Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Då får man väl försöka bena ut lite.
Ser du vad som finns på bilderna? Beskriv dem med ett eller två ord per bild.
Vad betyder texten? Beskriv med ett par ord vad en kontaktor är och gör osv. Sedan bör man väl kunna passa ihop beskrivningarna.
Ser du vad som finns på bilderna? Beskriv dem med ett eller två ord per bild.
Vad betyder texten? Beskriv med ett par ord vad en kontaktor är och gör osv. Sedan bör man väl kunna passa ihop beskrivningarna.
Det här är tredje skoluppgiften som du vill ha hjälp med att andra löser åt dig, bara på detta forum.
Är du aktiv på andra ställen också?
Kommer du som färdig elektriker kunna tillräckligt för att utföra dina jobb? För att göra dem säkra?
Jag skulle vilja att du istället berättar hur du tänker, och sen kan vi få till en lärande dialog efter detta.
Jag vill att alla mina "kollegor" i branschen är duktiga och kunniga, det är tillräckligt dåligt redan nu, så jag har absolut inget emot att försöka vara lärare.
Men jag vill absolut inte bara lösa dina uppgifter, så att du så småningom blir ytterligare en av dessa elektriker som arbetar utan att egentligen kunna det man bör kunna.
Kommer du som färdig elektriker kunna tillräckligt för att utföra dina jobb? För att göra dem säkra?
Jag skulle vilja att du istället berättar hur du tänker, och sen kan vi få till en lärande dialog efter detta.
Jag vill att alla mina "kollegor" i branschen är duktiga och kunniga, det är tillräckligt dåligt redan nu, så jag har absolut inget emot att försöka vara lärare.
Men jag vill absolut inte bara lösa dina uppgifter, så att du så småningom blir ytterligare en av dessa elektriker som arbetar utan att egentligen kunna det man bör kunna.
Förutsätter att det här är ett skämt - någon form av trollande?
Det är så absolut grundläggande att ingen som ens går en adekvat utbildning hade lagt ner mödan att fråga och om man pinsamt nog hade behövt ta hjälp så hade man isf googlat väl?
Det är så absolut grundläggande att ingen som ens går en adekvat utbildning hade lagt ner mödan att fråga och om man pinsamt nog hade behövt ta hjälp så hade man isf googlat väl?
Jag har frågat dem, fick dessvärre inga svar alls då dem kunde inte lösa! Jag ser också att många på kommentarsfältet klaga på om varför jag försöker inte själv, eller varför jag säger inte till mina lärare, alla lärare som var (kunniga elerktriker) har inte klarat att svara rätt på frågan samt alla duktiga elever som jag känner till kunde inte heller + det är första gång jag ställer en sånt fråga, det är inte en slutprov på universitetet! Hade jag kunnat och vetat hade jag aldrig ställt en frågan här… Jag har full förståelse att som elev ( en som läser om el och har inga erfarenheter av just yrket ) måste man i första hand lösa problemet själv sedan så ska man vände r sig till läraren, men när man inte får den hjälpen man behöver, vart ska man tar vägen då?! Ska man då går till mälarenergi ?! Jag hoppas att du inte tar den personlig, inte dig jag menar , du ställde frågan ganska med respekt , jag menar dem andra… Jag tror också att Moral ligger före kunskap , men tyvärr vissa inte har!useless skrev:
Svaret kan du inte då behöver du inte kommentera!!!, jag är säkert på att du inte kan svaret! När mina ( duktiga lärare) inte klarar att svara på frågan och inte mina ( duktiga klasskamrater) heller vart ska man tar vägen då?!!Mikael_L skrev:
Det här är tredje skoluppgiften som du vill ha hjälp med att andra löser åt dig, bara på detta forum.
Om du t.ex. kollar på in och utgångarna på bild 2 och 3 så borde du klura ut vad det ärJalal Zada skrev:
Läs istället vad @Mikael_L skriver. Ifall du talar om vad du kommit fram till hittills och vad du kört fast på så kan du säkert få hjälp att resonera dig fram till ett korrekt svar. Att bara fråga direkt efter svaret är ju att be någon annan att göra uppgiften med risk att du själv missar den kunskapen.Jalal Zada skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 076 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 076 inlägg
Jag ser vad som är på bilderna, och hade nog löst en dra streck från ord till bild på det innehållet. Men hur är frågan formulerad? Satt och hjälpte en vän som är kunnig elektriker att gå igenom kurs för allmän behörighet. Många frågor och uppgifter var så bedrövligt formulerade, med matteuttryck med vansinnesnotation att den stora tankemödan gick åt att försöka förstå vad frågan egentligen var.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Frågan är inte tydlig. Jag är inte säker på om jag uppfattar den rätt. Det hjälper ingen om jag ger dig svaret framförallt om det är fel.
Men oavsett vad man studerar så måste man försöka resonera sig fram till ett svar. Det gör inte så mycket om svaret blir fel. Det väsentliga är att öva på att bena ut ett problem.
Därför är mitt förslag det jag skrev högre upp. Skriv några rader om sakerna i frågan.
Vad är en tryckknapp i elsammanhang, vad händer när man använder den osv. Försök sedan hitta likheter i beskrivningarna. Så tror jag du får ihop det.
Men oavsett vad man studerar så måste man försöka resonera sig fram till ett svar. Det gör inte så mycket om svaret blir fel. Det väsentliga är att öva på att bena ut ett problem.
Därför är mitt förslag det jag skrev högre upp. Skriv några rader om sakerna i frågan.
Vad är en tryckknapp i elsammanhang, vad händer när man använder den osv. Försök sedan hitta likheter i beskrivningarna. Så tror jag du får ihop det.