antsiranean skrev:
Tack för de där traderalänkarna! Det blir nog till att dra iväg något bud på dem.

Jag har snokat vidare lite här i forumet och i den här fina tråden [länk], rekommenderas en gipsskruvdragare om man skall dra i mycket gipsskivor. Som det ser ut kommer jag att behöva skruva upp 60-100 kvadratmeter gips och ODS, så då kanske det är lönt med en sådan?

På verktygsproffsen har de ett par olika för runt 1400:-, bland annat ett par makitamaskiner ([länk]) där enda skillnaden är varvtalet, som varierar från 0-2500 upp till 0-6000. Vad spelar varvtalet för roll? Innebär lägre varvtal att det är en starkare maskin? Vad finns då att vinna på många varv, men mindre styrka?

Hitachimaskinerna är en aning dyrare, men inte så det spelar någon större roll. Har någon koll på vilken som är att föredra. En automatbandad verkar lite overkill, särskilt som de kostar dubbelt så mycket.

En Makita 6823 kan kanske vara något? Jag hittar dock inte uppgifter på hur stark den är.

Annars kanske en Hitachi W6VA4, med maxmoment på 15Nm. Räcker 15Nm till att dra en skruv genom 13mm gips, ODS-skiva och in i regel? Räcker kanske 9Nm till det?

Eller klarar man sig med en 300-kronorsvariant?

Återigen: tack för alla synpunkter och all hjälp hittils. Det är verkligen ett trevligt forum med hög standard och befriande brist på dryga kommentarer och småsinta bråk.
Hej.

Kanske lite tråkigt svar men jag hade inte lagt pengar på att köpa en gipsskruvdragare för 60 - 100 m2. Jag har själv kört med vanliga skruvdragaren och visst tar det längre tid men om man inte ska jobba med det på heltid så anser jag att det finns bättre saker att spendera pengarna på, alternativt hyra en. Har själv hyrt ett par gånger då det gäller verktyg som jag anser är något som jag inte kommer att ha nytta av senare.

Lycka till!

Skall det vara en gipsskruvdragare skall det visst vara en Makita 6824, att döma av övriga forumtrådar.

antsiranean skrev:
Skall det vara en gipsskruvdragare skall det visst vara en Makita 6824, att döma av övriga forumtrådar.
Makita och Hilti gör är enligt min mening de bästa enpetarna, för automater så föredrar jag makita framför hilti, har haft mindre strul med Makita.

Skit i gipsdragarn men ska du upp med massa OSB så måste du ha en Cirkelsåg, sorry att jag inte insåg detta tidigare.

Antingen satsar du rejält från början med en såg med skensystem (Festool, Makita, Maffel, Hitachi, Bosch osv) eller köper ju en billig en o gör en egen skena. Finns lite filmer på hur man gör en i "Masonite"

Gipsdragaren struntar jag i, det kostar 50:-/dag att hyra. Planerar jag lite kan jag nog få in en kompis och sätta upp merparten av gipsen på en helg eller två. Då kommer jag undan under 500 spänn, även om jag hyr två stycken under någon dag.

Så till OSB behöver jag cirkelsåg? Det borde jag kanske insett, det duger nog inte riktigt att klyva sådana med tapetkniv. Skena också? Hitachi C6BU2 fanns det väl skena till? Men var köper man en sådan? Jag har letat runt lite, men hittar faktiskt inte skena någonstans. Länk, någon?

PS. De där begagnade maskinerna gick jag tyvärr miste om, dagishämtning och läggning av småbarn blev lite stökigare än vanligt och chansen försvann. Synd. Jag får väl köpa en ny cirkelsåg och sälja den själv så småningom istället...

Redigerat:
För att köra OSB till väggar behöver du ingen skena men den är kul till mycket annat;-)

Tack Sailorman, efter att ha letat runt lite tänkte jag just fråga om jag verkligen behöver en skena. Det torde väl duga med att rita en rak linje och följa efter bästa förmåga? Så himla petigt kan det väl inte vara, det skall ju på gips ovanpå.

Verktygsproffsen har C6BU2 i väska för 1990:-, en sådan får kanske hamna på listan i alla fall.

