135 179 läst ·
145 svar
135k läst
145 svar
Vi bygger ett gammalt hus.
Vad kostade fönstren ? Vi har valt att tillverka våra egna. Sambon är i grunden möbel och inredningssnickare. Köket kommen vi dock beställa färdigt för även om det vore möjligt att även göra stommarna själva och beställa luckorna så hinner vi inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer göra precis tvärtom. Mannen arbetat med att bygga platsbyggda kök så det mäktar vi med. fönster överkurs för oss. Pris.... Mycket. De är linoljemålade också innan leverans. Kulturglas. Vi tyckte det var värt att satsa extra på fina fönster, det gör hela skillnaden tycker vi. Ytterdörr fick vi från barnens skola eftersom de skulle byta. Innerdörrar har vi samlat på oss billigt via blocket.
Det känns lite sådär att köpa kök när sambon här med jobbat i över 20 år med möbler och inredning som huvudsyssla. Men som sagt allt annat gör vi själv. Vi bygger med källare och panelen på huset kommer från egetsågat virke. Har gjort den kalkylen att om vi gör fönstrens själva vilket går galant �� så lägger vi pengar på köket.
VVS och el och murare några snickare till takläggningen då det vart bråttom och jag dessvärre blev hjärtsjuk under vårat bygge.
Vi hade trott vi skulle vara färdiga nu men det blir inte som man tänkt ibland.
Jätte roligt att läsa om enat hus. Blir varm i hjärtat då mycket är likt vårat ��
Innerdörrarna har vi med fått från en granne. Gamla fina
VVS och el och murare några snickare till takläggningen då det vart bråttom och jag dessvärre blev hjärtsjuk under vårat bygge.
Vi hade trott vi skulle vara färdiga nu men det blir inte som man tänkt ibland.
Jätte roligt att läsa om enat hus. Blir varm i hjärtat då mycket är likt vårat ��
Innerdörrarna har vi med fått från en granne. Gamla fina
Riktigt snyggt, precis något sådant jag skulle vilja göra. Vad har ni för budget för projektet? Vart ligger huset? Har för mig jag såg ert hus i ett nummer av gård & torp! Är det tänkt som ett fritidshus bara? Eftersom jag såg att ni även hade lägenhet
Redigerat:
muchup: Tack. Vi har inte riktigt någon budget utan lägger tid och pengar i mån av tillgång. Gård&Torp ja för några månader sedan men det var bara i frågespalten. Tror inte dom är så intresserade nu när vi hädat med betongplatta och bergvärme!!
Vilket hus!! Jättefint och inspirerande! Vi ska själva försöka göra något liknande med start i höst och grubblar just nu på fönster. Hur har ni gjort, blev det 2+1 glas? Får man också fråga vad ni har för storlek på era fina fönster, både veranda och de på bottenplan?
Hej. Vilket vackert hus och jag blir imponerad över hur genomtänkta ni är i hur ni vill ha det!
Vi ska sätta igång med en veranda och tittar för fullt på hur andra gjort. Jag undrar över hur ni resonerat kring isolering. Med stora fönsterpartier har ni 90-reglar (även i hörnen?) och 1+1 fönster. Jag faller direkt för det smäckra utseendet, men undrar hur det kommer att påverka klimatet inuti? Har ingen riktig uppfattning om 1+1 fönster, bara en fördom att det är en rejälare sommarhus-standard. Vore jätteglad om ni delade med er av hur ni tänkt då det som sagt syns att ni lagt många timmar på att tänka.
Vi ska sätta igång med en veranda och tittar för fullt på hur andra gjort. Jag undrar över hur ni resonerat kring isolering. Med stora fönsterpartier har ni 90-reglar (även i hörnen?) och 1+1 fönster. Jag faller direkt för det smäckra utseendet, men undrar hur det kommer att påverka klimatet inuti? Har ingen riktig uppfattning om 1+1 fönster, bara en fördom att det är en rejälare sommarhus-standard. Vore jätteglad om ni delade med er av hur ni tänkt då det som sagt syns att ni lagt många timmar på att tänka.
Tack! Vi hade först planerat för 2+1-fönster även där men sen påmindes jag av någon att en veranda ska ha enkelglas och man ska höra fågelkvitter och si och så och det ledde till ett sistaminutensamtal till snickeriet och ändring till 1+1 för att inte isolera oss för mycket från naturen. Hur det kommer att påverka klimatet inomhus återstår att se, vi har i alla fall förberett för möjligheten att ha extra element under dessa fönster. (Att höra fågelkvitter inomhus är mysigt men det får inte överröstas av hånskrattet från Fortum.)
Sen beror det ju också på hur stor verandan är och om man har vägg/dörrar in mot huset för då kan man ju hålla lite stängt där i januari. Och om huset är för åretrunt- eller sommarbruk.
Det är jobbigt med allt man ska tänka på i ett bygge, alla olika råd och rön och byggtekniker, ventilationsalternativ hit och dit och olika husgrunder, värmesystem, 3-glas, panelfärg och mått och regler. Och all tid detta tar.
Förr var det 2-glas, timmerstomme och kamin och så ägnade man kanske tiden till hantverket istället.
Sen beror det ju också på hur stor verandan är och om man har vägg/dörrar in mot huset för då kan man ju hålla lite stängt där i januari. Och om huset är för åretrunt- eller sommarbruk.
Det är jobbigt med allt man ska tänka på i ett bygge, alla olika råd och rön och byggtekniker, ventilationsalternativ hit och dit och olika husgrunder, värmesystem, 3-glas, panelfärg och mått och regler. Och all tid detta tar.
Förr var det 2-glas, timmerstomme och kamin och så ägnade man kanske tiden till hantverket istället.
Tusen tack för svar och all inspiration.
Har googlat vidare och just nu fastnat för 1+1 med energiglas. Ska kolla upp det vidare.
Visst tar det tid, men det är roligt! Ja, en veranda är ju lite mer greppbart (för oss) än storleken på ert projekt. Men det ni gör är mycket smakfullt och ni kommer bli så stolta! Ska titta in med jämna mellanrum och kolla hur det går för er! Lycka till!
PS Har tittat mycket på Allmogesnickerier, ger mycket gott intryck på hemsidan. Har någon erfarenhet av dem får ni gärna komma med kommentarer.
Har googlat vidare och just nu fastnat för 1+1 med energiglas. Ska kolla upp det vidare.
Visst tar det tid, men det är roligt! Ja, en veranda är ju lite mer greppbart (för oss) än storleken på ert projekt. Men det ni gör är mycket smakfullt och ni kommer bli så stolta! Ska titta in med jämna mellanrum och kolla hur det går för er! Lycka till!
PS Har tittat mycket på Allmogesnickerier, ger mycket gott intryck på hemsidan. Har någon erfarenhet av dem får ni gärna komma med kommentarer.