15 040 läst ·
91 svar
15k läst
91 svar
Verktyg inför köksrenovering?
Nja, är på gång att beställa men vilka verktyg det blir är fortfarande inte helt bestämt, känns som man kan vända och vrida på detta hur mycket som helst. Man får väl bara välja något som plånboken tycker är okay och sen nöja sig med detarneri68 skrev:Har du köpt några nya verktyg?
Någon föreslog tidigt i tråden en gersåg. Kan bara hålla med. Det är min bästa kompis i snickarboa. Den kapar reglar, golv, panel, socklar m.m.
Ibland måste lister, brädor, skivor klyvas. Skulle gissa att en gersåg är mest användbar och tar inte så mycket plats då den inte används.
Om du skall klyva en passbit med cirkelsåg eller sticksåg tror jag att du kommer bli missnöjd med resultatet.
Gersåg verkar ganska omtyckt ja, men jag är ändå inte så säker på om det verkligen är värt 3000-4000 kr. Att kapa något på kortsidan hyfsat rakt kräver oftast ganska lite jobb och kan enkelt göras med sticksåg eller geringbox. Jag har ju en manuell geringssåg(560) som ser ut så här

Kapa lister med rätt vinkel går ju snabbt i en sådan.
Hade en gersåg kunnat såga även längs långsidan rakt och fint då hade det varit ett självklart köp.
Just koben och bräckjärn är sådana saker som när man får tag på ett bra inte kan förstå hur man klarat sig utan det innan. Hultafors koben är ljusår bättre än Biltemas. Finns ett märke till som ska vara bra som jag inte minns namnet på just nu, men det utmärkande är att de är i smidesstål och är låga i själva foten.
Läste lite i forumet och Hultafors och Tove verkar populära men 700 kr? För mig som lekman känns det bara överdrivet? 7 gånger pengarna? Självklart kan jag förstå att en kofot kan vara utformad på olika vis men 7 gånger pengarna? Nja, det där måste jag prova innan jag köper, så länge hoppas jag på ett 100 kr också kan bryta upp ett klinkergolvmexitegel skrev:Just koben och bräckjärn är sådana saker som när man får tag på ett bra inte kan förstå hur man klarat sig utan det innan. Hultafors koben är ljusår bättre än Biltemas. Finns ett märke till som ska vara bra som jag inte minns namnet på just nu, men det utmärkande är att de är i smidesstål och är låga i själva foten.
Kan säkert fixa klinkergolvet men hur man än vrider och vänder på det — det är skillnad på skit och pannkaka!
Dock om det mera är frågan om ett engångsbehov så är det klart att 700 kr är mycket pengar. Jag har inte tagit mig råd än men oj vad sugen jag är...
//Ronnie
Dock om det mera är frågan om ett engångsbehov så är det klart att 700 kr är mycket pengar. Jag har inte tagit mig råd än men oj vad sugen jag är...
//Ronnie
Ville bara upplysa dig om vad som finns, du kommer säkerligen få upp klinkergolvet med biltema-fotensnowjim skrev:Läste lite i forumet och Hultafors och Tove verkar populära men 700 kr? För mig som lekman känns det bara överdrivet? 7 gånger pengarna? Självklart kan jag förstå att en kofot kan vara utformad på olika vis men 7 gånger pengarna? Nja, det där måste jag prova innan jag köper, så länge hoppas jag på ett 100 kr också kan bryta upp ett klinkergolv![]()
Akta bara så du inte ligger sömnlös om nätterna och tänker på vackert röda ko-fötter...
Det är bara du som vet vad som skall göras hos dig, men personligen skulle jag inte vilja gå tillbaks till en manuell gersåg. Jag har sågat socklar och taklister med en manuell gersåg och det var inte roligt.snowjim skrev:
Vissa verktyg kan spara tid och minska spillet. En elektrisk gersåg är ett sådant verktyg.
