Fröken Trulls café i Ellös på Orust levererar igen. Otroligt mysigt café, med massor av gammal inredning.

Pekanpaj och kaffe på bit 😍.
Pekanpaj med grädde och en kopp kaffe på ett träbord, bredvid en tänd ljuslykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan vi var där sist har de öppnat ett pelargonmuseum i handelsträdgården som ligger vägg i vägg. Har aldrig sett så många pelargoner (och alla är inte ens med på bild) 😊.

Växthus fyllt med pelargoner i olika färger, solbelyst interiör med växter på bord.
Skapa konto

Vill man tillbringa hela dagen på den sidan av ön rekommenderas lunch eller middag på restaurang Bryggvingen på Lyr en bit från Mollösund. Förra året tog de över förstaplatsen på familjens topplista över västkustens bästa fish and chips.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
Maria T
mexitegel mexitegel skrev:
Fröken Trulls café i Ellös på Orust levererar igen. Otroligt mysigt café, med massor av gammal inredning.

Pekanpaj och kaffe på bit 😍.
[bild]

Sedan vi var där sist har de öppnat ett pelargonmuseum i handelsträdgården som ligger vägg i vägg. Har aldrig sett så många pelargoner (och alla är inte ens med på bild) 😊.

[bild]

Vill man tillbringa hela dagen på den sidan av ön rekommenderas lunch eller middag på restaurang Bryggvingen på Lyr en bit från Mollösund. Förra året tog de över förstaplatsen på familjens topplista över västkustens bästa fish and chips.
Känns som ett måste för en fikasugen pelargongillare som jag! Ska "åt det hållet" på sensommaren så får försöka planera in ett besök.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Lite från västra Östergötland,

Väderstad konditori, köer ibland mellan 12 - 14 dock... väldigt populärt utflyktsmål för boende i västra delen av östergötland. Finns ett antal butiker i anslutning ockå, bl.a. byggnadsvårdsbutik.

Bahnhof i Sya, ganska nära Väderstad och väldigt populärt. Helt veganskt och minst lika mycket lunch som fika. Låt inte det veganska avskräcka... riktigt gott och framför allt semlorna är fantastiska.

Farfarsstugan norr om Motala vid Övralid, om man vill ha en oslagbar utsikt över Vättern.

Kaféet vid Bona handelsträdgård, litet och oprentiöst men hembakat och väldigt gott.
Lite uppdatering, hittade en youtube video från Väderstad konditori:

Bahnhof har nu flyttat från Sya och ligger strax utanför Skänninge, https://www.opennewdoors.se/

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Har denna i mitt bibliotek.
Jag bläddrade i tråden härom kvällen, och insåg att jag aldrig hade sett den här boken. Den visade sig finnas på mitt lokala bibliotek, så jag lånade hem den idag. Det är nog inte samma upplaga, för omslaget och formatet ser lite annorlunda ut. Den jag har lånat är "andra helt reviderade upplagan", tryckår 2003.

I vilket fall som helst kunde jag efter lite research på nätet konstatera att av de beskrivna 57 konditorierna så finns 32 stycken kvar under samma namn, i samma lokal och med samma typ av verksamhet.

3 stycken finns kvar under samma namn och i samma lokal, men förefaller numera endast bedriva restaurangverksamhet.

2 stycken finns kvar i samma lokal men under nytt namn, och driver fortfarande konditoriverksamhet.

Detta är trots allt en rätt imponerande överlevnad så här 22 år senare.

• Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
En kopp kaffe och en bit chokladkaka på ett träbord.
Skapa konto
Kaffe med latte art och en tårtbit med choklad och bär på ett kafébord.
Skapa konto
Ett elegant kafé med dekorativt tak, speglar och röda stolar, där människor sitter vid små bord, vissa med telefoner och kaffe.
Skapa konto
Mönstrat tak i geometriska paneler med dekorativa gyllene detaljer.
Skapa konto

10/10 Tråden kan stängas 😀
Kvitto från Maiasmokk café i Tallinn med text och logotyp.
Skapa konto

• Servitris i en vacker kafémiljö med träpaneler och speglar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Skogslidens jordgubbar (sommarställe, självplock, gårdsbutik, kaffestuga, glasseria)

Plats: Tollarpsområdet i Skåne (mellan hörby och Kristianstad typ)

Våfflor serverade med grädde, glass och jordgubbar med chokladsås på en blå tallrik.
Skapa konto

Tredje midsommarafton på rad vi besökt dem..

Småmysigt ställe, inhyst i deras loge/stall (även sittplatser ute om vädret tillåter).. goda bakverk, jordgubbar och våfflor 😍👍 de har oxå typ 40-50 glassorter att välja på …😳😍👍

Hemsida: https://skogslidensgardsbutik.se/
(Facebooksidan är aktiv..)

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Ett tips på hemmaplan.

Helenas Cafe vid Bögs Gård, Sollentuna

Ganska traditionellt café-sortiment och jämn hög kvalitet på det mesta men det som sticker ut är räkmackorna. Visst krävs duktigt med flos för att svulla räkmackor men Helenas räkmackor är inte bara svingoda, dom är galet stora och har sjukt mycket räkor. Man måste vara sjukt hungrig alt. ha hjälp för att få i sig en av dessa monster. Trevlig miljö i utkanten av Järvafältet och med visningsgården inpå knuten. Perfekt ställe att fika på efter en långpromenad på Järvafältet. Supertrevlig personal sånär som på ägarinnan som kan vara lite "kärv".

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
De måste vara HBTQ-certifierade eller?

• Haha
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
De måste vara HBTQ-certifierade eller?
Höhöhö Bög, höhöhö Pungpinan, höhöhö Krigslida. Nog för att jag har barnslig humor och tycker att kiss & bajsskämt är kul men ....... nivån?

Text från Wikipedia om Bög och dess historiska bakgrund, inklusive nämnda gravanläggningar och gårdar.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Det får man nog faktiskt tåla. Men nog om det och åter till fikatips.

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Lite bärbuffe kan ju aldrig vara fel… (glass, såser, maränger, knäckflarn, bär..)

Skål med jordgubbar, hallon, maränger, knäckflarn och grädde med chokladsås på träbord.
Skapa konto

Vi fikade (och åt en macka - de hade några ”enklare rätter” också) på ERIKSGÅRDEN utanför Sjöbo (Skåne).

Kräft- och räkmacka med sallad, citron, dill, skivad gurka och jordgubbar serverad på tallrik på träbord.
Skapa konto

Kräft- & räkmacka med supergott grovt filmjölksbröd

Även detta ett ”självplock” (för jordgubbar bland annat) i grund och botten.. men har byggt ut med gårdsshop, lekpark för barn.. och restaurang 😊👍

Länk: https://www.eriksgarden.nu/
De har även Facebook

• Gilla
  • Älska
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…

Taxinge slottscafé, det fanns lite att välja på.
Laxsmörgås med citron och grönsaker på en vit tallrik, tillsammans med en kopp kaffe och ett ljus på bordet.
Skapa konto

En laxsmörgås fick det bli...

Marängtårta och två kopp kaffe på ett bord med ljus i en glaslykta.
Skapa konto

och marängtårta till efterrätt.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
När jag har varit där (flera år sedan) har det alltid varit lång kö. Hur var det nu?

P Pin skrev:
När jag har varit där (flera år sedan) har det alltid varit lång kö. Hur var det nu?
Nej, det var lite trångt men det gick ganska fort att handla fika. Toaletten däremot, där var det låång kö.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Här kommer ett utländskt tips om någon har vägarna förbi Gdansk i Polen.

Kaffe Perro Negro, mysigt café med bra bakverk. Själv avnjöt jag en väldigt god vaniljglass med russin och valnötter.

Fat med kaffe, kakor, bakverk och glass serverat på ett cafébord.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.