Jag får ett jävla anfall. Senaste beställningen av blad från bandsågsblad.se har 2 (eller 3) av 4 betett sig så här direkt ur lådan. Kan inte minnas hur mina tidigare beställningar varit men aldrig varit direkt imponerad. La dom all krut på att uppgradera hemsidan från att vara norra europas överlägset sämsta o glömde i samma veva hur man gör bandsågsblad? Den här skiten ålar sig fram likt jag gjorde hem från kräftskivan '93 innan kräftorna kom upp samma väg som dom kommit ner. Som om det inte var nog håller dom inte skärpan speciellt länge, tycker jag byter dubbelt så ofta som när jag hade Tuffsawblad. Min bandsåg har förvandlats från ett precisionsinstrument till något som knappt funkar att stycka en älg med.

Jag var trogen storkund hos Tuffsaw o har varit vilse sen de slutade skicka till sverige. Seriöst nu, var hittar man bra bandsågsblad?

Första delen av filmen visar skräpet som vobblar 2mm i sidled, sista delen att slitet Tuffsawblad jag håvade upp ur skrotlådan. Inga skillnader i såginställningar mellan de två bladen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om du inte ska såga småslalom, utan mer super-g eller störtlopp.
[länk]
2000 spänn!? Då kan jag flyga Ryan Air till London o packa väskan full med tuffsawblad...skämt åsido, jag har lite problem med såna där "these ones will last a lifetime" produkter. Plötsligt har man sågat i ett spik eller nåt o då va inte 2000:- bladet mer värt än 200:- bladet. Bandsågen föredrar jag blad som jag inte måste vara jätterädd om.

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Förstår absolut. Bortsett från just spik är bladet tydligen outslitligt. Åtminstone enligt nätexpertisen, @mattiasp och tillverkaren. Det jag vet är att det är såpass vasst och stabilt att jag kan såga eget fanér.

Ola C Ola C skrev:
Seriöst nu, var hittar man bra bandsågsblad?
I min källare ;)

Tycker du ska investera i en bandsågsbladsslipmaskin och en bandsågsbladssvets. Kanske en skränkmaskin också. Finns ju utrymme under inmatningsbordrt till hyveln..

Mer seriöst: vad är fel på bandet på första filmsnutten? Verkar ju vobbla hej vilt så går ju inte att skylla rakt av på svetsfogen?

• Gilla
hxa
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
vad är fel på bandet på första filmsnutten? Verkar ju vobbla hej vilt så går ju inte att skylla rakt av på svetsfogen?
Kan man fråga sig. Precis som dom är stukade på något märkligt vis.

Jag kan instämma i kören. Jag har exakt samma erfarenhet av skillnaden mellan de två leverantörerna. Tyvärr har jag ingen annan leverantör och sålde min bandsåg för några månader sedan.

A axel_n skrev:
Tyvärr har jag ingen annan leverantör och sålde min bandsåg för några månader sedan
Ja, det är ju också en lösning på problemet att det inte finns bra bandsågsblad att få tag på. Jag har kvar min fall i fall jag skulle fälla en älg.

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ja, det är ju också en lösning på problemet att det inte finns bra bandsågsblad att få tag på. Jag har kvar min fall i fall jag skulle fälla en älg.
Jag är ingen mästare på att svetsa bandsågsblad men hygglig på att fynda på Tradera och Blocket.. smsa hur långa du vill ha så kan jag se vad jag lyckas åstadkomma?

Är ryggen plan på bladen? Dvs om du lägger det ner på rygg så ligger mer eller mindre hela i?

Frustrator Frustrator skrev:
Jag är ingen mästare på att svetsa bandsågsblad men hygglig på att fynda på Tradera och Blocket.. smsa hur långa du vill ha så kan jag se vad jag lyckas åstadkomma?

Är ryggen plan på bladen? Dvs om du lägger det ner på rygg så ligger mer eller mindre hela i?
Jag tackar ödmjukast för förslaget men är primärt ute efter en pålitlig källa för bandsågsblad, där det är enkelt att köpa o veta man får bra grejer. Inte för att du inte är pålitlig men att lägga hoppet till traderaköp känns lite osäkert. En gång får man en sak, nästa gång en annan.

Ska kolla imorron hur de ligger på ett plant bord.

Ola C Ola C skrev:
Jag får ett jävla anfall. Senaste beställningen av blad från bandsågsblad.se har 2 (eller 3) av 4 betett sig så här direkt ur lådan. Kan inte minnas hur mina tidigare beställningar varit men aldrig varit direkt imponerad. La dom all krut på att uppgradera hemsidan från att vara norra europas överlägset sämsta o glömde i samma veva hur man gör bandsågsblad? Den här skiten ålar sig fram likt jag gjorde hem från kräftskivan '93 innan kräftorna kom upp samma väg som dom kommit ner. Som om det inte var nog håller dom inte skärpan speciellt länge, tycker jag byter dubbelt så ofta som när jag hade Tuffsawblad. Min bandsåg har förvandlats från ett precisionsinstrument till något som knappt funkar att stycka en älg med.

Jag var trogen storkund hos Tuffsaw o har varit vilse sen de slutade skicka till sverige. Seriöst nu, var hittar man bra bandsågsblad?

Första delen av filmen visar skräpet som vobblar 2mm i sidled, sista delen att slitet Tuffsawblad jag håvade upp ur skrotlådan. Inga skillnader i såginställningar mellan de två bladen.

[video]
Tack @Ola C för att du lyfter denna allvarliga, men av media sällan uppmärksammade, konsekvens av Brexit!
Även om det verkar hjälpt föga så känns det ändå bra att inte längre behöva lida i tysthet 😥
#brexitsoffer #tuffsawivårahjärtanföralltid

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag tackar ödmjukast för förslaget men är primärt ute efter en pålitlig källa för bandsågsblad, där det är enkelt att köpa o veta man får bra grejer. Inte för att du inte är pålitlig men att lägga hoppet till traderaköp känns lite osäkert. En gång får man en sak, nästa gång en annan.

Ska kolla imorron hur de ligger på ett plant bord.
Vet inte om jag ska ta d t som en förolämpning att du tror att jag bara har enstaka meter blad hemma.. ;)
Du kan få låna slipmaskinen och slipa om dina tuffaawblad!

• Gilla
  • Älska
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag är inte heller så imponerad av sista beställningen från bandsågblad men jag är lite nyfiken på att testa SBM Uddeholm "Uddeholmstrip" nästa gång jag behöver. Jag hittade för ett tag sen på en tysk sida (lite ironiskt) och vill minnas att priset var ok men kanske att utbudet inte var överdrivet stort.

Svensktillverkat låter ju bra.... :thinking:

Ola C Ola C skrev:

[video]
Har du kollat Håkanssons i Åmål. Bara köpt där i 35 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.