Det där är väl straffbart...eller borde vara i alla fall
 
Polos skrev:
Tyvärr kostar det ibland mer att ta hand om gammla saker än att bara slänga i container . Har slängt otroligt mycket innerdörrar och orginal fönster och trappor från hus i Bromma och Enskede . Det är tyvärr inte lönsamt att ta hand om allt .
Hmm.. lönsamt, när man sänkt värdet x hundra tusen genom att amputera huset borde inte det spela så stor roll. Tror det handlar mer om okunskap eller ork, att bara kasta "den gamla skiten". Nacka Byggnadsvård köper allt som går att återanvända eller rätt pris på Blocket så har du köpare inom ett par timmar. Kulturarv och miljötänk är andra anledningar.

Hur som, här kommer lite bilder från i somras. Det går långsamt då jag inte kunnat lägga annat än timmar här och där på huset.

IMG_3597.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom masoniten på en spegeldörr, någon med skills har tidigare riktat upp en skev dörr.

IMG_3598.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I sommar har jag även;

IMG_3633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggt ventilation.

byggmax.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varit på ByggMax.

charlie.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkomnat en ny familjemedlem, Charlie.

IMG_4416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat i okänt virke.

IMG_3705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blivit ifrågasatt av barnen.

IMG_4600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mottagit enorma mängder natursten av en lokal entreprenör.

IMG_3937.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått veta att vi ska bli ytterligare en i familjen.

IMG_4156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggt en koja.

IMG_4776.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och lagt en stenmur inkl närkamp med huggorm. 1-0.
 
  • IMG_4430.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Byggaren Bengt och 25 till
  • Laddar…
Hoppas att huggormen fick ett nytt gammalt hem precis som ni eftersom de är fridlysta 😃
 
  • Gilla
Thomas_snickare och 1 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Hoppas att huggormen fick ett nytt gammalt hem precis som ni eftersom de är fridlysta 😃
och dessutom grovt missbedömda, fler människor dör av gettingar än huggormar.

Fantasttiskt hus ni bygger, verkligen fint och harmoniskt i både form och färg. Avis på glasverandan
 
fantastiskt roligt projekt - kul att se någon bygga nytt i äldre stil och med så lyckat resultat.

Jag kanske missade något i tråden men varifrån köpte ni fönstren?
 
Lindblom o Co ramlist o snickeri i Alfta, Hälsingland. Kan varmt rekommendera dem.
 
Tackar - ja de ser verkligen bra ut :)
 
Allt är ok hälsar huggormen från avlägsen ort.

IMG_4709 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommit en bra bit med ladan.

IMG_4711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R0014329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjuten platta. 6x11 meter och 6 meter i nock. Loft på ungefär halva ytan. Oisolerat och tänkt som pingisrum, innebandyplan, lördagsbio, teaterscen, snickeri och förvaring för allt oumbärligt skrot vi samlar på oss. Bl.a.

R0014335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R0014342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska plåtslagaren lägga tak och jag ska bygga dörrar.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 10 till
  • Laddar…
Gör du någonsin något halvdant här i livet? :)
 
  • Gilla
C.A.E och 1 till
  • Laddar…
Oj oj oj! Sinnessjukt imponerad! Sågar du virket själv?
 
maah skrev:
Gör du någonsin något halvdant här i livet? :)
Du skulle se mig i gymmet, sovandes under skivstången.
 
  • Gilla
Ollahs och 3 till
  • Laddar…
Manberg skrev:
Oj oj oj! Sinnessjukt imponerad! Sågar du virket själv?
Tack men det är våra byggare som ska ha äran, som förstod våra önskemål till 110%.
Virket i stommen är sågat 150x150 från Järna Trä. Finns sågat konstruktionsvirke att köpa lite här och var om man tittar runt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej på er! Vi fortsätter följa ert fantastiska bygge och får inspiration till vårt egna pågående husbygge, stort tack och bock för det! Får man fråga hur breda knutar resp. foder mellan fönstren på glasverandan som ni har?
Keep up the good work, ert hus kommer att bli en dröm!
 
Redigerat:
Höök skrev:
Jag är en nyligen hjärtklaffsopererad småbarnspappa som är ordinerad lugn och vila. Eftersom jag är absolut förbjuden att lyfta något ägnar jag någon timme åt att fösa bort lite bråte med fötterna. Det blir nog bra.
Det gick ju bra att ta det lugnt och vila och endast "ägna någon timme åt att fösa bort lite bråte med fötterna!
 
  • Gilla
Höök
  • Laddar…
Tack och bock själv, roligt att höra! Knutarna är 195 per sida (hopslagna 175 och 195) och mellan fönstren är det 145. Lycka till med egna bygget.

Elin S skrev:
Hej på er! Vi fortsätter följa ert fantastiska bygge och får inspiration till vårt egna pågående husbygge, stort tack och bock för det! Får man fråga hur breda knutar resp. foder mellan fönstren på glasverandan som ni har?
Keep up the good work, ert hus kommer att bli en dröm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.