På duabhuset kan man köpa Bosch styrskenor samt en adapter som "passar för de flesta sågar", vad tror ni? http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5282

Som jag skrev, gör en egen skena av hardboard till din billiga cirkelsåg.
Att tro att det blir rakt efter en linje som du ritat kan du glömma om snittet är längre än 50cm.

Därför skrev jag att antingen satsa budget nu eller gå direkt på en långsiktig lösning.

antsiranean skrev:
Tack Sailorman, efter att ha letat runt lite tänkte jag just fråga om jag verkligen behöver en skena. Det torde väl duga med att rita en rak linje och följa efter bästa förmåga? Så himla petigt kan det väl inte vara, det skall ju på gips ovanpå.
Helt rätt, du behöver inte någon skena till detta jobb.

Då blir det ingen skena. Kanske en hemgjord en. Efter mycken hjälp härifrån (tusen tack!) ser nu inköpslistan ut så här:

Geringssåg GCM8S med GTA4700 bord, 5000:- på duabhuset
Tigersåg Makita JR3070CT, 2365:- från axminster
Cirkelsåg Hitachi C6BU2, 1990:- från verktygsproffsen
Dammsugare Nilfisk-Alto Aero 25-21, 1285:- från XL bygg

Och småsakerna:
Bygglampor, lågenergi, oklart vilka
Talmeter, hultafors, ca 200:-
Snörslå, hultafors, ca200:-
Bräckjärn, Stanley 69:-
Dorn
Huggmejsel
Raspar
Stämjärn, 3st
Hammare, Stanley Fatmax
Vattenpass Hultafors 1500mm, 650:-
Vattenpass Hultafors 300mm, 400:-
Snickarvinkel 600 eller 1000mm
Fogsprutare
Skyddsglasögon
Halvmask
Trappstege
Verktygslåda

Då borde jag ha mitt på det torra, utan en massa smårundor till diverse bygghandlare?

Ser bra ut, men ska du ha 3 av varje? ;)

Jag vet inte om det kanske har nämnts tidigare i tråden, men se till att skaffa en sådan trappstege som har en liten hylla överst som man kan lägga ifrån sig saker på.

Redigerat:
Du glömde
hörselskydden
måttband hultafors 5m klass1 (Talmetern räcker inte här). Jag går inte en meter i mina snickarbrallor utan att ha hakat på detta fantastiska måttband.
Kofot

lite tveksam till dina vattenpassval i termer pris/användningsområde. Själv är Jag Libella 2000 frälst men jag jobbar gärna med Biltemas pass åxå då dom är mycket prisvärda.

Vidare så så brukar Verktygsproffsen vara dyra... kollade på din såg och du har tagit priset ex-moms och 2500 är sågen INTE värd. Tror förvisso din lokala XL handlare tar 2k för sågen.

När du skriver trappstege, menar du typ en fällbar stege 15cm eller tänker du trappstege på 2.3 eller 4 steg?

Hörselskydd har jag, men tack ändå. Talmeter och måttband trodde jag var ungefär samma sak, men då blir det ett måttband istället.

Jag hade missat att verktygsproffsen visade priser utan moms, det var inte särskilt tydligt angivet. Då blir det kanske Toolab istället, där tar de 2000 utan väska.

Libella 2000 verkar fint, men den kostar nästan 1000:-, plus skenor (ca 500 för 1500mm), det blir ganska mycket pengar. Men Biltemas pass skall jag kolla in. En 1500mm rätskiva med libeller kostar 150:-, duger en sådan?

Trappstege tänkte jag mig en med tre steg. Innertaket är 270cm och jag är 183cm, då jag behöver väl komma upp ungefär tre steg kan jag tänka mig. En sådan där fällbar variant som ser ut som ett "A". Med hylla överst verkar vettigt, det ska jag leta efter.

Skalman1: 3 av varje? Jag förstår inte? Tre stämjärn i olika bredder blir det, men det får räcka med en geringssåg.

Hej,

Jag köpte ett vattenpass 2 m och det visade fel, så kolla så att passet visar rätt innan det är försent.

/Ola

Visa fel får det ikke göra. Och jag måste köpa över nätet, så då blir det kanske till att punga upp för ett Hultafors ändå. Nåja, det blir väl sista gången jag köper vattenpass och om tio år spelar de pengarna mindre roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.