antsiranean skrev:
Efter all hjälp jag fått här på forumet, kan det vara läge att berätta vad det blev i slutändan. Förhoppningsvis har någon annan nytta av det, varenda verktyg är noga övervägt.

Nu duggar paketen tätt från posten och uppsättningen ser ut så här:

Gersåg Bosch GCM 8S
Bord Bosch GTA 3700 4995:- för båda på Duabhuset, inklusive frakt
Tigersåg Makita JR3050CT från Axminster (i slutändan kunde jag inte motivera en 3070 för mig själv, så mycket kommer jag inte att använda den)
Cirkelsåg Hitachi C6BU2, köptes i slutändan ny från Toolab för 1995:-
Sticksåg Bosch GST 135BCE, från Axminster
Grovdamsugare Nilfisk Aero 25-21, 1295:- på XL Bygg
Vattenpass Hultafors MST 1800 (kanske overkill, men jag kunde inte låta bli)
Vattenpass Hultafors Torped 250mm
Snörslå Hultafors SL 30, 115:- AB K.Lindqvist
Talmeter Hultafors 3M, 119:- AB K.Lindqvist
Mätband Hultafors BT8, 245:- AB K.Lindqvist
Snickarvinkel 1000mm
Bräckjärn Hultafors 7,5", 38:- AB K.Lindqvist
Smygvinkel Hultafors SMV200, 225:-, Duabhuset
Skjutmått Kamasa, 225:-, AB K.Lindqvist
Skruvtvingar Bahco 200mm 2st 77:- st AB K.Lindqvist
Skruvtvingar , något större, 2st 83:- st, XL Bygg
Hammare Stanley Fatmax 16oz, 199:-, Clas Ohlsson
Spikutdragare 10" Stanley
Trappstege från Classe
Bygglampa 36W från Classe
Verktygslåda Bahco PTB2025102, 325:-, Duabhuset
Stämjärnssats Pro, 12, 18 och 25mm, 150:-, Duabhuset (men jag skulle kanske köpt Bahco istället...)
Kombinationstång Bahco 2628 G-180, 223:-, Duab
Sidavbitare 2101G-140, 265:-, Duab

Därtill en del småsaker, men ungefär så. Mycket pengar blev det, men jag tror på devisen att det bara gör ont en gång om man köper bra grejer direkt.

Det enda jag kan uttala mig om hittils är talmetern och mätbandet från Hultafors, finfina saker!

Tack för hjälpen!
Bra start. Jag tror du vinner mcket på att skafa dig ett startpaket som du gjort, istället för ständiga avbrott med valet mellan skaffa ett bra verktyg eller at ta en kompromisslösning tills vidare. Har du inte gått om skruv, så skall du npg bygga ett lager sådana med.

--- Mats ---

Redigerat av moderator:
Skruv har jag inga alls, men tänkte köpa när jag köper virke. Det är väl ungefär gipsskruv och skruv för OSB som behövs? Finns det någon anledning att skaffa det i förväg? Mycket billigare via näthandlare kanske?

En dyr sak men som är guld värd när det kommer till skruv är att köpa en Grabber sortimentslåda eller liknande, då har man oftast något som passar hemma när man behöver det. Inget för bulkskruvande av skivor osv, men har börjat skruva mer än jag spikar ihop saker, och då är det skönt att ha lite att välja på hemma.
Finns ett bra paket med SPAX-skruv hos Axminster, http://www.axminster.co.uk/spax-spax-t-star-screw-trade-pack-prod782572/

StyrmanBerg skrev:
En dyr sak men som är guld värd när det kommer till skruv är att köpa en Grabber sortimentslåda eller liknande, då har man oftast något som passar hemma när man behöver det. Inget för bulkskruvande av skivor osv, men har börjat skruva mer än jag spikar ihop saker, och då är det skönt att ha lite att välja på hemma.
Finns ett bra paket med SPAX-skruv hos Axminster, [länk]
Just detta med att ha lite att välja på när ma börjar skruva var vad jag också tänkte på. Ett par längder, ett par tjocklekar. Att stå där med valet mellan skruv och spik, eller med fel dimensiner av skruv riskerar att bli onödiga avbrott för småpetitesser, och tar ika lång tid att lösa som bristen på ett stort verktyg.

--- Mats ---

Jadu... det där måste kostat dig skjortan (å byxorna med).
Men jag instämmer med att det gäller att ha ordentliga verktyg från början annars tappar man bara lusten att jobba vidare.

