Hej.

Jag köpte nyligen en hopfällbar träningsbänk från Gorilla Sports. Det är en fantastiskt fin träningsbänk, men jag gjorde ett stort misstag när jag skulle skruva fast fötterna på benen. Här är två bilder av resultatet på fötterna:

Svart metallfot till bänk med hjul, två hål i mitten och inklämd metall runt fästpunkterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart metallstång med två defekta skruvhål från för hårt åtdragna skruvar, på en hopfällbar träningsbänk från Gorilla Sports.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni kan se så skruvade jag åt rejält, och kanske en aningen för mycket, haha.

Jag tänkte att när man ska skruva ihop en träningsbänk så ska man vara noga med att skruva åt ordentligt så att bänken inte faller ihop när man tränar, men jag borde ha förutsett att man får ta det lite lugnt när man skruvar fötterna på benen på denna träningsbänk. När jag väl märkte att det tog väldigt lång tid innan skruven och muttern började göra motstånd så var det för sent.

Gorilla Sports borde ha skickat med en skyddsplatta för detta moment, men jag får skylla mig själv också.

Jag tog kontakt med Gorilla Sports, som var mycket trevliga och behjälpliga. Tyvärr kunde de inte fixa så att jag kan köpa två nya fötter från dem, då de har överväldigande lager och logistikarbete vid denna tid på året. Jag vet inte om de någonsin kommer att få in dessa två fötter som reservdelar, men för tillfället så får jag försöka fixa vad som kan fixas själv!

Vad jag vill fråga er händiga grabbar och tjejer är om ni vet om någon metod som jag kan använda för att trycka ut den inklämda metallen "inifrån", d.v.s. inifrån hålen som man skruvar igenom. Metallen är rätt så formbar om man kan komma åt med till exempel en skruv och mutter (som resultatet av mitt för hårda skruvande tydligt vittnar om!), men det är svårt att liksom komma in inuti hålen och trycka ut därifrån.

Vad skulle ni rekommendera att jag gör här? :)

Tack på förhand!

Mvh

Måste du göra något?
Ställer det till problem som det är nu?

C
Tycker du är lite orättvis mot dig själv när du tar på dig hela skulden för detta.
Det där är ingen bra konstruktion för något som skall bära last.

Med det sagt får du väl välja väg här, om du skall reklamera eller försöka fixa det själv.

Går det inte bara att skruva dit det som det är?
Om du vill rikta foten måste du rimligtvis först försöka ta loss plastpluppen i åtminstone ena änden så du kan sticka in lämpligt verktyg inuti röret.
Men det är lättare sagt än gjort att fixa det där på ett snyggt sätt.

T
Jag skulle ta en bit plattjärn, som är smalt nog att gå in i röret och kapa en bit som är så pass lång att den inte kan rotera i röret.
Göra hål på mitten och gänga det. Sen borra hål uppifrån på ena sidan av röret mellan befintliga hål.
För in plattjärnet och skruva i en gängstång, sen gänga ner den då den trycker ut röret.
När du är nöjd så kapa gängstången och låt det sitta kvar.
Förhoppningsvis så trycks inte gängstången ut på baksidan... Om det är risk för det kan du peta in en bit plåt under plattjärnet.

Gå till en bilskadeverkstad. Dom kan dra ut det mesta.

RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Gå till en bilskadeverkstad. Dom kan dra ut det mesta.
Haha eller låt en mekverkstad tillverka en ny i guldpläterat, när vi ändå ska kasta bort pengar på ingenting.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Troligen är det enklast och bäst och billigast att helt enkelt ta en ny bit rektangulärt rör och svetsa fast fyra flatjärnsbitar som hjulfästen och sätta dit standard gummidynor i ändorna.

Det är aldrig enkelt att bula ut hoptryckta rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.