Har en liten gammal lada. Fönstren är helt slut. Behöver bytas ut.
Finns ju många ställen som erbjuder måttbeställda fönster när man googlar.
Men var i kontakt med nåt sådant ställe för ett litet längre tag sedan om detta och då var det "nej tack, sådant gör vi inte".
Minns inte exakt skälen dom kom med men det kanske var för litet, för olönsamt eller nåt sånt.

Är ju inga konstigheter egentligen, tror jag. Fasta mindre fönster i trä, enkelglas, lite spröjs på utsidan.

Någon här med erfarenhet av något ställe som faktiskt gör sådant och inte bara skriver det i vackra ord på sin hemsida?

Allt är ju så klart möjligt att tillverka men det är ingen byggnadsminnesrenovering det handlar om så helt handgjorda fönster á 10 000 kr/st känns inte aktuellt.

En utmärkt anleddning till att skaffa ett fräsbord.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Har en liten gammal lada. Fönstren är helt slut. Behöver bytas ut.
Finns ju många ställen som erbjuder måttbeställda fönster när man googlar.
Men var i kontakt med nåt sådant ställe för ett litet längre tag sedan om detta och då var det "nej tack, sådant gör vi inte".
Minns inte exakt skälen dom kom med men det kanske var för litet, för olönsamt eller nåt sånt.

Är ju inga konstigheter egentligen, tror jag. Fasta mindre fönster i trä, enkelglas, lite spröjs på utsidan.

Någon här med erfarenhet av något ställe som faktiskt gör sådant och inte bara skriver det i vackra ord på sin hemsida?

Allt är ju så klart möjligt att tillverka men det är ingen byggnadsminnesrenovering det handlar om så helt handgjorda fönster á 10 000 kr/st känns inte aktuellt.
Tror det är svårt att hitta något "mellanting".
Antingen finns det fönster i std mått som är industritillverkade eller så finns det hantverksbyggda fönster som går få i valfri dimension.
Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag köpte mina fönster efter helt egna mått härifrån:
https://www.lindblomsnickeri.se/
Är otroligt nöjd! Jättebra dialog och verkligen fina fönster.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Visst är det skillnad om du låter tillverka fullfjädrade villafönster med 2-3 glas, öppningsbara eller kopplade, eller bara fasta bågar med enkelt glas. Skulle tro att det kostar 3-4000 per styck om man köper fler för då kan snickaren använda fräsuppsättningen för fler delar.

T Thomas_Blekinge skrev:
En utmärkt anleddning till att skaffa ett fräsbord.
Nej, inte för min del.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.