29 592 läst ·
136 svar
30k läst
136 svar
Verktyg för renovering, synpunkter?
Blev nyfiken på denna men hittade en annan (?) Stanley. Man trycker på en knapp och vips så "flyger" käftarna in mot det man ska klämma. Sedan pumpar man några gånger så sitter den:Daniel_N skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=2fY8xwjpxNM
Den där Stanleyn var ju frän, det gäller bara att hålla fingrarna borta... Var köpte du den och för hur mycket?
Jag äger inte denna tvingen. Hittade den precis på nätet. Finns att köpa här:antsiranean skrev:
http://www.toolventure.co.uk/Hand_Tools/Clamps_and_Vices/sc1501/p4613.aspx
Priserna på denna sida är EX vat.
Dyra grejer, de där enhandstvingarna. Jag sparar nog pengarna till en Fein Multimaster eller Bosch Multicutter så småningom, de verkar lite mer flexibla..
På tal om något helt annat: om någon köper verktyg från England och använder adapter till, kolla (i förekommande fall) hur många watt adaptern klarar. När jag fick hem min Bosch GST 135 BCE sticksåg slet jag förstås upp kartongen direkt, och pluggade in i vägguttaget medelst en multi-adapter (resevariant som fixar tusen och en olika sorters uttag) från Teknikmagasinet. Sågen gick i två sekunder innan den lade av och en otrevlig lukt av bränd elektronik steg upp i näsan på mig.
Gissa om jag blev nervös! Tänk om jag råkat köpa en 110V-maskin och bränt sönder elektroniken en minut efter att jag fått paketet vid dörren?! Efter en stunds paniskt felsökande såg jag en mycket finstilt text på adaptern: "Max Power 550W at 220V". Och sågen var på 720W...
Jag var nervös i en vecka tills jag fick enkla adaptrar från Clas Ohlsson och nu går det finfint.
Gissa om jag blev nervös! Tänk om jag råkat köpa en 110V-maskin och bränt sönder elektroniken en minut efter att jag fått paketet vid dörren?! Efter en stunds paniskt felsökande såg jag en mycket finstilt text på adaptern: "Max Power 550W at 220V". Och sågen var på 720W...
Jag var nervös i en vecka tills jag fick enkla adaptrar från Clas Ohlsson och nu går det finfint.
Jo, 1895:- är ett bra pris. Det brukar ligga på 2495:-. Men 4995:- för både såg och bord från Duabhuset är ett ännu bättre pris. Både såg och bord har uppgraderats, vilket väl förklarar att man kunnat få dem så billigt på sistone. Bordet ersätts med GTA3800 och sågen med GSM 8 SJ, men det verkar inte vara någon större skillnad.
J.B. skrev:
Mycket bra sortiment! Men gör för guds skull inte som jag och slarva med att låsa den... Tar tag i handtaget och drar ut den ur skåpet. VIPS! All skruv på golvet... :@ Allt åkte ner i en låda och en trist dag ska jag ta tag i eländet och sortera upp det....
För övrigt var det lite läskigt nästan att se listan med verktyg...
Gersåg Bosch GCM 8S
Bord Bosch GTA 3700
Tigersåg Makita JR3050CT
Cirkelsåg Hitachi C6BU2
Sticksåg Bosch GST 135BCE
Grovdamsugare Nilfisk Aero 25-21
Har nämligen exakt samma uppsättning själv, men har även Makita Combocit LXT227 14,4v Li-Ion.
Är du nöjd med dit kit, Steffo1980? Utöver det där har jag en skruvdragare Bosch GSR 14,4V Li-2 (tror jag den heter) som jag är väldans nöjd med. Det var bland annat den som fick mig att inse att det är skillnad på verktyg och verktyg, när jag jämförde den med en grön skruvdragare vid ett altanbygge.
Jag är mycket nöjd! Det som jag är mest positivt överraskad med är slagskruvdragaren BTD133RFE som ingår i combopaketet.
antsiranean skrev:Är du nöjd med dit kit, Steffo1980? Utöver det där har jag en skruvdragare Bosch GSR 14,4V Li-2 (tror jag den heter) som jag är väldans nöjd med. Det var bland annat den som fick mig att inse att det är skillnad på verktyg och verktyg, när jag jämförde den med en grön skruvdragare vid ett altanbygge.
Och Essve Cutters stora låda går att köpa på Beijer bygg, 785:- så jag idag.