135 178 läst ·
145 svar
135k läst
145 svar
Vi bygger ett gammalt hus.
WOW!!!!Höök skrev:
Den där "punchverandan" skulle jag kunna ge min högra hand för!!! Helt fantastisk!! Det skulle väl vara det enda jag "ångrar" när vi valde husmodell inför bygget, att vi inte valde ett 2 plans med en riktig glasveranda...
Det är hedervärt arbete, ser ut att det är riktigt proffsigt gjort. Jag har bara lite funderingar arkitektoniskt. Jag förmodar att ni har innertak på ovanvåningen. Har ni inte tänkt på att öppna upp med att följa taket så ni har mer syre och rymd i sovrum/badrum? Förmodar att de ska ligga där. Då hade ni kunnat sätta in ett mer proportionellt fönster ovanför verandan. En annan fundering, jag gillar inte riktigt den lilla taklutningen på verandan, hade det inte varit bättre att göra en fin balkong där? Annars är det bara beröm, och ser fram emot flera bilder.
Tack för alla kommentarer, det är riktigt tacksamt när man sliter hund med att få ihop det. Jag har en del erfarenhet av byggprojekt sedan tidigare och vet att rätt samarbetspartners gör hela skillnaden (både i resultat och mental behållning) och det är flera i detta bygge som bör ta åt sig av berömmet här.
deco: Huset har en autentisk förlaga, en prästgård i norra Sverige, där vi utgått från de drygt 100 år gamla originalritningarna så proportionerna får vara en smaksak, om man gillar eller ej. Vi har i de små förändringar vi gjort värnat dom ursprungliga förhållandena. Nu har vi 2.90 i takhöjd i undervåningen och 2.70 respektive 3.10 på övervåningen. Badrummet t.ex ligger mot baksidan och har 2.70 och stort fönster vilket bör räcka för "mer syre och rymd". Vi har lite snedtak nu men kan göra mer och få ytterligare takhöjd men då är vi inne och klampar i "arkitektritade" marker och det vill vi undvika. Balkong hade gjort huset pampigare och det var också något vi ville undvika då vi inte är på någon gräddhylla eller i skärgården. Dessutom har vi haft det på tidigare hus och bara varit ute på dom när dom ska målas, sopas från löv eller skottas.
Många gamla glasverandor är påbyggda i efterhand någon gång när husägaren var vid stadd kassa och jag tycker vi fått till det uttrycket bra med att verandan skiljer ut sig lite mot huset.
Som sagt, tack för alla kommentarer och mer bilder kommer!
deco: Huset har en autentisk förlaga, en prästgård i norra Sverige, där vi utgått från de drygt 100 år gamla originalritningarna så proportionerna får vara en smaksak, om man gillar eller ej. Vi har i de små förändringar vi gjort värnat dom ursprungliga förhållandena. Nu har vi 2.90 i takhöjd i undervåningen och 2.70 respektive 3.10 på övervåningen. Badrummet t.ex ligger mot baksidan och har 2.70 och stort fönster vilket bör räcka för "mer syre och rymd". Vi har lite snedtak nu men kan göra mer och få ytterligare takhöjd men då är vi inne och klampar i "arkitektritade" marker och det vill vi undvika. Balkong hade gjort huset pampigare och det var också något vi ville undvika då vi inte är på någon gräddhylla eller i skärgården. Dessutom har vi haft det på tidigare hus och bara varit ute på dom när dom ska målas, sopas från löv eller skottas.
Många gamla glasverandor är påbyggda i efterhand någon gång när husägaren var vid stadd kassa och jag tycker vi fått till det uttrycket bra med att verandan skiljer ut sig lite mot huset.
Som sagt, tack för alla kommentarer och mer bilder kommer!
Snyggt jobbat, två korta frågor, är regeln mellan fönstren på verandaen 70 eller 95? och hade du gran i steget på trappan eller något hårdare? Sen 2.90 är högt, har själv 2.70 och upplever det som en fantastisk rymd så ni lär inte lida av låga tak ;-)
eller när jag ändå håller på och frågar... vart köpte ni fönstren? har bygglovet inlämnat och så snart det är beviljat skall jag beställa fönster i liknande stil (skall bygga ut lite på ett 20-tals hus byggt under 30-talet, han som byggde var inte så snabb..)
eller när jag ändå håller på och frågar... vart köpte ni fönstren? har bygglovet inlämnat och så snart det är beviljat skall jag beställa fönster i liknande stil (skall bygga ut lite på ett 20-tals hus byggt under 30-talet, han som byggde var inte så snabb..)
Redigerat:
leby: 90x90 limbalk mellan fönstren i verandan.
27mm furu i trappan med 2"2 stomme. 18mm furu till sättstegen (lodräta styckena). Jag har skruvat ihop allt lite sparsamt, för att prova ut, och jag kommer att förstärka med ytterligare ramverk i den svängda delen av trappan för där sviktar det aningen.
Sen vet jag inte riktigt när det kommer till räcke; svarvade pelare, staket eller täckt. Är nog inne på täckta och att göra dom med speglar. Eller någon som kan tipsa om svarvade pelare som ryms i budgeten? Vill ha tjockare än de som finns på byggvaruhusen och ska jag svarva själv så är det klart 2025.
27mm furu i trappan med 2"2 stomme. 18mm furu till sättstegen (lodräta styckena). Jag har skruvat ihop allt lite sparsamt, för att prova ut, och jag kommer att förstärka med ytterligare ramverk i den svängda delen av trappan för där sviktar det aningen.
Sen vet jag inte riktigt när det kommer till räcke; svarvade pelare, staket eller täckt. Är nog inne på täckta och att göra dom med speglar. Eller någon som kan tipsa om svarvade pelare som ryms i budgeten? Vill ha tjockare än de som finns på byggvaruhusen och ska jag svarva själv så är det klart 2025.
Vilket varckert hus! Underbart att det finns folk som vågar bygga hus med innerväggar och rum fortfarande dessutom; jag är en smula allergisk mot öppna planlösningar som käkar golvyta utan att göra nytta annat än när man har fest och ska duka långbord...
Jösses vad snyggt