Köpte förra året en Kärcher A2004 för runt 500:- och den var ju rätt bra i cirka 2 veckor. Nu är den typ "helt orkeslös" så till den grad att man måste peta in damm i slangen. Och ja, jag har naturligtvis bytt påse, tom massa gånger. Har nog avverkat tre paket med påsar. Den funkar fortfarande när jag kopplar den till GCM8 iom att spånet "putts" rätt in i slangen.
Tog häromdagen ut innedammsugaren (en Electrolux ergospace tjofräs nånting) och sög lite på betongplattan när jag var som surast på Kärchern. Jisses vilken skillnad. Vi håller på att regla upp ett Nivellgolv och då är ju liksom tanken att plattan skall hållas ren, vilket kräver en fungerande dammsugare.
Tips önskas på dammsugare (helst under 1500
som suger bra. Sån där direktstart för verktyg vore trevligt också.
//Peter
Tog häromdagen ut innedammsugaren (en Electrolux ergospace tjofräs nånting) och sög lite på betongplattan när jag var som surast på Kärchern. Jisses vilken skillnad. Vi håller på att regla upp ett Nivellgolv och då är ju liksom tanken att plattan skall hållas ren, vilket kräver en fungerande dammsugare.
Tips önskas på dammsugare (helst under 1500
//Peter
Nilfisk alto aero 20-21, den har direktstart för verktyg. Finns för 1395:- på tretti.se.
Köper du GAS25 så kommer du att fundera på om du inte istället skulle lagt ett par tusingar till en Festool sugare....
Velade själv mellan GAS25 och Alton (samt någon Kärcher PT) men bestämde mig för att spara en tusenlapp.
Men jag ångrar mig inte även om det hade varit trevligt med en lite mindre sugare med HEPA filter och fördröjning i Verktygselurtaget.
Velade själv mellan GAS25 och Alton (samt någon Kärcher PT) men bestämde mig för att spara en tusenlapp.
Men jag ångrar mig inte även om det hade varit trevligt med en lite mindre sugare med HEPA filter och fördröjning i Verktygselurtaget.
HEPA är väl inget jag prioriterar även om det naturligtvis är trevligt.
Har alltså 25-21 ingen "eftersugning", den stannar såfort man stänger av maskinen som är kopplad till den ?
Sedan en generell fråga: Är det inte mer tryck (sug egentligen) i de dyrare än de billigaste ?
Eftersom ALtos hemsida suger elefant****** så jämförde jag Kärchers A2004 (som jag vet är i princip oduglig) med deras värsting A2656Xplus Heavy Duty. A2656 ger 230mbar mot 210mbar för den lilla och har 1800w mot 1400w och en luftmängd på 80l/s mot 68l/s.
Den har alltså ca 30% kraftigare motor, 20% högre luftgenomströmmning och 10% "starkare" vakuum.
Dessa skilnader rimmar dåligt mot en prisskillnad på 1700 riksdaler.
Varför kan man inte få motsvarande tryck som innedammsugaren som man suger upp kaksmulor med i köket ?
//Peter
Har alltså 25-21 ingen "eftersugning", den stannar såfort man stänger av maskinen som är kopplad till den ?
Sedan en generell fråga: Är det inte mer tryck (sug egentligen) i de dyrare än de billigaste ?
Eftersom ALtos hemsida suger elefant****** så jämförde jag Kärchers A2004 (som jag vet är i princip oduglig) med deras värsting A2656Xplus Heavy Duty. A2656 ger 230mbar mot 210mbar för den lilla och har 1800w mot 1400w och en luftmängd på 80l/s mot 68l/s.
Den har alltså ca 30% kraftigare motor, 20% högre luftgenomströmmning och 10% "starkare" vakuum.
Dessa skilnader rimmar dåligt mot en prisskillnad på 1700 riksdaler.
Varför kan man inte få motsvarande tryck som innedammsugaren som man suger upp kaksmulor med i köket ?
//Peter
Då Silvan stänger varuhusen nu och säljer allt med 40% rabatt, så nöp jag en sån i Västerås idag för 840:-mattias_75 skrev:
(Fanns några kvar)
Var tidigare på väg att köpa en Kärcher a2074 pt för 1100:- (eller var det 1200:- ?).
Jag hoppas Nilfisken är bättre, har hört både ris och ros om kärcher.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
jag har en 25-21 o den funkar ganska så bra.. har bra sugkraft,, men den är grymt ostadig
tippar den omkull så slår den av sig, och det inte bara att slå på den utan man måste ta av överdelen o sen sätta tilbaka den
.. då går den att starta , nu är det inte sagt att alla dom här är såhär men jag kanske fick ett måndags ex
Kolla in Swedol!
Jag köpte en billig grovdammsugare med maskinuttag för runt 700 kr. på rea.
Den har fungerat ypperligt! Otroligt bra sugförmåga och stora påsar som räcker länge. Maskinuttaget fungerar väldigt bra också.
Enda minuset är att hjulens fästen var klena, ett hjul lossnade redan efter en vecka..
// Kim
Den har fungerat ypperligt! Otroligt bra sugförmåga och stora påsar som räcker länge. Maskinuttaget fungerar väldigt bra också.
Enda minuset är att hjulens fästen var klena, ett hjul lossnade redan efter en vecka..
// Kim
En vecka ... :eek:B6304S1 skrev:Kolla in Swedol!