Hehe det uppskattas! Vill såklart ha en hultafors kofot så dyker det upp en till lite bättre pris så är det ett troligt köp. En annan sak jag dock inte skulle göra avkall på är lod, där köpte jag hultafors utan att tveka.mexitegel skrev:Ville bara upplysa dig om vad som finns, du kommer säkerligen få upp klinkergolvet med biltema-foten. För övrigt så är det ännu lättare att få upp ett klinkersgolv med en borrhammare och en bred mejsel till den. Men det är en annan historia och nog inte den du ville höra just nu
.
Akta bara så du inte ligger sömnlös om nätterna och tänker på vackert röda ko-fötter...![]()
Ingen dum idé! jag har en borrhammare(Makita HR2610 där man kan stoppa rotation), har även huggmejsel till den men är inte så säker på att jag vågar köra den då klinkern ligger på spånskiva? Vill gärna inte hacka sönder undergolvet.
Klinkersmejsel är väl den rätta benämningen tror jag, den är bredare än en vanlig mejsel.
http://www.makita.se/accessory/15034/P-25149.html
http://www.makita.se/accessory/15034/P-25149.html
Aha, det jag har heter Makitra D-20111mexitegel skrev:

De mejslarna är inte breda dock, men jag hade kunnat köpa en sådan om det nu hade varit till hjälp? Vill dock inte riskera att hugga upp spånskivan.
Har nu pratat med Bosch och men allt de egentligen sagt är att till sticksågarna kan man(som ni också sagt) koppla till en adapter som gör att de kan köras längs styrskenor.
De säger att GKS 55 G kan köra med styrskenor på väggen men jag ser inte riktigt nytta där, det är ju inte jätte viktigt att det blir 100 rakt där, det ska ändå sättas över och spacklas.
De anser att GKS 165 är lagom för hemmabruk medan GKS 190 är lite i kratigaste laget.
Tror ändå det blir följande packet :
- Makita JR3070CT (2200 kr)
- Bosch GST 90 E (995 kr)
- Bosch GKS 165 (1369 kr)
Man skulle kunna tänka sig att välja en billigare tigersåg utan pendlig för 1200-1300 kr
De säger att GKS 55 G kan köra med styrskenor på väggen men jag ser inte riktigt nytta där, det är ju inte jätte viktigt att det blir 100 rakt där, det ska ändå sättas över och spacklas.
De anser att GKS 165 är lagom för hemmabruk medan GKS 190 är lite i kratigaste laget.
Tror ändå det blir följande packet :
- Makita JR3070CT (2200 kr)
- Bosch GST 90 E (995 kr)
- Bosch GKS 165 (1369 kr)
Man skulle kunna tänka sig att välja en billigare tigersåg utan pendlig för 1200-1300 kr
Om det inte är för stora ytor så kan du ju börja med kofoten och tröttnar du så skaffar du en klinkersmejsel.
Nu vet jag inte riktigt vad du tänkt dig, men att få upp klinkersen från spånskivan utan att skada spånskivan kommer nog vara omöjligt. Troligen så kommer klinkersen släppa från fixet på vissa plattor och ibland så släpper fixet från spånskivan och tar då gärna med sig lite av spånskivan. Att få bort fixet från spånskivan helt och hållet utan att skada spånskivan är nog mission impossible tyvärr. Men ska du ändå flytspackla eller slå gips på spånet så spelar lite skador ingen roll.
Nu vet jag inte riktigt vad du tänkt dig, men att få upp klinkersen från spånskivan utan att skada spånskivan kommer nog vara omöjligt. Troligen så kommer klinkersen släppa från fixet på vissa plattor och ibland så släpper fixet från spånskivan och tar då gärna med sig lite av spånskivan. Att få bort fixet från spånskivan helt och hållet utan att skada spånskivan är nog mission impossible tyvärr. Men ska du ändå flytspackla eller slå gips på spånet så spelar lite skador ingen roll.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Mycket verkar handla om pengar, så varför inte prioritera och köpa bättre maskiner, fast färre? Behöver du verkligen tigersågen? Jag ser inte det stora behovet av en tigersåg vid en köksrenovering, då har jag en att tillgå också. Det förenklar ju vid rivning, men inget måste.