Vi håller på att planera om vårt kök och har totalt fastnat
Huset har idag ett ganska traditionellt sydeuropeiskt upplägg med ett separat, lite avskilt kök som känns rätt inklämt. Vi vill få det öppnare och mer socialt mot matsalen, men ju mer vi ritar desto svårare känns det.

Nästan alla innerväggar går att riva, så möjligheterna finns, men vi vet inte vad som faktiskt blir bäst i verkligheten.

Vi funderar på tre alternativ:

1 Riva nästan allt och flytta köket närmare matsalen.
Problemet är att ytan då blir enorm och vi vill inte ha ett jättelikt “showroom-kök”. Vad gör man med all yta så det fortfarande känns varmt, mysigt och genomtänkt? Jag har gjort ett förslag med ett skafferi för att fylla upp ytan. Det blir dyraste lösningen då både väggar, el och va måste dras om.

2 Behålla köket ungefär där det är idag men öppna upp smart mot matsalen.
Problemet där är att tvättstugans dörr hamnar nästan i matsalen om man öppnar förmycket.
Kan man tänka om planlösningen inom samma yta men ändå få det öppnare och trevligare.

3 Någon hybrid mellan dessa två.

Jag har ritat otaliga förslag men varje lösning skapar nya problem.
Hur hade ni tänkt här? Vad brukar bli bäst i verkligheten — inte bara snyggast på ritning?

Tar väldigt gärna emot idéer, erfarenheter eller inspiration

plan idag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut idag.

Rivna väggar.png
Skapa konto

Väggar som går att riva.
nytt förslag.png
Skapa konto
kök ny plats klar.png
Skapa konto

Idé med tvättstuga och kök som byter plats.

BirgitS
Vet du om någon vägg är bärande?
Är det tillbyggt så att det är en gammal yttervägg i mitten eftersom det är ett fönster där?

Har du funderat på att byta plats på vardagsrum och matsal?
Då får du kök och matsal bredvid varandra, samt kan öppna upp väggen mellan ny matsal och nytt vardagsrum lite mer om du vill, även om 2,5 m nog är fullt tillräckligt för att det ska kännas luftigt. Problemet när man river många väggar är att det kan bli svårt att möblera på ett bra sätt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du om någon vägg är bärande?
Är det tillbyggt så att det är en gammal yttervägg i mitten eftersom det är ett fönster där?

Har du funderat på att byta plats på vardagsrum och matsal?
Då får du kök och matsal bredvid varandra, samt kan öppna upp väggen mellan ny matsal och nytt vardagsrum lite mer om du vill, även om 2,5 m nog är fullt tillräckligt för att det ska kännas luftigt. Problemet när man river många väggar är att det kan bli svårt att möblera på ett bra sätt.
Hej, nej inga väggar är bärande, det finns betongpelare som bär inne i de tjockare väggarna. Fönstret sattes dit för att få in mer ljus i köket.
Vi har funderar kring det, men tänker det blir svårmöblerat. Det är dessutom en stor eldstad i vardagsrummet och skulle man ha ett bord där hamnar man nära den.

Så här hade jag nog gjort. Men det är för att jag inte vill blanda vardagsrum och tvrum med kök.
Då blir inte köket och matsalsdelen onödigt stora heller, och ljuset kommer gratis.

• IMG_7123.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…

Bästa svaret

AISelect_20260511_223411_Sketchbook.jpg
Skapa konto

Det är så olika hur vi vill leva, men här är vad jag hade gjort. Ett riktigt drömkök. Med fokus på att skapa ett ombonat rum trots stolek..

Flöde & Vy: Jag hade flyttat dörren till levnads ytorna så att man ser dem och lockas in direkt från hallen. Det ger ett välkomnande första intryck av huset.

Patina & Karaktär: Inget slår antikviteter med patina för att skapa atmosfär. Genom att "missmatcha" möbler och använda udda antika skåp och hyllor istället för standardöverskåp får köket själ. Det kan också upplevas trevligt med andra möjligheter att sitta i köket, utöver vid matbordet. Även färger och mönster, istället för vitt/beige bidrar till en ombonad atmosfär.

Rum i rummet: Jag ser framför mig en köksö och en platsbyggd soffa längs matbordet med utsikt över öppna spisen. Soffan gör det mysigt, samtidigt som ön skärmar av själva arbetsytan litegrann...Om ni vill skärma av köket mer från matplatsen sätter ni istället upp en innervägg bakom kökssoffan.

Smarta mått: Ett tips är extra djupa köksbänkar. Det ger bra avställningsyta, minskar den tomma golvytan i ett stort kök och gör att köket känns mer kompakt och rejält.

Ljus: En riktigt maffig lampa över matbordet som blickfång, för att ankra matplatsen...och mer diskret belysning över köksön för balans.

Ni har alla förutsättningar att skapa ett drömkök. Lycka till!

• Gilla
HVAC-S och 4 till
  • Laddar…
Fridzor Fridzor skrev:
[bild]

Det är så olika hur vi vill leva, men här är vad jag hade gjort. Ett riktigt drömkök. Med fokus på att skapa ett ombonat rum trots stolek..

Flöde & Vy: Jag hade flyttat dörren till levnads ytorna så att man ser dem och lockas in direkt från hallen. Det ger ett välkomnande första intryck av huset.

Patina & Karaktär: Inget slår antikviteter med patina för att skapa atmosfär. Genom att "missmatcha" möbler och använda udda antika skåp och hyllor istället för standardöverskåp får köket själ. Det kan också upplevas trevligt med andra möjligheter att sitta i köket, utöver vid matbordet. Även färger och mönster, istället för vitt/beige bidrar till en ombonad atmosfär.

Rum i rummet: Jag ser framför mig en köksö och en platsbyggd soffa längs matbordet med utsikt över öppna spisen. Soffan gör det mysigt, samtidigt som ön skärmar av själva arbetsytan litegrann...Om ni vill skärma av köket mer från matplatsen sätter ni istället upp en innervägg bakom kökssoffan.

Smarta mått: Ett tips är extra djupa köksbänkar. Det ger bra avställningsyta, minskar den tomma golvytan i ett stort kök och gör att köket känns mer kompakt och rejält.

Ljus: En riktigt maffig lampa över matbordet som blickfång, för att ankra matplatsen...och mer diskret belysning över köksön för balans.

Ni har alla förutsättningar att skapa ett drömkök. Lycka till!
Snyggt!
Får +1 av mig (-:

Till trådskaparen:
Förstår att du vill ha eldstaden i vardagsrummet men detta är en juste kompromiss tror jag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.