Mikael_L skrev:
Just det...
En bra kofot behöver du ju.
Vad heter dom, Tove och Hultafors va ...
Köp ingen skräpig kinesskit.

Det finns en eller två kofot (koben) -trådar, en startade jag. Numera har jag tre st Hultafors i olika storlekar, trots att jag bara bygger, inte river. :D
Jag har rivit en hel del i somras. Och har haft flera kofötter/bräckjärn för det. Kan säga att min Hultafors är väldigt smidig men den billiga från typ Biltema är rätt bra också. Klöven är nämligen hälften så bred så när man vill komma åt och dra ur spik där det är trångt typ hörn är den bra för då funkar inte Hultaforsen, den har för bred klöv.
 
Mikael_L
Jodå, kofots-trådarna är nog så roliga och lärorika att plöja genom.

Själv har jag länge sneglat på dom där små och jätteplatta minibräckjärnen, skulle helt klart vara den rätta lösningen ibland. Sen en sån där spikutdragare "atle" också ... och sen en .....

Nädu antsiranean passa dig, avgrunden är nära ... :D
 
Mikael_L skrev:
Själv har jag länge sneglat på dom där små och jätteplatta minibräckjärnen, skulle helt klart vara den rätta lösningen ibland.
Nädu antsiranean passa dig, avgrunden är nära ... :D
jamen.. dom kostar ju under hundringen...hur lång betänketid behöver du för detta? Dom slinker väl med mellan mjölken, limpan o köttfärsen utan att man tänker på det. Ta 2 på en gång då dom
1. är lätta att slarva bort
2. ibland är det bra att bända från 2 håll samtidigt.
3. Ungar kan alltid vara med o jobba
 
Hej,

En kollega som är rörläggare tycker Milwaukee är i särklass bäst i val av tigersåg men han river mest metallrör av olika slag.
Polaren har rivit väggar och trätrappor och tycker att en kedjesåg slår tigersågen med hästlängder när det gäller att riva i trä, funkar ju fint på träd och buskar med. ( jo kedjan får stryk av spikar men de är väl inte så dyra)

/Ola
 
När det gäller bräckjärn (om vi pratar om den här typen: http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-4961) så säger jag bara köp, tycker det är ett av de bättre verktygen och helt klart ett jag rekommenderar i grunduppsättningen. Det ryms i min verktygsväska och klarar av rejält många jobb, lättare att komma till än med en kofot ex. Visst, behöver man rejäl kraft så är en kofot att föredra men det faktum att det är smidigt att ha med sig hela tiden vinner det också många poäng på.
 
Ola-D skrev:
Hej,

En kollega som är rörläggare tycker Milwaukee är i särklass bäst i val av tigersåg men han river mest metallrör av olika slag.
Polaren har rivit väggar och trätrappor och tycker att en kedjesåg slår tigersågen med hästlängder när det gäller att riva i trä, funkar ju fint på träd och buskar med. ( jo kedjan får stryk av spikar men de är väl inte så dyra)

/Ola
Milwaukeen kan jag kanske hålla med om men att kedjesågen slår tigern har jag däremot svårt att se.

Yes, kedjesågen fixar att såga ner träd med en stam med en diameter >25cm. Man behöver heller inte förborra när man tar första snittet i en vägg (om man nu vågar detta) sedan så ..tänk...tänk...tänk. Kommer inte på några fler fördelar. Möjligtvis om du ska såga ner några kraftiga bjälkar att du spar några sekunder. Men som hemmafixare så är naturligtvis en tiger med pendling helt outstanding både i huset och ute i trädgården.
Spelar ingen roll vare sig vi pratar säkerhet, mångsidighet, precision, enklehet (slippa slipa kedja) osv osv
 
Fler fina synpunkter, tackar tackar. Varför hammare, när det finns en liten fjäderpryl som den Alko förespråkar. Den får säkert plats under sängen också.

Ett bräckjärn verkar fint. Och överkomligt, i alla fall Classevarianten. Sticksåg vet jag inte riktigt vad jag skall ha den till? När använder man en sådan vid rivning, uppsättning av innerväggar, parkettläggning och dylikt? Behöver jag den direkt?
 
Hultaforsjärnet kostar några tior mer men är styvare o bättre på så sätt
 
antsiranean skrev:
Fler fina synpunkter, tackar tackar. Varför hammare, när det finns en liten fjäderpryl som den Alko förespråkar. Den får säkert plats under sängen också.

Ett bräckjärn verkar fint. Och överkomligt, i alla fall Classevarianten. Sticksåg vet jag inte riktigt vad jag skall ha den till? När använder man en sådan vid rivning, uppsättning av innerväggar, parkettläggning och dylikt? Behöver jag den direkt?
Sticksågen tycker jag är ett verktyg som alltid blir mer använt än man trodde.
Sticksåg, skruvdragare och cirkelsåg är nog det som blir mest använt hos mig.


:)
 
Blir det bräckjärn så blir det ett Hultafors. Jag köpte en Hultaforskofot som jag är oförskämt nöjd med, den är verkligen en helt annan sak än de billigare varianter jag lånat tidigare.

Och så blir det väl till att i alla fall kolla upp sticksåg. GST någonting var det visst. 2500:-!? Ni drar ner mig i träsket, pengarna kommer att rulla. Men så lär jag väl bli och förbli nöjd de närmsta tio åren?

Verktygslåda var en bra idé, den borde jag tänkt på själv.
 
Redigerat:
antsiranean skrev:
Blir det bräckjärn så blir det ett Hultafors. Jag köpte en Hultaforskofot som jag är oförskämt nöjd med, den är verkligen en helt annan sak än de billigare varianter jag lånat tidigare.

Och så blir det väl till att i alla fall kolla upp sticksåg. GST någonting var det visst. Ni drar ner mig i träsket, pengarna kommer att rulla. Men så lär jag väl bli och förbli nöjd de närmsta tio åren?
Träsket är oundvikligt!

Det enda du kan göra är att förkorta processen genom att köpa allt direkt, helst av dom dyraste märkena. :P
 
antsiranean skrev:
Blir det bräckjärn så blir det ett Hultafors. Jag köpte en Hultaforskofot som jag är oförskämt nöjd med, den är verkligen en helt annan sak än de billigare varianter jag lånat tidigare.
Yepp, Hultafors och Tove är verkligen i en klass för sig. Personligen föredrar jag Tove, eftersom hoven är något smalare och gör det lättare att komma åt. Samtidigt gör den bredare Hultaforshoven, åtminstone i teorin, mindre märken. Mitt tips är att köpa en längre kofot än vad man tror att man behöver. Det kräver mindre kraft när man bräcker, vilket ger kontroll (och förmåga att klara större saker med mindre möda såklart).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.