P
R RalleB skrev:
Hoppas verkligen inte folk börjar ringa polisen hit och dit på sina grannar.

jag varken vill eller hoppas att mina skattepengar går till detta då polisen har bra mycket viktigare saker att syssla med än att åka ut till villakvarter för att be folk sänka musiken….
Man kan ju se de på annat håll. Hade de inte lagt ner alla närpoliser så hade vi haft poliser som kunnat hålla lite jäkla ordning och reda på byn.
Nu hittar ungar på elände, vandaliserar och trakasserar. Oerfarna villaägare tror de kan fläska på som aldrig förr bara för de lämnat sunklägenheten där de förpestade livet för andra grannar.

De var minsann ordning och reda när närpolisen tog sina turer, inte en jävel vågade stå emot och va kaxig ;)

Jag behöver inte säga att jag ska fan inte bli väckt när jag sover på natten va? :D (ringer inte polisen, bara gjort en gång mot granne i hyresrätt men då far inredning ner från tredje våningen)

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, när det bygger på inkommande klagomål och inte undersökning.
Men nu handlar väl artikeln om att klagomålen ökar och då är det väl högst relevant att gå på SCBs siffror?

• Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
Din slutsats är felaktig, eller åtminstone utan belägg. Du har naturligtvis inte en susning om hur det "märks" eller vilka "attityder" som florerar i samhället. Din slutsats bygger helt på din egen upplevelse, din egen umgängeskrets och möjligen det du iakttagit på din egen gata.
Och hur vet du vad hens slutsats bygger på? Kanske så att du själv drar förhastade slutsatser utan att ha koll på fakta ;)

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P peterj66 skrev:
Och hur vet du vad hens slutsats bygger på? Kanske så att du själv drar förhastade slutsatser utan att ha koll på fakta ;)
Nej.

• Ledsen
Hullefar
  • Laddar…
Düsseldorff
P peterj66 skrev:
Men nu handlar väl artikeln om att klagomålen ökar och då är det väl högst relevant att gå på SCBs siffror?
Nej, eftersom det inte ställs i relation till något.

Din slutsats är felaktig, eller åtminstone utan belägg. Du har naturligtvis inte en susning om hur det "märks" eller vilka "attityder" som florerar i samhället. Din slutsats bygger helt på din egen upplevelse, din egen umgängeskrets och möjligen det du iakttagit på din egen gata.
”Ett litet urval är också ett urval”
Ulf Lundell

• Haha
  • Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Hep Hep skrev:
”Ett litet urval är också ett urval”
Ulf Lundell
"Ulf Lundell kan inte ett skit om statistik."
- Düsseldorff

• Gilla
  • Haha
Jwc och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar också klaga på vardagar. Det är för många av dem.

• Gilla
  • Haha
Visan i mitt liv och 10 till
  • Laddar…
Avskyr grannar som installerar luftvärmepumpar som inom en kort tid börjar låta som en dammsugare på tomgång.

Unikt namn
Niklasloow Niklasloow skrev:
Om man ringer tex 10000 personer varje år och ställer ett antal frågor så får man ett slumpmässigt urval med vad folk upplever. Tar man bara inkomna klagomål över totalen så ser man bara att det ökar, inte varför. Kan tex beror på att flera orsaker som att det är lättare att anmäla, bättre tillgång till information om vad som är okej.
Eller att folk är sysslolösa hemma och därför bråkar mer. Ser samma tendenser hos mina barn. Uttråkade barn är bökigt barn.

Jag förstår dock delvis din poäng. Men hur tacklar de statistiska modellerna att folk ljuger och överdriver som i vanliga livet?
"Ulf Lundell kan inte ett skit om statistik."
- Düsseldorff
Är påståendet statistiskt säkerställt? :p

• Gilla
  • Haha
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
P
Om man ringer tex 10000 personer varje år och ställer ett antal frågor så får man ett slumpmässigt urval med vad folk upplever. Tar man bara inkomna klagomål över totalen så ser man bara att det ökar, inte varför. Kan tex beror på att flera orsaker som att det är lättare att anmäla, bättre tillgång till information om vad som är okej.
Fast den metoden har ett antal problem.
Du förutsätter att alla har telefon/publikt nummer.
Att alla vill svara.
Att folk kan svara när undersökaren ringer.

Det är inte enkelt att undersöka åsikter, det märks ju framför all när det gäller politiska åsikter.
Tror inte att så många i Ryssland skulle säga att kriget är fel i telefon till en annonym uppringare...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast den metoden har ett antal problem.
Du förutsätter att alla har telefon/publikt nummer.
Att alla vill svara.
Att folk kan svara när undersökaren ringer.
Nu är vi petiga med semantiska. Ville mest förklara principen som tidigare skrivare undra varför SCB statistik blir fel. Sedan om man ska vara helt rätt och riktigt så får man så klart prova eller överväga vilken kontakt-metod och se vilket som ger bäst verklighetsbild.

• Gilla
fkon
  • Laddar…
Att anmälningarna ökat ser man bäst direkt vid källan utan att fråga allmänheten i en undersökning. Det är vad artikeln handlar om. Sedan dras slutsatser i artikel och rubrik om att vi bråkar med grannarna. Det är inte samma sak.

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Här i trakten är det där känt som ett rikssvenskt fenomen som nu också börjar synas i städerna i Finland men inte på samma vis här på landet.

Jag tror att orsaken är att allt fler människor lever i sin egen lilla bubbla och aldrig riktigt lär sig vad som är rimligt och vettigt. och bör accepteras. Eftersom de inte har lärt sig det går de själva över gränserna gentemot sin omvärld samtidigt som de själva blir hyperkänsliga om någon annan gör någonting.
Bristande civilkurage hindrar folk från att ta tag i problemen på ett konstruktivt vis och kanske hitta en lösning och så blir det ett enda jäkla klagande.

• Gilla
Blåbäret_numero_uno och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Här i trakten är det där känt som ett rikssvenskt fenomen som nu också börjar synas i städerna i Finland men inte på samma vis här på landet.

Jag tror att orsaken är att allt fler människor lever i sin egen lilla bubbla och aldrig riktigt lär sig vad som är rimligt och vettigt. och bör accepteras. Eftersom de inte har lärt sig det går de själva över gränserna gentemot sin omvärld samtidigt som de själva blir hyperkänsliga om någon annan gör någonting.
Bristande civilkurage hindrar folk från att ta tag i problemen på ett konstruktivt vis och kanske hitta en lösning och så blir det ett enda jäkla klagande.
Släktingarna i österbotten brukar sucka om att allt rikssvenskt kommer dit 10 år senare :crysmile:
Men landet är ju alltid speciellt. Även i Svenska rikshalvan. I roslagen är det två läger. De som alltid bott där och bråkat med ALLA . Som nu försöker skylla allt på de som flyttar in. Men när man pratar med andra grannar får man höra att kränkisarna alltid varit kränkta.
Och… många gånger handlar det om psykisk ohälsa kombinerat med dålig ekonomi. Då blir det hos många lätt söka fel hos andra och lägga energi på dem istället för att ta itu med sina egna problem.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.