22 711 läst ·
160 svar
23k läst
160 svar
Vi som ÄGER våra hus
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej det behöver inte vara fel. Beror helt på vad du har för ambitioner.huggan skrev:
Kanske du vill bli TVkändis. I lyxfällan till exempel
Ursäkta tramset, men nu är det fredagkväll.
Men menar du allvarligt att du vill ha så mycket lån som möjligt? Varför?
Det är väl i och för sig smartare än att ha pengar sparade på Cypern.
Tillägg: Ser att jag var lite sent ute.
Redigerat:
Jag har inget emot att betala de 30%:en jag idag får avdrag för på mina ränte-kostnader, om jag samtidigt slipper betala samma 30% på mina ränte-intäkter.
Jag har varit skuldfri, köpte hus I Hjuvik /Goteborg för 750k 1996, skuldfri 2006, sålde sen 2011 för 2 450k.
Köpte sen annan kåk för 2,9 M med 1,6M kontant (flyttskatten på det bytet blev 355k, inget uppskov, ska f*n betala ränta till staten)
Så nu är man blt igen med 1,3M i lån, men belåningsgraden är <50% och räntekostnaden efter avdrag är ju under 2000 i månaden så jag ser inte något problem med det.
Jag har varit skuldfri, köpte hus I Hjuvik /Goteborg för 750k 1996, skuldfri 2006, sålde sen 2011 för 2 450k.
Köpte sen annan kåk för 2,9 M med 1,6M kontant (flyttskatten på det bytet blev 355k, inget uppskov, ska f*n betala ränta till staten)
Så nu är man blt igen med 1,3M i lån, men belåningsgraden är <50% och räntekostnaden efter avdrag är ju under 2000 i månaden så jag ser inte något problem med det.
Redigerat:
Om jag ägde ett hus för 10 miljoner som jag betalat kontant med egna tjänade pengar skulle jag vara extremt stolt och skryta om det. Nu är det inte så, men jag är ändå stolt över mitt hus och om 50 år kommer jag ha betalat det med egna pengar och då kan ni räkna med att jag startar en lika muppig tråd som denna 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Exakt. Många stirrar sig blind på prisförändringen och skiter i avkastningen. Man kan binda på 10 år till rätt låga nivåer och på så vis nästan amortera bort huset. För mig funkar det inte skattemässigt att driva hus privat. Jag har för hög marginalskatt. Hur gör du med det? Köper du genom bolag eller?huggan skrev:
huggan skrev:
Om du inte ser värdeökningen utan hyran som avkastningen på din investering, men samtidigt sätter in all sådan intjäning i renovering av husen, så blir det ju inget kvar. Det låter så fint och vackert, men du säger ju faktiskt emot dig själv. Varifrån kommer egentligen din avkastning?
Redigerat:
Det är klart att man kan se en fastighet som en investering, annars skulle det inte finnas fastighetsbolag...femitolv skrev:
Det de menar som säger att de inte ser sina fastigheter som en investering är nog snarare att de ser helt andra värden i dem. De tänker inte så mycket på vad det kostade att köpa, hur mycket det är värt idag eller vad de kommer att tjäna på det i framtiden. När de installerar en bergvärmepump är det inte för att öka värdet eller en framtida avkastning, utan för att öka sin egen livskvalité, man bor och lever i huset och värdet av få sova, vakna, leva, bo och äta i just sitt hur som är på det vis man själv ordnat det är långt mer värt än den extra summa pengar man kanske får en dag någon gång i framtiden när man säljer det.
Ur det perspektivet är det snarare märkligt hur stor vikt många lägger vid just det ekonomiska investeringsvärdet i sitt eget boende. Men vi är alla olika, om man inte inser det så är det nog det märkligaste av allt