29 592 läst ·
136 svar
30k läst
136 svar
Verktyg för renovering, synpunkter?
Inte nödvändigtvis.... I lokala handlares butiker kan priset variera ganska mycket. När jag köpte min väska var den nedsänkt från sjuhundra någonting till 450 pix för cirka ett år sedan då de hade ett jubileum.joflopp skrev:
Precis köpt mig ett hus med större renoveringsbehov och kommer precis som trådskaparen från lägenhet med en relativt tom verktygslåda
Läste igenom tråden och såg en del tips om att köpa från t.ex. Axminster i England för att komma undan lite billigare.
Kollat lite snabbt nu bara...antingen har priserna sjunkit i Sverige eller stigit i England..för vad jag kan se är priserna relativt lika.
Kollar jag på fel ställe eller har priserna jämnats ut de senaste 2 åren?
Kollat lite snabbt nu bara...antingen har priserna sjunkit i Sverige eller stigit i England..för vad jag kan se är priserna relativt lika.
Kollar jag på fel ställe eller har priserna jämnats ut de senaste 2 åren?
Har faktiskt bara kollat Makita 3070 ännu så är lite tidigt att säga priserna är lika kanske. Men sitter på jobbet så har ej hunnit jämföra fler verktyg men det ska definitivt göras. Men 3070n.
Axminster ca 2500kr
Sverige ca 2400kr
Sen en annan fråga, alltid trott att det är sladdrivna prylar man "skall" ha...men läste nånstans nyligen om att batteridrivna funkar helt ok dom me..?
Tänkte på just tigersåg men också sticksåg, cirkelsåg, borrmaskin osv osv.
Bör man satsa på sladdat eller kanske ett Makita Batterikit? T.ex. http://www.axminster.co.uk/makita-lxt600-6-piece-li-ion-kit-18v-prod719607/
Axminster ca 2500kr
Sverige ca 2400kr
Sen en annan fråga, alltid trott att det är sladdrivna prylar man "skall" ha...men läste nånstans nyligen om att batteridrivna funkar helt ok dom me..?
Tänkte på just tigersåg men också sticksåg, cirkelsåg, borrmaskin osv osv.
Bör man satsa på sladdat eller kanske ett Makita Batterikit? T.ex. http://www.axminster.co.uk/makita-lxt600-6-piece-li-ion-kit-18v-prod719607/
Jag har batteridrivna maskiner hemma och nätanslutna på jobbet och det är nog bäst det då man förmodligen skulle bli galen på alla batterier på jobbet.. Men hemma när man jobbar bara nån/några timmar åt gången så funkar det riktigt fint med batteridrift.
Sticksåg skulle jag nog aldrig vilja ha en nätdriven igen.
Cirkelsågen blir nästan mycket för batteri. Den funkar till skivor men klyva reglar går det tungt.
Sticksåg skulle jag nog aldrig vilja ha en nätdriven igen.
Cirkelsågen blir nästan mycket för batteri. Den funkar till skivor men klyva reglar går det tungt.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Nätdrivet är alltid att föredra. Högre effekt och inga batterier att byta ut som du inte hittar om tio år. Maskinen blir i allmänhet också smäckrare utan ett batteri, kan också bli billigare. Dock kräver ju nätdrivet tillgång till nät. Samt att i vissa applikationer som t ex uppe på ett tak är det kanske jobbigt med en sladd. Arbete i våt miljö kan ju också vara ett skäl.
Skruvdragare för allmänbruk är ett bra exempel på en batteridriven maskin. Bilhammare eller omrörare ett bra exempel på en nätdriven maskin. Köp nätdrivet om det inte finns skäl som rörlighet för att köpa batteridrivet. Det stora undantaget är skrudragaren. Om det inte gäller en specialmaskin som en gipsskruvdragare som ofta är nätdriven.
Om du köper batteridrivet så titta efter en tillverkare som har många maskiner på samma batteri och som finns i framtiden. Makita och Bosch t ex.
Jag lär få mothugg på dessa åsikter......
/Anders
Skruvdragare för allmänbruk är ett bra exempel på en batteridriven maskin. Bilhammare eller omrörare ett bra exempel på en nätdriven maskin. Köp nätdrivet om det inte finns skäl som rörlighet för att köpa batteridrivet. Det stora undantaget är skrudragaren. Om det inte gäller en specialmaskin som en gipsskruvdragare som ofta är nätdriven.
Om du köper batteridrivet så titta efter en tillverkare som har många maskiner på samma batteri och som finns i framtiden. Makita och Bosch t ex.
Jag lär få mothugg på dessa åsikter......
/Anders
Inget mothugg till Anders_Nilsson eftersom du har helt rätt.
Alla verktyg man köper skall ju vara anpassade till det man skall ha dem till och då är sladdbundet oftast effektivare.
Alla verktyg man köper skall ju vara anpassade till det man skall ha dem till och då är sladdbundet oftast effektivare.
Jag är inte heller villig att mothuggas ... 
Jag har haft skruvdragare som enda batteridrivna verktyg, och har inte ens övervägt batteridrivna maskiner av andra slag.
Förvisso hade en slanglös spikpistol varit trevlig, framförallt uppe på taket och på byggställningar, men så speciellt många timmar har jag inte varit tvungen att "lida" av detta.
Jag stämmer in i Nimajneb's sammanfattning över batteridrivna verktyg.
Och lägger till att för en genomsnittlig hemmapulare så är det risk att maskinerna blir stående för länge mellan användningstillfällena att ackarna dör av urladdningen. Och då blir det väldigt dyra timmar att köra med verktygen.
Detta kan avhjälpas helt eller delvis genom att välja en maskinserie med samma ackar till alla maskiner (och bara 2-3st ackar) och se till att dessa roteras lite vid användningstillfällena.
Jag har haft skruvdragare som enda batteridrivna verktyg, och har inte ens övervägt batteridrivna maskiner av andra slag.
Förvisso hade en slanglös spikpistol varit trevlig, framförallt uppe på taket och på byggställningar, men så speciellt många timmar har jag inte varit tvungen att "lida" av detta.
Jag stämmer in i Nimajneb's sammanfattning över batteridrivna verktyg.
Och lägger till att för en genomsnittlig hemmapulare så är det risk att maskinerna blir stående för länge mellan användningstillfällena att ackarna dör av urladdningen. Och då blir det väldigt dyra timmar att köra med verktygen.
Detta kan avhjälpas helt eller delvis genom att välja en maskinserie med samma ackar till alla maskiner (och bara 2-3st ackar) och se till att dessa roteras lite vid användningstillfällena.
Känns som folk lever på stenåldern när man pratar om att sladd är att föredra? Jag kan inte tänka mig ett sladdverktyg om det finns en sladdlös variant längre. Batterdrivna verktyg har utvecklats enormt dom senaste åren. Cirkelsågar och andra traditionellt svåra verktyg är inga problem längre med batterier.