138 456 läst ·
361 svar
138k läst
361 svar
Vettig grovdammsugare till rimliga pengar ?
När man slipar gips damm så är det änu viktigare att man har fina (läs dyr)
dammsugare som inte har motorer som kyler sig själva med luften som den suger
Så kallade genomströmnings motorer. För det har nästan alla billiga dammsugare
Man kan lösa det med att använda väldigt fina påsar vet ej vad dom kalas för
Hepa påsar ? oftast dubbel väggiga påsar.Har det till våran hemmadammsugare.
Mvh Pär H
dammsugare som inte har motorer som kyler sig själva med luften som den suger
Så kallade genomströmnings motorer. För det har nästan alla billiga dammsugare
Man kan lösa det med att använda väldigt fina påsar vet ej vad dom kalas för
Hepa påsar ? oftast dubbel väggiga påsar.Har det till våran hemmadammsugare.
Mvh Pär H
Många verkar köra sin CTL2x tillsammans med gips/spackelslipning utan problem. Läser man Festools katalog tycker de att det är CTM-maskinerna som är lämpliga till gips. Min gissning är att de tycker det för att CTM-maskinerna filtrerar utluften bättre än CTL och att CTM därmed är bättre ur ett arbetsmiljöperspektiv.
Vad jag har förstått så är det samma filter i CTM och CTL. Jag tror att den enda skillnaden mellan dom är att CTM har flödesvarnare som varnar när luftflödet blir för lågt ("dags att byta påse larm"). Fast jag kan inte backa upp det påståendet med fakta, det är bara den uppfattning jag har fått efter att ha läst manualer/reservdelslistor/diverse forum.
Hyrde en CTL efter jag slipat betonggolvet i källaren och jag är inte helt nöjd.
Hade en yta på ca 40 kvm och hade 2 påsar och båda sprack, den sista efter redan 15 minuters sugning. Visst väldigt fint damm men ändå.
Tog då fram en vanlig dammsugare som jag brukar ha tillsammans med en grovis när jag sotar pannan och den sög bättre än Festoolen gjorde, visst Festisen sög bättre utan munstycke direkt mot golvet men med munstycket så fungerade den vanliga bättre.
Hade en yta på ca 40 kvm och hade 2 påsar och båda sprack, den sista efter redan 15 minuters sugning. Visst väldigt fint damm men ändå.
Tog då fram en vanlig dammsugare som jag brukar ha tillsammans med en grovis när jag sotar pannan och den sög bättre än Festoolen gjorde, visst Festisen sög bättre utan munstycke direkt mot golvet men med munstycket så fungerade den vanliga bättre.
Fick precis mail från Axminster. Denna kanske kan vara nåt?
http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=806764&source=emailclub&dm_i=5F,39GV,16WY6N,A69O,1
http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=806764&source=emailclub&dm_i=5F,39GV,16WY6N,A69O,1
Kan någon hjälpa mig i dammsugandets tydligen ganska svåra konst?
Fick med mig en Nilfisk Alto Attix 30-21 från Jula-rean för otroliga 995 kr! (demoex) samt några påsar
http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-attix-30-125524
Även om den var billig vill jag inte riskera sabba den.
1. Klarar den fint slipdamm?
2. När ska man köra med påse och utan påse?
3. Ska filtret alltid vara på?
4. Kan man suga (kall) aska ur kaminen?
5. Slänger man påsarna allteftersom eller tömmer man dem?
Fick med mig en Nilfisk Alto Attix 30-21 från Jula-rean för otroliga 995 kr! (demoex) samt några påsar
http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-attix-30-125524
Även om den var billig vill jag inte riskera sabba den.
1. Klarar den fint slipdamm?
2. När ska man köra med påse och utan påse?
3. Ska filtret alltid vara på?
4. Kan man suga (kall) aska ur kaminen?
5. Slänger man påsarna allteftersom eller tömmer man dem?
Gratulerer med et meget godt og billig kjøp d^_^b
1. Ja, den skal tåle å suge slipdamm.
2. Kjør kun uten påse når du skal suge vatten.
3. Filteret skal alltid være på ved tørrsuging. Ved vatten er det et annet filter.
4. Kald aske burde gå bra. Men det er jo veldig viktig at den asken er helt kald. Ligget minst et par dygn.
5. Man byter alltid påse. Det er en del av filtreringen i maskinen så selv om den tømmes kan likevel være tett.
1. Ja, den skal tåle å suge slipdamm.
2. Kjør kun uten påse når du skal suge vatten.
3. Filteret skal alltid være på ved tørrsuging. Ved vatten er det et annet filter.
4. Kald aske burde gå bra. Men det er jo veldig viktig at den asken er helt kald. Ligget minst et par dygn.
5. Man byter alltid påse. Det er en del av filtreringen i maskinen så selv om den tømmes kan likevel være tett.
Jag hörde att aska är det som lättast dödar en dammsugare?
Men gipsdamm bör väl inte vara långt därefter antar ja.
Festool har väl longlifepåsar, som man bara tömmer?!
Lokala Festoolhandlarn skulle få hem CTL26´an den här eller nästa vecka, det känns som köpet är nära nu...
Jag behöver verkligen nåt som funkar, garaget börjar blir brundammigt.
Risken är väl att när väl första Festoolköpet är gjort så föds mersmaken..?
Men gipsdamm bör väl inte vara långt därefter antar ja.
Festool har väl longlifepåsar, som man bara tömmer?!
Lokala Festoolhandlarn skulle få hem CTL26´an den här eller nästa vecka, det känns som köpet är nära nu...
Jag behöver verkligen nåt som funkar, garaget börjar blir brundammigt.
Risken är väl att när väl första Festoolköpet är gjort så föds mersmaken..?
Redigerat: