mexitegel skrev:
Om det inte är för stora ytor så kan du ju börja med kofoten och tröttnar du så skaffar du en klinkersmejsel.

Nu vet jag inte riktigt vad du tänkt dig, men att få upp klinkersen från spånskivan utan att skada spånskivan kommer nog vara omöjligt. Troligen så kommer klinkersen släppa från fixet på vissa plattor och ibland så släpper fixet från spånskivan och tar då gärna med sig lite av spånskivan. Att få bort fixet från spånskivan helt och hållet utan att skada spånskivan är nog mission impossible tyvärr. Men ska du ändå flytspackla eller slå gips på spånet så spelar lite skador ingen roll.
Hmm, hade hoppats på att det skulle kunna lossna lätt, har provat hugga bort kakel från masoniten på väggen och där verkar det som att den gör ytterst lite åverkan på själva masoniten. Visst river den med sig lite av ytan men inget större. Min förhoppning var väl att det skulle bli något liknande med spånskivan och att det var så pass lite att med stegdämpning och ett parkett på plats så skulle det inte märkas. Men jag har aldrig gjort detta förr, vill gärna undvika att dra upp spånskiva och lägga nytt. Jag vill också undvika att bygga på höjden så långt det går, att flyt spackla tunt i ett trähus låter riskabelt.

Jag får helt enkelt testa och se hur lätt/svårt det är att få bort. I värsta fall får man lägga på gips eller spånskiva av tunnare typ.

richardtenggren skrev:
Mycket verkar handla om pengar, så varför inte prioritera och köpa bättre maskiner, fast färre? Behöver du verkligen tigersågen? Jag ser inte det stora behovet av en tigersåg vid en köksrenovering, då har jag en att tillgå också. Det förenklar ju vid rivning, men inget måste.
Nja, när jag renoverar vill jag göra det rätt, vill inte vara dumsnål. Men när det gäller verktyg så finns det för alla klasser och det svåra är att bedöma vad man behöver. Jag köpte ex en borrhammare för 1200 kr och bättre val kunde det inte bli för min del, det fanns såklart borrhammare i 3000-4000 kr klassen med men ingen mening att köpa onödigt dyrt för mitt bruk.

När det gäller cirkelsåg så var frågan hur pass mycket man använder styrskena och vi har redan konstaterat att man kan använda andra saker som styrskena när man verkligen behöver såga rakt så då kör jag på det. Hoppas på att det inte är något jag kommer sakna.

Sticksåg köper jag billigare för att det är ett stort steg upp till nästa, den jag valt är trotts allt inte den enklaste och för vanlig användning så har jag fått för mig att den räcker gott och väl.

Tigersåg behövs kanske inte för att bygga kök men man kan använda tigersåg till så mycket annat, att göra jobb enkla är något jag siktar på så länge som skillnaden känns rimlig i pris. Här känns det som att pendel funktion gör större nytta för 1000 kr än vad mer precision på sticksågen gör eller vad styrskena gör på cirkelsågen.

Sen är jag såklart lekman på ämnet och då är det tacksam att kunna fråga mer erfarna men jag förstår att det är individuellt till ett viss grad.

snowjim skrev:
Läste lite i forumet och Hultafors och Tove verkar populära men 700 kr? För mig som lekman känns det bara överdrivet? 7 gånger pengarna? Självklart kan jag förstå att en kofot kan vara utformad på olika vis men 7 gånger pengarna? Nja, det där måste jag prova innan jag köper, så länge hoppas jag på ett 100 kr också kan bryta upp ett klinkergolv :)
Det är så klart en avvägning om det är värt det. Jag bröt upp mängder av golvspån, masonit, spik och nubb (har precis blivit med en stor timrad jämtländsk 1800-talsgård där masonit och plastmattor döljer alla gamla plankgolv) i förra veckan med en gammal Tove. Hade även tillgång till en ny kofot från BestTools och den användes inte alls. Skillnaden är väldigt stor; den billiga har klumpiga ändar som gör det mycket svårare att få in dessa under det som ska brytas bort. Klumpigheten gör det även svårt att dra loss spik och nubb, skallarna glider bara igenom pga dålig utformning. För klinker tror jag det är ännu viktigare att komma in med ett tunn ände av kofoten för att komma åt att bräcka på ett bra sätt och även där tror jag det blir väldig skillnad.

Hmm ni gör det inte lätt, kanske får köpa ett Tove ändå...

Vilken storlek är lagom?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Välkommen till maskin och verktygsträsket. Att vara pundare är nog billigt i jämförelse :D

60-cm koben tycker jag är mest allround.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Hmm ni gör det inte lätt, kanske får köpa ett Tove ändå...

Vilken storlek är lagom?
Ett bra val, tror du kommer ha betydligt mer nytta av den i längden än en klinkermejsel.

Tror jag har en 25"

mexitegel skrev:
Välkommen till maskin och verktygsträsket. Att vara pundare är nog billigt i jämförelse :D
Inte säkert för även för pundare skulle jag rekommendera Tove

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
snowjim skrev:
Tigersåg behövs kanske inte för att bygga kök men man kan använda tigersåg till så mycket annat
Farsan köpte sig en Tigersåg, men använde den bara en gång. När den legat några år skänkte han den till mig och jag har provkört den en gång. Röjsåg för inomhusbruk.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
N
Jag har ingen sänksåg och har hittills klarat mig med handcirkel. Allt du kan gör med en sänksåg kan du göra
med en handcirkel dock så tar det längre tid och går inte lika enkelt.

En elektrisk kap och ger är väl nästan ett måste om man själv bygger och renoverar. Det är väldigt svårt att såga bort en mm från en list för att få den att passa med en handdriven.

Jag har själv en lågpris tigersåg utan pendling som fått arbeta mycket och ofta hårt. Har sågat allt från stock till tegel med den. På jobbet hade vi en dewalt med pendling men kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad. Båda vibrerade lika mycket ungefär och sågade ungefär med samma hastighet. Provade en gång en mycket dyrare milwaukee och till den var det stor skillnad framförallt i vibrationer.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hmm ja hur ofta man använder ett verktyg vet man tyvärr inte förrns man haft det ett tag. Egentligen borde man väl sikta billigare efter som övervägande verktyg används troligen inte merän par gånger om året för vanliga husägare.

De 8 månader vi bott i hus har jag hitintills inte behövt någon av verktygen ovan men så har vi huvudsakligen sysslat med klinkers och eldragning.

Jag är ganska säker på att en Makita tigersåg utan pendlig räcker för mig, men samtidigt är det något i bakhuvudet som säger, var inte dumsnål! Man vet ju att rätt verktyg kan underlätta jobbet avsevärt!

Vilken storlek på kofot är det som gäller? Tycker 25" ser ganska stor ut för att riva upp klinkers med?

Isf tycker jag du ska vänta med att handla tigersåg tills du behöver den och då köpa med pendling (dyrare). Alt. hålla ögonen öppna på blocket och tradera och köpa en bra begagnad vid tillfälle (billigare). Eftersom du inte behöver den bumms och verkar prismedveten så föreslår jag det andra alternativet.

25" är en bra storlek för det mesta du gör med en kofot; tillräckligt liten och smidig men ändå stor nog för att få hävstångseffekt och tung nog att ha tillräckligt med tyngd för att ge rörelseenergi när du ska driva in den mellan golv och klinker, regel och bräda etc. En längre kofot är också najs för att slippa kröka rygg så mycket när man drar ur nubb och spik ur trägolv.

Då har jag köpte en 25" Tove på Clasohlson, tycker dock att deras Kofot Cocraft som ser ut såhär :

8873722052638.jpg
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873722052638.jpg

kändes rejälare på plats men det är troligen något annat att jobba med.

Sen har jag även lagt beställning på följande :

Makita JR3070CT Tigersåg AVT (1510W)
Makita B-44432 Tigersågbladspaket (6-P)
Bosch GST 90 E Sticksåg + 25-Pack blad
Bosch Sticksågsbladspaket 10-P (Trä/Metall)
Bosch GKS 165 Cirkelsåg (165mm)

Velade länge om cirkelsågen, hade jag lagt till 500 kr så hade jag i framtiden kunnat köra med spår och även köpt till en väska. Men tittar man på vad de grejerna kostar så inser man att pengarna springer iväg snabbt. Precis som richardtenggren skrev så kan man egentligen använda vad som helst som är rakt som skena.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
richardtenggren
Du tänker lite fel, den på clasohlson känns rejälare då det är svårare att göra en hållbar och fungerande kofot i klenare dimensioner, därför har dom biffat upp den. Min biltema är väldigt "rejäl" och klumpig med, i jämförelse med de TOVE och Hultafors vi har i stugan.

Kul med lite verktyg oavsett, jag skulle få hem lite idag med, men tyvärr var det posten som skulle köra ut paketet, så jag får snällt hämta det på måndag...

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
Du tänker lite fel, den på clasohlson känns rejälare då det är svårare att göra en hållbar och fungerande kofot i klenare dimensioner, därför har dom biffat upp den. Min biltema är väldigt "rejäl" och klumpig med, i jämförelse med de TOVE och Hultafors vi har i stugan.

Kul med lite verktyg oavsett, jag skulle få hem lite idag med, men tyvärr var det posten som skulle köra ut paketet, så jag får snällt hämta det på måndag...
Jo kan förstår det, säger inte att Tove var ett dåligt köp på något vis, det får tiden utvisa.

Vad köpte du för verktyg då?

richardtenggren
snowjim skrev:
Jo kan förstår det, säger inte att Tove var ett dåligt köp på något vis, det får tiden utvisa.

Vad köpte du för verktyg då?
Blev en Festool CXS, en gäng Festool systainers i olika storlekar för att organisera verktygen, en Festool verktygslåda och lite tillbehör till mina festool skenor :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.