Och den maskinen rekommenderar du ??!!
reklamerade du den?
Jag var f.ö. in på swedol i veckan och kollade. Såg ingen maskin som lockade mig.
Swedol har någon av okänt märke, CO har en (cotech?) med maskinuttag, Jula har säkert någon meec osv. Men jag vet inte om jag vågar vara testråtta igen, på en dammsugare denna gång ...
Redigerat:
Är det inte så att det spelar inte så stor roll vilken luftmängd och tryck en dammsugare har, när filtret är tätt då är det tätt? Jag har en Kärcher 2074 som jag suger pellets med och den funkar kanon tills filter är tätt. Då är den inte så kul längre och det blir fram med kompressorn och rengöra. Jag har också en Nilfisk Alto 360-21 och när den kroknar är det bara att rengöra filtret med den inbyggda filter rengöringssystemet. Nu vet jag inte om det finns sugare i "rimlighets pris klassen" med filterrengöring men jag ångrar nästan att jag inte la till lite och fick en med deras helt automatiska filterrengöring så behöver man bara tänka på att byta påse.
Köpte en Alto 25-21 på Bauhaus igår. 1395 eller 1495:- kostade den. Det är öppet köp om man inte använt den så jag har gjort en helt subjektiv testning av sugstyrkan jmfrt med Kärcher 2004.
Resultatet är marginellt bättre. Testmetoden var att stoppa in ett finger i slangen och känna vilken kraft det går åt att dra ut det. Om Alton får en 10a så får Kärchern en 8a (9a utan filtret i). Sitter nu i valet och kvalet om jag skall lämna tillbaka den, men vad skall jag ha istället isåfall ?
Säljaren på Bauhaus rekommenderade en Kärcher 25nånting som jag inte kan hitta på deras hemsida men det är förmodligen en variant av 2604, dvs 1800w och 230mbar.
Funderar på allvar på att köpa upp mig på ett gäng Idéline på ICA Maxi för 299:-/st och köra dem tills de brinner upp.
//Villrådig
Resultatet är marginellt bättre. Testmetoden var att stoppa in ett finger i slangen och känna vilken kraft det går åt att dra ut det. Om Alton får en 10a så får Kärchern en 8a (9a utan filtret i). Sitter nu i valet och kvalet om jag skall lämna tillbaka den, men vad skall jag ha istället isåfall ?
Säljaren på Bauhaus rekommenderade en Kärcher 25nånting som jag inte kan hitta på deras hemsida men det är förmodligen en variant av 2604, dvs 1800w och 230mbar.
Funderar på allvar på att köpa upp mig på ett gäng Idéline på ICA Maxi för 299:-/st och köra dem tills de brinner upp.
//Villrådig
Jag vidhåller fortfarande att Swedol´s grovdammsugare med maskinuttag är köpvärd!
Frågan var ju att hitta en grovdammsugare för vettiga pengar.
Visst har hjulet lossnat, efter lite ovarsam användning från mig, kan tilläggas.
Sugeffekten är mycket bra, även med full påse. Påsarna är billiga och maskinuttgaet fungerar ypperligt.
// Kim
Visst har hjulet lossnat, efter lite ovarsam användning från mig, kan tilläggas.
Sugeffekten är mycket bra, även med full påse. Påsarna är billiga och maskinuttgaet fungerar ypperligt.
// Kim
Länk till detta underverk ?B6304S1 skrev:Jag vidhåller fortfarande att Swedol´s grovdammsugare med maskinuttag är köpvärd!
// Kim
Hittar nämligen bara en billig och den är batteridriven.....
//Peter
Kjøpte i høst en Kärcher A2004 for 498 på Bauhaus. En liten grei maskin, men som veldig fort tapper sugeevnen som en annen her og sier. Posene synes jeg også er styggdyre (179kr på bauhaus). Det er dyrt for så små poser. De reklamerer med 3 lags filtrering for å ikke miste sugeevnen, men det virker ikke!! Så nå har den blitt en til å damsuge bilene med. Der er den fin da den er ganske liten og lett.
Kjøpte derfor en Stihl 61E i går (måtte ha en med uttak for el-verktøy) . Det er vel i og for seg samme maskin som Alto 20-21, bare med andre farger. Foreløpig virker det veldig bra for prisen, men gjenstår og se hvor lett den tapper sugeevne. Men her finnes det iallefall en semi automatisk filterrengjøring, så en ikke må manuelt rengjøre med kompressoren....
Om du vurderer en alto, så se kanskje på Stihl isteden. Koster det samme her, men for meg så ser det ut som stihl sin har bedre gulvmunnstykke og en ekstra holder til utstyr. Stihl er flinke til å gjøre ting litt mer gjennomført.
Kjøpte derfor en Stihl 61E i går (måtte ha en med uttak for el-verktøy) . Det er vel i og for seg samme maskin som Alto 20-21, bare med andre farger. Foreløpig virker det veldig bra for prisen, men gjenstår og se hvor lett den tapper sugeevne. Men her finnes det iallefall en semi automatisk filterrengjøring, så en ikke må manuelt rengjøre med kompressoren....
Om du vurderer en alto, så se kanskje på Stihl isteden. Koster det samme her, men for meg så ser det ut som stihl sin har bedre gulvmunnstykke og en ekstra holder til utstyr. Stihl er flinke til å gjøre ting litt mer gjennomført.