PS: Ändra namnet på din Bosch "Tigersåg" så det blir rätt i listan... DS

SPAX-paketet skulle jag kanske fundera på. Det ligger nog en del i att ha ett litet sortiment hemma, redan nu som boendes i lägenhet lider jag brist på skruv mellan varven. I "Renovering och reparation i hemmet" av Erik Boile tycker författaren att man skall ha fem sorters skruv hemma, i olika dimensioner:
  • träskruv med platt skalle
  • träskruv med försänkning
  • universalskruv med platt skalle
  • träskruv med rund skalle
  • ]träskruv med cylindrisk skalle

Men det spelar väl ingen större roll hur huvudena ser ut, eller om det är philips, torx eller raka spår (om man har gott om bits och det har jag)? Axminster-paketet innehåller bara försänkta skruv, men det kommer man väl ändå rätt lång med? Rund skalle vill man väl bara ha när skruven skall synas, och det är nog inte så ofta?

Spik skall man väl ha lite också? 2",3",4" och 5" varmförzinkat, plus dyckert i några olika dimensioner och kanske lite nubb?

Boschen är naturligtvis en sticksåg, men det är försent att redigera. Jag begriper inte att jag inte kan hålla rätt på namnen.

Jag brukar simulera platt skalle med en bricka på en vanlig försänkt skalle.

Off-topic raderat/mod

Essve Cutters väska innehåller både försänkt och kullrig skruv i dimensioner som är avpassade för bygge kan varmt rekomenderas

SPAX-paketet från axminster verkar ju vara ett klipp, i alla fall att döma av tidigare trådar på ämnet. Essve Cutters väska har jag faktiskt inte hittat något pris på, eller återförsäljare på nätet. Någon?

Irwins guick grip har jag sneglat på, men de är rätt dyra så jag skall se om jag klarar mig på skruvtvingar. En del får faktiskt vänta lite. Till exempel en Fein multimaster eller Bosch GOP multicutter.

antsiranean skrev:
SPAX-paketet från axminster verkar ju vara ett klipp, i alla fall att döma av tidigare trådar på ämnet. Essve Cutters väska har jag faktiskt inte hittat något pris på, eller återförsäljare på nätet. Någon?

Irwins guick grip har jag sneglat på, men de är rätt dyra så jag skall se om jag klarar mig på skruvtvingar. En del får faktiskt vänta lite. Till exempel en Fein multimaster eller Bosch GOP multicutter.
Om man skall jobba själv har man nytta av åtminstone en enhandstving (kör själv med wolfcraft, vet inte om de är billigare). Fördelen är at man kan hålla med en hand och spänna med en annan, något som kan gå att göra med skruvtving, men ofta vill de inte gripa utan lite mothåll. Typisk använding av enhandstving är när man sågar och inte vill knäcka det man sågar av, eller för att hålla två plattor så ovansidan är helt i plan. Det är dock med enhandstvingar som med så mycket annat, så snart man provat dem, så kommer skruvtvingarna att ses som jobbiga och hamna på en hylla...

--- Mats ---

Axminster har några Irwin Quick Grip Mini Bar Clamp, men 60mm greppdjup är väl i minsta laget? Annars var ju priset överkomligt. Sedan har de sina egna enhandstvingar, sätter de sitt namn på vad som helst, eller borgar det för viss kvalitet? Vad tror ni?

antsiranean skrev:
Axminster har några Irwin Quick Grip Mini Bar Clamp, men 60mm greppdjup är väl i minsta laget? Annars var ju priset överkomligt. Sedan har de sina egna enhandstvingar, sätter de sitt namn på vad som helst, eller borgar det för viss kvalitet? Vad tror ni?
Irwins enhandstvingar anses generellt som bäst i branschen. Deras quick-grip är bra, XRP-varianten är betydligt starkare, men klumpigare. Båda är svagare än en vanlig skruvtving. Men som Mats skriver, så är det framförallt möjligheten att snabbt spänna med en hand som är så trevlig. Mini-varianten av quick-grip är för svag för bygg (och 60mm är som du skriver för lite) men funkar bra för att hålla småsaker vid snickeri etc.

Det finns också en ny variant från Stanley Fat-Max som verkar intressant, när man släpper trycket på den så flyger inte käften tillbaka, utan den ställer sig på nytt i läge 10mm tillbaka eller så. Det verkar vara en mycket användbar feature. Hur kvaliten på tivngen är vet jag dock inte.

Redigerat:
Det är värst vilken koll du har på verktyg Daniel! Tack för ännu ett informativt inlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.