Hej igen

Lovade att återkomma till forumet ang. hur olika hustillverkare svarat eller inte svarat på offertförfrågan.
Vi ska bygga en arkitektritad enplansvilla i Gbg och planritning med vissa önskemål gick med och de ombads komma in med prisförslag. Hela detta förfarande kan jag i efterhand tycka en massa om, precis som många på forumet sa i november. Men vi fick iallafall reda på vilka som var lite alerta och vilka som verkade bra, lyhörda och trevliga att samarbeta med och det är oxå viktigt.

Börjar med dem som aldrig ens hörde av sig:
Trivselhus
Eksjöhus
Ekeforshus
Värsåsvillan
Kvalitetshus

Svarade med offerter och tog kontakt gjorde:
Varbergshus:)
Modulenthus
Götenehus
Sävsjö trähus
Karlsson Hus:)
Sjödalshus
Onsalavillan :)
:)= plus i kanten och mkt engagerade

Ringde och ställde frågor men kom ej in med Offfert
LB-hus
Mjöbäcksvillan

Eftersom vi fick in offerter i alla möjliga prislägen och de i princip var omöjliga att
vikta så valde vi att göra om hela förfarandet. Som man ropar får man svar. Ja, jag vet ni var många som sa det innan..;)
Så nu har fullständig materiallista, rambeskrivning, tidplan, VVS och el och you name it gått iväg till dom alerta. Svar på detta väntas inom kort. Ja, så nu är det spännade.

Ni får förstås höra av er igen med de nya resultaten.

Jag hade som sagt bra erfarenhet av Ekefors men vi bor ju i Norrköpingsområdet och det är väldigt olika mellan de olika säljarna förstås.

Lycka till med nästa frågesväng.

Anders

Myresjöhus, Sävsjö Trähus och Vårgårdahus då??? Tre bra företag ni kanske skulle ta med i listan?

Lindhult skrev:

Jag hade som sagt bra erfarenhet av Ekefors men vi bor ju i Norrköpingsområdet och det är väldigt olika mellan de olika säljarna förstås.

Anders
ekefors var dom som skötte sig sämst mot oss när vi tittade runt.
nonchiga och helt ointresserade.
a hus och lb hus samt vårgårda var dom som gav oss mest respons

Ja som sagt. Det är individberoende tyvärr.
Antar att det är tufft att rekrytera husförsäljare som är engagerade och motiverade till alla kunder.

Anders

Jag tror oxå att mkt/det mesta hänger på individen. För vår del har det ju hittills varit säljarna som gjort skillnad. Men är det inte så i hela samhället , det är eldsjälarna som görét.
Hade jag haft ett hustillverkningsföretag hade jag nog krävt någon slags minimistandard hur man bär sig år när en kund kontaktar en om pris etc.
1)
Vad sägs om att svara på mejl oavsett om man kan ta eller är intresserad av affären.
2)
Lite lyhördhet inför vad just denna kund vill ha.

Det är ju skrattretande basic om man tänker efter. Särskilt med tanke på de konsekvenser som blir i form av dålig reklam på tex detta forum.

Hur som helst är jag glad över dem som svarat och verkar vara jobbsugna. Det verkar hyfsat enkelt att pruta lite och även byggtiderna verkar vara lite kortare nu. 5-6 månader från kontraktskrivning låter bra tycker jag.

Z
Lindhult skrev:

Anders
får man fråga vilket hus ni valde och vad hela kalaset gick på? vi bor med i norrköping.

Vi valde att göra en variant av huset Ribby.
Det är ett ganska stort hus o det går bra att ändra på många funktioner. Det vi letade efter var ett hus med kök och ingång på övervåningen för att passa vår tomt.

Vi bygger nu i lösvirke i egen regi med egna ritningar men har fått mycket inspiration av Hans Svensson och de övriga på Ekefors som vi pratat med.
Jag tyckte att de inte kunde pressa priset så mycket som jag ville när väl marknaden för småhus sjönk i höstas.

Vi har en kalkyl på ca 3,5 Msek.

Hör av dig om du vill komma o titta.
Anders

Z
Lindhult skrev:
Vi valde att göra en variant av huset Ribby.
Det är ett ganska stort hus o det går bra att ändra på många funktioner. Det vi letade efter var ett hus med kök och ingång på övervåningen för att passa vår tomt.

Vi bygger nu i lösvirke i egen regi med egna ritningar men har fått mycket inspiration av Hans Svensson och de övriga på Ekefors som vi pratat med.
Jag tyckte att de inte kunde pressa priset så mycket som jag ville när väl marknaden för småhus sjönk i höstas.

Vi har en kalkyl på ca 3,5 Msek.

Hör av dig om du vill komma o titta.
Anders
det vi isf funde var kunsghus burö, lotsen
stjärnhus ekonomen 130 (med lite ändringar), ekonomen 142 (med lite ändringar), ekonomen 147, örnen

iaf som jag kan komma på nu. funderar på eksund och sen svärtinge som områden. hittar inte husmodellen du skrev att ni byggde, den kanske inte finns kvar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.