S Sven Sillén skrev:
Har du kollat Håkanssons i Åmål. Bara köpt där i 35 år.
Värt ett försök, tack för tipset.
 
ClasseClas
S Sven Sillén skrev:
Har du kollat Håkanssons i Åmål. Bara köpt där i 35 år.
Säljer de direkt till privatpersoner? Det verkar vara en seriös verksamhet med industriell produktion.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Säljer de direkt till privatpersoner? Det verkar vara en seriös verksamhet med industriell produktion.
Det är kanske så att de bara säljer till företag.
 
S Sven Sillén skrev:
Det är kanske så att de bara säljer till företag.
Jag har företag så det är inget hinder för min del.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag är ingen mästare på att svetsa bandsågsblad
Behöver man vara det, eller varierar det så mycket mellan olika svetsar?

Har inte några erfarenheter alls de senaste 35 åren, men innan dess så bytte jag blad några gånger på bandsågar på farsans jobb och där var det en inbyggd klipp och svets på sidan av maskinen. Har rätt luddiga minnen i övrigt, men som ung tonåring var jag absolut inte någon stjärna på det, men jag fick iallafall till ett bra resultat som verktygsmakarna som arbetade med maskinerna på vardagarna inte klagade på.
(Dvs den svetsen verkade inte gå att göra fel med)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Behöver man vara det, eller varierar det så mycket mellan olika svetsar?

Har inte några erfarenheter alls de senaste 35 åren, men innan dess så bytte jag blad några gånger på bandsågar på farsans jobb och där var det en inbyggd klipp och svets på sidan av maskinen. Har rätt luddiga minnen i övrigt, men som ung tonåring var jag absolut inte någon stjärna på det, men jag fick iallafall till ett bra resultat som verktygsmakarna som arbetade med maskinerna på vardagarna inte klagade på.
(Dvs den svetsen verkade inte gå att göra fel med)
Maskinen är inte särskilt svår egentligen mest svårt pga bristen på manual till min gamla östtyska svets kanske ;)
Finns en del man kan göra fel med svetsen men börjar få snits på det.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Liten update i ärendet. Jag blev i tråden tipsad om Håkanssons. Så när detta var på tapeten för ett halvår sen ringde jag dit o ondgjorde mig över möget från bandsågsblad.se och frågade om Håkanssons hade bättre blad till försäljning. Visade sig att bladen jag varit missnöjd med, och som visas på filmen på sidan 1, är tillverkade av Håkanssons och sålda av bandsågsblad.se....rundgång.

Men. Håkanssons har ett annat blad, Silver Carpentry som inte finns att köpa hos någon återförsäljare (och inte via Håkanssons heller). Jag har fått 5st prov på detta blad o dra på trissor, det uppför sig precis som man hoppas o tror ett blad ska göra. Det är tunnare än standard, 0.5mm, och skulle vara ett riktigt bra blad för alla Incor och andra mindre sågar upp till kanske 400mm hjul. Finns även i 0.6mm tjocklek och skulle väl då vara intressant även för sågar som inte är jättesmå.

Så, nu lobbar jag för att detta blad ska bli möjligt att köpa från någon återförsäljare.
 
  • Gilla
  • Haha
maglin och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Liten update i ärendet. Jag blev i tråden tipsad om Håkanssons. Så när detta var på tapeten för ett halvår sen ringde jag dit o ondgjorde mig över möget från bandsågsblad.se och frågade om Håkanssons hade bättre blad till försäljning. Visade sig att bladen jag varit missnöjd med, och som visas på filmen på sidan 1, är tillverkade av Håkanssons och sålda av bandsågsblad.se....rundgång.

Men. Håkanssons har ett annat blad, Silver Carpentry som inte finns att köpa hos någon återförsäljare (och inte via Håkanssons heller). Jag har fått 5st prov på detta blad o dra på trissor, det uppför sig precis som man hoppas o tror ett blad ska göra. Det är tunnare än standard, 0.5mm, och skulle vara ett riktigt bra blad för alla Incor och andra mindre sågar upp till kanske 400mm hjul. Finns även i 0.6mm tjocklek och skulle väl då vara intressant även för sågar som inte är jättesmå.

Så, nu lobbar jag för att detta blad ska bli möjligt att köpa från någon återförsäljare.
Hört att en snubbe söderut som heter Ola ska bli återförsäljare?
 
  • Älska
  • Haha
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att du är alldeles till dig av glädje, men du får utveckla det där.

Det finns ett bra blad, men ingen säljer det. Inte ens de som har bladet säljer det, men de ger gärna bort en bunt blad gratis. Vem tog fram den affärsplanen?
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag förstår att du är alldeles till dig av glädje, men du får utveckla det där.

Det finns ett bra blad, men ingen säljer det. Inte ens de som har bladet säljer det, men de ger gärna bort en bunt blad gratis. Vem tog fram den affärsplanen?
Ja? Det där var väl klart som korvspad.🙃

I våras i samband med att jag pratade med Håkansson skickade jag även vobbelfilmen till dom. Lite som goodwill och för att utvärdera så blev jag erbjuden att köpa ett gäng såna här Silver Carpentry direkt från dom, till typ självkostnadspris. Det drog ut på tiden, rejält mer än utlovat, och då blev det gratis istället.

Dom säljer väl bladen, i rullar om 1000m eller nåt, men kapar o svetsar egentligen inte till längd. 1000m rullar är kanske svårt för oss källarsnickare att hantera så ska vi kunna köpa bladen krävs det att någon återförsäljare köper in det och erbjuder det kapat o svetsat till längd. Så, nu har jag mailat bandsågsblad.se o berättat för dom att det här är ett mycket bättre blad till småbandsågar än det dom säljer.
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Fast för rätt pris kan nog en 100-meters rulle hamna i en källare i Halland.
 
  • Haha
  • Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast för rätt pris kan nog en 100-meters rulle hamna i en källare i Halland.
Mycket hamnar i den källaren utan att nånsin komma därifrån...
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
C
Ola C Ola C skrev:
Dom säljer väl bladen, i rullar om 1000m eller nåt, men kapar o svetsar egentligen inte till längd.
Kan inte vara många slutkunder som köper 1000m-rullar direkt från tillverkaren heller, tycker man(?)
Utan ÅF lär de inte sälja mycket av den produkten... 🤔
 
Hep Hep skrev:
Fast för rätt pris kan nog en 100-meters rulle hamna i en källare i Halland.
Bara rulla rätt in i garaget och vidare till källaren :)
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bara rulla rätt in i garaget och vidare till källaren :)
Ja din garage nedfart är ju stor så det borde inte vara några större problem 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.