Mats Bengtsson skrev:
Tack, bra lista.

Håller med dig om allt, och just att få upp påse och låter gräsligt är tråkiga punkter.

Jag har noterat att om jag inte stänger av slipmaskinen direkt jag slipat färdigt utan håller den i luften ett par sekunder får jag en eftergång på dammsugaren.

Och eftersom jag kör med Festools slang så har jag inget problem med kvaliteten på tillbehören, utöver det gräsliga priset.

Det här med varvtalet, är problemet kopplat till det gräsliga ljudet eller finns det ett problem i sig att motorns varvtal ändras om dammsugaren kämpar?

--- Mats ---
Problemet med att dammsugarens varvtal inte är på max när maskinens varvtal är på max hade jag med min fd alto också. Det finns en massa tillfällen när jag vill ha hög sugstyrka, men lågt varvtal på maskinen jag arbetar med, då är detta mycket irriterande.

Ljudet i min alto (20-21 eller 20-25 tror jag att den hette) var högt och störigt, men ändå inte så farligt när man har hörselskydden på.

Oj, detta lät ju väldigt positivt. Behovet av en ny dammsugare blev helt plötsligt mentalt större.

Det är ju egentligen vid elhyvling som LL-påsen briljerar. Sist jag körde min lilla EHL 65 för att hyvla en 65x5 mm fals i ca 15 lpm fura behövde jag tömma påsen två gånger.

Ok, jag uttryckte mig oklart. Har du någon gång fått en skruv eller liten spik genom påsen? Jag har samma påse och är helnöjd, men den är lite för ny(och dyr) för att jag ska vilja chansa än så länge.

Inga punkteringar än så länge, och nog har det följt med en skruv ibland.

Usch
Nu finns det nog ingen återvändo. :)

FredrikR skrev:
Usch
Nu finns det nog ingen återvändo. :)
Jepp, du har nettopp blitt smittet med en uhelbredelig sjukdom :D

Köpte en nilfisk alto 20-21 här om dagen och är nöjd det lilla jag hunnit köra. Dock lämnar manualen en hel del att önska. Nån som tex vet vad den lilla fyrkantiga vita påsen skall vara till? Ser nästan ut som nåt filter av nåt slag men jag fattar inte var det skall vara. Är ju bara massa fula bilder i "manualen", inte en förklarande text så långt ögat kan nå :)

mattiasp skrev:
Inga punkteringar än så länge, och nog har det följt med en skruv ibland.
Gott mos! För övrigt så snåltömde jag en engångspåse idag, det gick det med, eller ja, hittils iaf, den är halvfull nu.

Har läst många trådar om grovdammsugare nu och det spretar rätt mkt i omdömena (förutom att Festool är the shit). Vill inte lägga några Festool-pengar och funderar på dessa:

http://www.jula.se/grovdammsugare-1250-w-134632 Billig, har verktygsuttag, låter säkert som en JAS med ebk, stora frågan är hur den hanterar gipsdamm? brinner den upp efter lite gips?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=132051291 Ug samma som ovan, lite dyrare men är den bättre?

http://www.tretti.se/hushallsappara...mmsugare/nilfisk-alto-aero-20-11?ref=prisjakt Verkar vara populär, frågan är om den är så mkt bättre än de ovan?

http://handla.swedol.se/shop/ShowItemList.asp?startPage=2&pageSize=10 (längst ner på sidan) Samma pris som Nilfisken men är den bättre?

Övriga fördelar/skillander mellan maskinerna? påspriset kan ju spela roll också, någon som har koll på det för dessa maskiner?

Jag lånade Clas Ohlson-varianten av en granne innan jag köpte min Nilfisk, och i stort sett allt var trasig på den och lagat med tape. Sugkraften var väldigt dålig dessutom.

Jag skulle vilja säga att det inte finns någon vettig billig grovdammsugare... sorgligt men sant. Alla konsumentmodeller av Kärcher, Nilfisk/Alto och kinasugare är undermåliga i sugkapaciteten. Dessutom har de en tendens att tappa väldigt mycket sugkraft när påsen börjar bli full. Förstår att detta egentligen inte är det svar du vill ha men min uppfattning är att du förr eller senare kommer ångra dig om du köper en sugare i konsumentklass.

Spontant utan att ha ens ha sett Feins sugare så skulle jag tippa på att Fein Dustex 25 är en trevlig dammsugare som kan fås till ett trevligt pris i UK. Tyvärr måste man då dras med adapter i maskinuttaget.

Kärcher o Alto räcker långt för hemmafixaren.

betalar man 2-3ggr mer så får man bättre sugare men jag iaf tycker inte det känns prisvärt.

Betalar man några hundringar minde så får man klart sämre maskiner.

Kärcher o Alto har reservdelar, filter och påsar tillgängliga "överallt" för en lång tid framöver.

Min stora invändning mot konsumentmodellerna från Kärcher och Alto är att de helt enkelt inte suger speciellt bra.

phl skrev:
Min stora invändning mot konsumentmodellerna från Kärcher och Alto är att de helt enkelt inte suger speciellt bra.
Du har helt rätt, även variabel sugkraft saknas på konsument maskinerna men det kostar +att det är omständigt att tex skaffa påsar.

Till Fein o Bosch måste dom i regel specialbeställas. Till Festo o Pullman så måste du ta dig till en Festool/Pullman handlare.

Alto o Kärcher kan du tom hitta hos din lokala Ica Handlare kl 2200 en lördagkväll....:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.