilket är tillräckligt för att nå skalfördelar och därmed lägre kostnader för de senare reaktorerna. Ringhals har också efter stängningarna utrymme för åtminstone 5 SMR utan att behöva förbättrat elnät.
  • De kan få den politiska styrningen att fokusera på det. (Byt ut ledning tills man hittar några som tycker det är en bra idé, typ.)
  • De har existerande reaktorer som förr eller senare behöver ersättas, så de kan ha ett behov av att bygga fler på längre sikt.
Industrier med stort elbehov, i praktiken pappersbruk - kanske i samarbete med Kärnfull Next.
  • Min huvudtanke här är att man har ett kontinuerligt behov av kraft som är stort nog att kunna nyttja en SMR i 300 MW-klassen.
  • För att vara någorlunda lätt genomförbart behöver de även ha bra tillgång till kylvatten och transportmöjligheter för att kunna få dit reaktorkärlet.
  • Helst inte för mycket folk boende alldeles inpå knuten.
  • Geologiska förutsättningar som är rimliga.
  • Troligen inte meningsfullt i SE1 och SE2.
Tittar man på listan över de mest elslukande pappersbruken så är alla tre i toppen hyggliga kandidater, men inget är perfekt. (Stora är f.ö. delägare i TVO, så de kanske är något mer sannolika att få för sig att skaffa eget kraftverk här också.)

Möjligen skulle andra industrier kunna komma på tal, men frågan är om andra storförbrukare som stålverken klarar sig bättre med efterfrågeflexibilitet istället. (Om de inte kan få tillräckligt bra fastprisavtal bara genom sin inköpsvolym.)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ska du igång snabbt är nog inte SMR det man ska satsa på. Dessutom är de säkerligen inte billigare än.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska du igång snabbt är nog inte SMR det man ska satsa på. Dessutom är de säkerligen inte billigare än.
Det finns inga bra, snabba alternativ för vanliga reaktorer heller.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Den lösningen tror jag dock inte på.
Elektroniken dom användes då finns inte längre. Även tillverkningsmetoder har ändrats. Ridningarna finns på papper. Säkerhetskrav har ändrats. Det är inte bara att plocka fram ritningarna och köra.
Det är bättre att använda tex OL3 eller någon annan reaktor som byggts senare som mall. Trotts att OL3 tig tid. Det var för att den var först och alla underlag inte var färdiga när de började bygga. Det är de nu.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den lösningen tror jag dock inte på.
Elektroniken dom användes då finns inte längre. Även tillverkningsmetoder har ändrats. Ridningarna finns på papper. Säkerhetskrav har ändrats. Det är inte bara att plocka fram ritningarna och köra.
Ja, det lät lite optimistiskt. Är det ens någon som var med och byggde så som inte är pensionerad idag?
D Daniel 109 skrev:
Det är bättre att använda tex OL3 eller någon annan reaktor som byggts senare som mall. Trotts att OL3 tig tid. Det var för att den var först och alla underlag inte var färdiga när de började bygga. Det är de nu.
I det allmänna fallet håller jag med dig, men Areva verkar särdeles dåliga på att driva projekt. EPR är tydligen svårbyggd också, så nu finns det en ny EPR2-design som ska vara ca 25% billigare att bygga. Men EPR2 är förstås inte byggd någonstans än.

D
K krfsm skrev:
  • De kan få den politiska styrningen att fokusera på det. (Byt ut ledning tills man hittar några som tycker det är en bra idé, typ.)
Risken är att historien upprepar sig, det som ser ut som en bra idé när man är utanför och missnöjd tenderar att vara en precis så dålig idé som det sas, när man själv hamnar i en beslutande position och får ta del av alla fakta. Dvs i det stora hela spelar det inte speciellt stor roll vem som tar såna här beslut, det finns oftast bara ett svar i alla fall, när man är i positionen att besluta. Står man utanför verkar alternativen kanske oändliga...

En mycket bra bok som belyser det här både bakåt i historien, nutid och framtida exempel är George Friedmans "The next 100years" : https://en.wikipedia.org/wiki/The_Next_100_Years:_A_Forecast_for_the_21st_Century

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
En regering som avslår offshore-vindkraft ställer Sverige i skamvrån bland europeiska länder (och även Kina). Om samma regering nu vill bygga 10 nya kärnkraftverk så tycker jag det är verklighetsfrämmande. Hur lång tåg det senaste finska att bygga? Hur långt kommer tillståndsprocesserna att ta? Vilken investerare vill bygga? För ny kraftgenerering behövs kontrakt för power purchase så att investeraren får klara villkor. Första spaden i marken innan 2026? Kanske för en komposthög men inte för ett kärnkraftverk.
Vi vet alla vad det handlar om, denna och många andra frågor som regeringen pratar om spelar ingen större roll men de flyttar fokus från det som är svårt och viktigt på riktigt och därför är de ivriga att spela upp värdet av dessa.

Precis som när man gör revisioner/granskningar så är det det som den ska granskas utelämnar eller snabbt går förbi som är intressant, där ställer man frågorna, inte det som denna stolt förberett och pratar om.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi vet alla vad det handlar om, denna och många andra frågor som regeringen pratar om spelar ingen större roll men de flyttar fokus från det som är svårt och viktigt på riktigt
Vad är svårt och viktigt på riktigt då? Sist jag kollade svarade en stor del till vänster klimatet.

Även om man inte gillar lösningen kan man väl ha lite intellektuell hederlighet, eller?

• Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är svårt och viktigt på riktigt då? Sist jag kollade svarade en stor del till vänster klimatet.

Även om man inte gillar lösningen kan man väl ha lite intellektuell hederlighet, eller?
Jag har absolut inget emot att man ytterligare justerar processerna för utbyggnad av elproduktion, eller några andra byråkratiska processer för den delen, vem skulle vara motståndare till effektivisering i allmänhet?

Men att positionera det som att det är för svårt att ansöka för att det ska ska byggas ny kärnkraft är ohederligt, hindren för detta korsar nationsgränser och är i grund och botten ekonomiska, vi har ju varit igenom detta otaliga gånger.

Kombinationen av mycket kapital nu mot en osäker försäljningsmöjlighet långt fram i tiden, gör det vanskligt att attrahera kapital och personligen är jag emot alla lösningar som innebär att skattebetalarna i praktiken köper dessa verk åt företagen.

Så den egentliga frågan, i det här fallet, är ju hur man ska lösa det verkliga problemet?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Så den egentliga frågan, i det här fallet, är ju hur man ska lösa det verkliga problemet?
Vi pratar om en utredning som avslutades och presenterades i början av augusti. Naturligtvis lär det behövas mer än den, men den verkar bra och solid och som om man i dess kölvatten kan undanröja en del hinder och skevheter på riktigt.

Men mer lär förstås ske, bland annat har ju Tidöavtalet förespeglat 400 miljarder i kreditgarantier till ny kärnkraft.

Det skulle jag ha lättare att förstå missnöje med, medan att gnälla på att det här inte var revolutionerande nog är mer obegripligt.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja om man kikar kortsiktigt. Samtidigt kan man ju räkna på HELA livscykeln. Sunborn har varit i drift i runt 100 år beroende på hur man räknar och under sin tid troligtvis producerat mer el än vad även ett nytt vindkraftverk gör under sin livstid. Nu hittar jag inga historiska data på årsproduktion men vi kan väl räkna med att den legat på 7GWh om året i medel istället för 9GWh och vi landar då på en total produktion av 700GWh över 100år.

Nytt vindkraftverk 17GWh x 25år = 425GWh.

På det slipper vi nyinvestera var 20-25år och ev. blir det även mindre avfall att ta hand om och mindre C02-utsläpp. Vi lär också ha en högre tillgänglighetsfaktor vid höglast med vattenkraften.

Men visst är det fantastiskt att det går att få ut så mycket effekt ur moderna vindkraftverk. Det håller jag med om.

Javisst är det en utmaning att få till långsiktiga investeringar, jag håller helt med dig. Men är det inte precis det vi behöver göra och försöker göra? Det finns ju massor av mer eller mindre kvalificerade prognoser som talar för ett kraftigt ökande elbehov, d.v.s. att behovet/kunderna kommer finnas i framtiden borde ju vara tämligen säkert.

Och ang. risken att utmanas av nya alternativa tekniker gäller ju det inte vara för kärnkraft/vattenkraft utan även för t.ex. vindkraft. Om vi kikar på havsbaserad vindkraft så består ju en stor del av investeringen i infrastrukturen kring själva "anläggningen". Det i sig är ju också en stor risk om ev. framtida kraftverk kommer se annorlunda ut och inte fungera med tänkt infrastruktur av någon anledning. Dessutom så bygger man dyr infrastruktur för en anläggning med en så kort livslängd som kanske 20-25år.

20-25år ja. Det är väl där jag upplever den största nackdelen med vindkraften. Det blir lite slit och släng av det hela och vi "bygger in" oss i en kraftproduktion som konstant kommer behöva förnyas och, förhoppningsvis, återvinnas. Våran kraftproduktion kommer bestå av anläggningar i konstant behov av ombyggnad/förnyelse med tillhörande produktion av material, transporter, avfallshantering m.m. Bra för BNP iofs, men hållbart?

Men vad gör väl det. Kalkylen går ihop fort, kapitalrisken minimeras och vi får el i våra uttag.
all elproduktion kräver underhåll, renoveringar och reinvesteringar under anläggningens livslängd, det är inte något som är unikt för vindkraft – det går åt åtskilliga miljarder till underhåll och ombyggnader också av vatten- och kärnkraftanläggningar

'kortare livslängd' kan också stavas 'kortare återbetalningstid' utav gjord investering, och blir därmed tryggare för finansiärerna och lägre kostnader för oss konsumenter (dyr produktion fasas ut snabbare och ersätts av billigare)

du skriver 20-25 års livslängd om vindkraften – det återstår väl att se hur utfallet blir, men kalkylerna, tillstånden och arrendena brukar väl ligga på 25-30 år, och när de börjar löpa ut kan man ju tro att det blir nya ansökningar om förlängning ifall inga bättre alternativ har framkommit

i så fall finns mycket av investeringen från första etableringen kvar och bör vara användbar vid en eventuell förlängning och är då redan betalda och avskrivna, som tillfartsvägar och upplag, kablar, transformatorer och ställverk, och eventuellt betongfundamenten och tornen – rimligen blir "andra generation" vindkraft billigare än den första

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
jo, det går snabbare med erfarenhet

Olkiluoto 3 tog nästan 18 år att bygga, medan bygget av samma reaktortyp och leverantör – Hinkley Point C i England – ska ta 8 år enligt nuvarande plan (14 år efter beslut/order) med driftstart utannonserad till 2027 (även om kontraktet om garanterat elpris omförhandlades i år till att gälla även om reaktorerna inte är driftsatta förrän 2036...)

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.