138 474 läst ·
361 svar
138k läst
361 svar
Vettig grovdammsugare till rimliga pengar ?
Betänk även att de vanliga påsarna till Festoolsugarna är rätt dyra. Personligen lider jag av något sorts snålhetssyndrom som slår till när man minst anar. Detta gör att det svider i mig varje gång jag ska byta påse i sugaren (påsarna till min Kärcher är i princip gratis i jämförelse med Festoolpåsarna). Denna faktor har jag vägt in flera gånger när jag funderat på en Festoolsugare.
Nja, nå er jo festool postene ganske store, og ikke minst utnytter man plassen mye bedre enn i en Kärcher. Men dyrt er det uansett.
Longlifte er hos importør (og eneste forhandler i Norge, MOtek)) oppgitt til 1850 + mva!! Her kan man riktig nok få rabatt og kan kanskje lønne seg om man bruker den til store spon og alt damm som ikke er for fint.
5 stk poster koster 470 + mva. Fikk en med på kjøpet av min CTL26 + 20% på selve sugeren.
Longlifte er hos importør (og eneste forhandler i Norge, MOtek)) oppgitt til 1850 + mva!! Her kan man riktig nok få rabatt og kan kanskje lønne seg om man bruker den til store spon og alt damm som ikke er for fint.
5 stk poster koster 470 + mva. Fikk en med på kjøpet av min CTL26 + 20% på selve sugeren.
Redigerat:
Jag suger allt med min longlifepåse. Sågspån, slipdamm, gipsdamm, mdfdamm. Inga problem. Om det är något riktigt elakt, tex sot eller något blött, tar jag fram min fulsugare, en Alto aero 840.
Jag har faktiskt originalpåsen till CTL 22:an kvar någonstans. Man kanske skulle lägga ut den på tradera?
Jag har faktiskt originalpåsen till CTL 22:an kvar någonstans. Man kanske skulle lägga ut den på tradera?
Kan du säga något om skillnaden in sugstyrka mellan fulsugare och Festool?mattiasp skrev:
--- Mats ---
Just sugstyrkan är dert väl ingen större skillnad på. Däremot finns det en massa saker som Alton är sämre på:
- Damsugarens varvtal styrs ofrivilligt av tillkopplat verktygs varvtalsreglering.
- Ingen eftergångstid
- Närmast omöjligt att få ut en full påse utan att den går sönder pga en kant högs upp.
- Den låter för gräsligt
- Låg kvalitetskänsla på alla tillbehör (som i och för sig ingår, till skillnad från Festools tillbehör som kostar skjortan)
Tack, bra lista.mattiasp skrev:Just sugstyrkan är dert väl ingen större skillnad på. Däremot finns det en massa saker som Alton är sämre på:
- Damsugarens varvtal styrs ofrivilligt av tillkopplat verktygs varvtalsreglering.
- Ingen eftergångstid
- Närmast omöjligt att få ut en full påse utan att den går sönder pga en kant högs upp.
- Den låter för gräsligt
- Låg kvalitetskänsla på alla tillbehör (som i och för sig ingår, till skillnad från Festools tillbehör som kostar skjortan)
Håller med dig om allt, och just att få upp påse och låter gräsligt är tråkiga punkter.
Jag har noterat att om jag inte stänger av slipmaskinen direkt jag slipat färdigt utan håller den i luften ett par sekunder får jag en eftergång på dammsugaren.
Och eftersom jag kör med Festools slang så har jag inget problem med kvaliteten på tillbehören, utöver det gräsliga priset.
Det här med varvtalet, är problemet kopplat till det gräsliga ljudet eller finns det ett problem i sig att motorns varvtal ändras om dammsugaren kämpar?
--- Mats ---
Intressant! Jag köpte ett fempack bara för att jag skulle suga mycket mdf och gips och även i värsta fall, en del skruv och spik(som man inte ser) Då är frågan, suger du upp spik och skruv med longlifen med??mattiasp skrev: