Har tittat lite mer på sticksåg och det står mellan Bosch GST 90 E och Bosch GST 160 CE som kostar ca 1400 kr mer.

GST 160 har bättre djup och ska tydligen vara mycket lättare att styra!? Jag är dock tveksam till att detta verkligen avgör för en hobbypulare som mig?

Troligen blir det en GST 90 om ingen har någon invändning.

När det gäller fräs så är frågan om man ändå inte ska nöja sig med att hyra en sådan, det känns inte som att man använder en sådan så jätte mycket och den lär inte kosta mer än 100 lapp eller något att hyra.

Däremot behöver jag fortfarande en cikelsåg alt en spårfräs, vet att jag behöver spåra par saker i huset(med trästrumme) men återigen så är det inte jätte mycket så här kanske man också bör nöja sig med att hyra?

Du kommer bli nöjd med en GST90, att såga djupt med sticksåg är lätt att det drar snett - kanske är 160:an bättre men jag har svårt att tro att det motiverar 1400 kr till.

Sticksåg och cirkelsåg är en bra grunduppsättning, ett par resor till hyrfirman så hade du istället kunnat köpa en och det är alltid stressigt (eftersom man inte vill hyra längre än nödvändigt) och kräver planering när man ska hyra.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det låter rimligt, en GST 90 får det bli!

Då är bara frågan vilken cirkelsåg man ska sikta på? Vilka funktioner bör den ha för att både kunna såga rakt och långt samt spåra i väggar? Vad jag förstår så ska det finns möjlighet att sätta på spårskiva men vad krävs för att kunna spåra för elektronik i väggar(trä)? Någon sa något om knivar vilket Bosch inte verkade ha.

richardtenggren
Du blandar ihop sänksåg och cirkelsåg gällande avsaknaden av kniv på Bosch.

Tror det inte funktionerna cirkelsågar emellan skiljer sig så mycket, du lär ju klara dig med vilken du än tar. Det borde ju vara smidigt att sätta upp en regel som linjal/mothåll, ställa in rätt sågdjup och sedan flytta regeln successivt till spåret har rätt bredd.

Jo sänksåg, cikelsåg, spårsåg, alla ser lika dana ut i första anblicken förutom då att spårsåg har 2 klingor.

En cirkelsåg kan ersätta en spåsåg men man får då gå 2 gånger istället för en gång vilket inte gör mig något.

Sänksåg och cirkelsåg vet jag inte riktigt vad som skiljer dem åt merän att vissa sänksågar har någon klyvkniv som ska hjälpa till.

Men det låter som ett en vanlig cirkelsåg räcker för att göra de flesta jobben, spårsåg och sänksåg är kanske bara för de som behöver snabba upp sitt arbete?

Cikelsåg verkar det som att Makitan liggar bra till, Bosch är ganska mycket dyrare och frågan är då vad de har som väger upp prisskillnaden? Är det kanske lättare att hitta spårskivor eller liknande till Bosch?

Få använder nog en spårsåg?

En stor skillnad mellan sänksåg och cirkelsåg är spån/dammhanteringen.
Med tillkopplad dammsugare och nån form av offerbit (tex cellplast) under kan du snudd på såga med sänksågen i vardagsrummet.
Försöker du samma konststycke med cirkelsågen står du inte för helsanering av våningsplanet. :)

Sen är ju skenan ett plus till sänksågen, visst det finns till cirkelsågar också.

Kan du länka till nån spårklinga du tittat på?

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
richardtenggren
Sänksåg: Du kan börja mitt i en skiva. då klingan går att sänka under sågning(du kan ställa in djupstopp), lämpligt vid urtagning för häll, ho osv. Tror alla är anpassade för respektive tillverkares skensystem.
Cirkelsåg: Du ställer djupet, sen sågar du, inget mer fancy än så.
Spårfräs: Används väl till stenväggar för att fräsa upp spår, sitter två diamantklingor på den från jula(Du siktar ju på billiga grejor).

Angående klyvkniv, den är till för att motverka kickback(Tror det kallas så?), dvs att hålla isär materialet bakom klingan för att undvika att klingan nyper fast, då det kan få tråkiga följder.
Men klyvkniv är väl mer eller mindre standard på cirkelsåg, de jag har använt har då haft detta.

Eftersom jag förstått att du har träväggar, så borde ju det billigaste vara en enkel cirkelsåg och använda en regel som linjal för att få raka spår.

En arbetskompis till mig köpte en billig handöverfräs och fräste spår för el hemma hos sig.

Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
GST 160 har bättre djup och ska tydligen vara mycket lättare att styra!? Jag är dock tveksam till att detta verkligen avgör för en hobbypulare som mig?
Om du vill ha raka snitt hjälper styva blad mycket. Med mothåll och styvt blad ger min GST135 lika raka snitt som en cirkelsåg med mothåll. Med standardblad blir snitten som en slalombana.

snowjim skrev:
När det gäller fräs så är frågan om man ändå inte ska nöja sig med att hyra en sådan, det känns inte som att man använder en sådan så jätte mycket och den lär inte kosta mer än 100 lapp eller något att hyra.
Om jag skulle välja mellan en fräs och en sticksåg blir valet en fräs. Om du inte vet vad du skall använda fräsen till är det förstås ett dåligt köp.

GST135 har bra bladstyrning, GST160 har en förbättrad. :thumbup:

Jag har en gst 90 och det är nog det verktyg som jag är minst nöjd med, jag upplever tendenser till att bladet inte centrerar i styrrullen. Sedan ger sulan på sågen lite tråkigt intryck då det är i bockad plåt.

Jag har för mig att Bosch själva gör distinktionen att GST 90 är en "byggsåg" avsedd för grövre/tuffare jobb medan GST 160 med sin förbättrade bladstyrning bl a främst är lämpad för inredningssnickeri såsom t ex köksmontering (såga passbitar mm).

Sedan är ju inte prisskillnaden direkt försumbar dessvärre.

//Ronnie

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Låter som att det är en GST 160 jag bör köpa ändå trotts priset. Det är trotts allt edgångs investering, lär ju inte behöva köpa sticksåg på iallafall 10-20 år sen. ;)

Dock har jag inte använt den sticksågen jag har särskilt mycket men om 160 gör det mycket enklare att såga rakt så låter det som ett bättre köp. Antar att man kan koppla på styrstag även på den så att man sågar rakt i förhållande till kant?

Hur är det med handtaget, såg att vanligt handväske hantag är ganska mycket dyrare?

Såg att det finns en Bosch GST 1400 CE också för 1900 kr, foten ser lite bättre ut än på GST 90 men själva styrningen för bladet ser ut att vara samma, mer eller mindre.

När det gäller cirkelsåg så tror jag ändå att jag ska titta in mig på en blå Boch, jag får gräva runt lite där och se vad som verkar rimligt, finns ändå en del att välja på. Hoppas på att lägga ca 1500 kr, just nu ser GKS 55+ GCE ganska intressant ut : http://lindarn.se/bosch-gks-55-g

https://www.bosch-professional.com/gb/en/gks-55+-gce-37841-ocs-p/

Går en sådan ner i en vanlig L-Box? Har en sådan över som ligger nämligen men misstänker att den inte är tillräckligt hög? Är egentligen för en skruvdragare.

snowjim skrev:
Låter som att det är en GST 160 jag bör köpa ändå trotts priset. Det är trotts allt edgångs investering, lär ju inte behöva köpa sticksåg på iallafall 10-20 år sen. ;)

Dock har jag inte använt den sticksågen jag har särskilt mycket men om 160 gör det mycket enklare att såga rakt så låter det som ett bättre köp. Antar att man kan koppla på styrstag även på den så att man sågar rakt i förhållande till kant?

Hur är det med handtaget, såg att vanligt handväske hantag är ganska mycket dyrare?

Såg att det finns en Bosch GST 1400 CE också för 1900 kr, foten ser lite bättre ut än på GST 90 men själva styrningen för bladet ser ut att vara samma, mer eller mindre.

När det gäller cirkelsåg så tror jag ändå att jag ska titta in mig på en blå Boch, jag får gräva runt lite där och se vad som verkar rimligt, finns ändå en del att välja på. Hoppas på att lägga ca 1500 kr, just nu ser GKS 55+ GCE ganska intressant ut : [länk]

[länk]

Går en sådan ner i en vanlig L-Box? Har en sådan över som ligger nämligen men misstänker att den inte är tillräckligt hög? Är egentligen för en skruvdragare.
Köp en GST160, den kommer inte göra dig besviken.
Limpmodellen är lättare att finsåga med, precisionen blir bättre iom att du håller längre ner.
Det är också lättare att såga underifrån för att på så sätt få ev. urflisningar på 'fulsidan'.

Du kan köpa till skenadapter om du vill.

Köper du sen en Bosch cirkel (eller sänk) såg, så köp en som slutar på GCE så kan du använda samma skenor som till sticksågsadaptern. :)

GKS55CGE går ner i en L-boxx, men det krävs näst största varianten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.