mexitegel mexitegel skrev:
Jag lägger inga värderingar, men drog mig till minnes den här :D
[bild]
Men Sveriges fulaste hus har vi i Stockholm

Bretegården 4 mil norr om Luleå längst E4. Bild lax å räkbomb. Tallrik med lax, räkor, grönsaker och citronklyfta på ett matbord i en restaurangmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
V Vante skrev:
Bretegården 4 mil norr om Luleå längst E4. Bild lax å räkbomb. [bild]
Det ser gott ut.

Kaffekopp på ett bord med servett och sockerförpackning märkt "Hotel Moskva Beograd" bredvid.
Skapa konto
En bit chokladtårta med krämig fyllning på en vit tallrik, dekorerad med sås och chokladbitar.
Skapa konto
Elegant inredd restaurangbar med marmor och dekorativa detaljer, flaskor uppställda i bakgrunden och levande ljus på väggarna.
Skapa konto
Art nouveau-inspirerad hotellbyggnad med spetsiga torn och grön dekoration. Skylt med text ovanpå. Flera personer går på gatan framför.
Skapa konto
Personer sitter i en elegant salong med röda stolar och en flygel, dekorativa taklampor hänger från ett detaljerat tak.
Skapa konto
Två desserttårtor på tallrikar, den främsta med chokladtäcke och pistagenötter, den andra en rektangulär tårta. En person håller i en bit choklad.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Etr konditori vi besökte på 70-talet när jag låg i lumpen på S1, var det legendariska Ofvandahls Hovkonditori i Uppsala och finns fortfarande kvar.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
En bit ostkaka på en vit tallrik, med vispad grädde och varm choklad i en glas bredvid.
Skapa konto
Två tårtbitar på vita tallrikar på ett bord, en med rosa grädde och jordgubbssås, en med vit grädde och choklad.
Skapa konto
Caféinteriör på Buchwald, Bartningalle 29, Berlin, med gäster som sitter vid bord i ett klassiskt inrett rum med mönstrade tapeter.
Skapa konto

Buchwald, Bartningalle 29, Berlin

• Älska
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Etr konditori vi besökte på 70-talet när jag låg i lumpen på S1, var det legendariska Ofvandahls Hovkonditori i Uppsala och finns fortfarande kvar.
Kommer ihåg deras asgoda varma mjölkchoklad, dessvärre även asdyr.

Åt du smörgås på Grindstugan någon gång ? Glömmer aldrig detta fik

Jag gick officershögskola tele på fd S1 . Då hade S1 flyttat till Enköping.

Förrådsgubbarna där var med i filmen Repmånad! Äkta vara 😉, speciellt folk som jobbade i förråden.

Mikael_L
Förutom att jag väldigt gärna tipsar om café Cineast i Sveg, som mexitegel redan tipsat om i inlägg #18 och kan tillägga att det är fint fika och väldigt bra glass (som jag har fått för att de rör ihop själva) och att jag borde skicka upp fler bilder (jag har några, bl.a. på den fantastiska toan i steampunk-stil, men jag har tyvärr inte heller några bilder på deras bakverk.
Men detta café är helt klart ett obligatoriskt besök om man kommer i närheten.
Jag planerar alltid in besök vid möjlighet, men tyvärr är det alldeles för sällan jag har vägarna förbi där uppe.

Men nu tänkte jag tipsa om Nässjö.
För ett par år sedan var jag med en kompis dit, för lite småjobb, och vi hade ett ställe att slagga på, men ingen möjlighet att göra mat, så det blev en tur till detta kafé där man kan köpa en frukost för en hundring, och det var ju hyggligt prisvärt.
Men vid det besöket såg jag deras utbud av fika, och det var imponerande.

Bageridisk med olika bakverk som kanelbullar, wienerbröd och andra sötsaker uppställda i rader med prislappar i ett kafé.
Skapa konto

Olika sorters bakverk, inklusive muffins, kakor och tårtor, visas snyggt upp i en glasmonter på ett kafé.
Skapa konto

Praliner i olika färger och smaker uppställda i ett glasmonter.
Skapa konto

Ett kafédisk med olika bakverk, inklusive tårtbitar, chokladkakor och färgglada småkakor, serveras på ett kafé.
Skapa konto

En glasmonter med olika bakverk, inklusive chokladtäckta toppar, gröna bakelser med rosa blomma, rulltårtor och diverse små tårtor.
Skapa konto

Olika tårtor och bakverk i en glasmonter på ett café, bland annat chokladtårta, prickig rosa tårta och grön prinsesstårta med blommor.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Cafet i fråga är Thimons Konditori i Nässjö.
Thimons Konditori i Nässjö med fasadskylt och entré, skylt vid Esplanaden 1 nära tågstation, Google Maps.
Skapa konto

Esplanaden 1, precis vid järnvägsstationen i centrala Nässjö.

Tyvärr hade vi aldrig riktigt tid att ta en vanlig fika där under de besök vi haft (som jag varit med på) till Nässjö. (Besöken har varit så arbetsfokuserade så det har blivit så)

En gång köpte vi med oss varsin semla, som visade sig vara riktigt bra.

Kompisen har varit det betydligt fler ggr än mig, i höstas, vid halloweentid, så smsade han dessa bilder

• Tårtutbud hos Thimons Konditori i Nässjö med halloween-inspirerade bakverk, bland annat tårtor i pumpaform samt andra dekorerade desserter.
    Skapa konto
  • Olika bakverk från Thimons Konditori i Nässjö, inklusive muffins, kakor, och tårtor med glasyr, uppställda på en bricka.
    Skapa konto
  • Chokladbollar och marsipanpumpor ligger i en glasmonter på Thimons Konditori i Nässjö.
    Skapa konto
  • Ett urval av färgglada desserter och bakverk i en glasmonter på ett konditori, med olika dekorationer och smaker.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Tyvärr hade vi aldrig riktigt tid att ta en vanlig fika där under de besök vi haft (som jag varit med på) till Nässjö. (Besöken har varit så arbetsfokuserade så det har blivit så)

Kompisen har varit det betydligt fler ggr än mig, i höstas, vid halloweentid, så smsade han dessa bilder
Där har jag jobbat extra en gång i den grå forntiden. Men det är nog ganska många ägare sedan nu. Kul att det ff finns. Jag har inte varit i Nässjö på flera decennier. 🤩

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
IMG_6477.jpeg
Skapa konto
IMG_6476.jpeg
Skapa konto
IMG_6473.jpeg
Skapa konto
IMG_6471.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Faan, det vattnas så mycket i min mun när jag ser bakverken, så nu jag har drabbats av uttorkning 😉

• Haha
Snigla
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild][bild][bild][bild]
Vart finns detta?? Ser inte ut som Sverige!

Och exakt vad finns i ett "Marsipanrum"?!? 😍

Violina Violina skrev:
Vart finns detta?? Ser inte ut som Sverige!

Och exakt vad finns i ett "Marsipanrum"?!? 😍
Tallinn

Matsipan

• Älska
Violina
  • Laddar…
IMG_6500.jpeg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.