29 592 läst ·
136 svar
30k läst
136 svar
Verktyg för renovering, synpunkter?
Jag ämnar göra processen så kort som möjligt, genom att dra iväg ett en eller ett par beställningar (allt efter var det är billigast) inom någon vecka. När jag behöver verktyget vill jag att det skall finnas där (i den nya verktygslådan), så att jag slipper lägga en dryg timme på att dra iväg och köpa det. Det verkar bli mycket blått. Lyckligtvis har jag fått ett carte blanche av min fru när det kommer till verktygsinköp. Tror jag i alla fall. "Bara gubben blir nöjd" - en bra devis.
Listan börjar cementeras nu, det är mest cirkelsåg (Hitachi C6BU2) och sticksåg som jag är osäker på om jag skall köpa i första vändan eller vänta med tills behovet dyker upp, om det gör det. Kommer behovet att dyka upp tror ni? En C6BU2 och en GST135CE kostar trots allt 4500:- tillsammans, såvida de inte dyker upp på blocket snart.
Tove bräckjärn får jag kolla in också. Kofoten jag har nu är en av de kortare Hultafors, men jag har funderat på att skaffa en längre, för att slippa kröka rygg alltför mycket när jag drar upp golvbrädor. Ökad kontroll var en annan god anledning som jag inte tänkt på. Men samtidigt är en lätt kofot en lätt kofot och inte en tung kofot, lite lättare att jobba med. Men det är kanske där bräckjärnet kommer in?
Många verktyg blir det, men än så länge är i alla fall Festoträsket långt borta...
Listan börjar cementeras nu, det är mest cirkelsåg (Hitachi C6BU2) och sticksåg som jag är osäker på om jag skall köpa i första vändan eller vänta med tills behovet dyker upp, om det gör det. Kommer behovet att dyka upp tror ni? En C6BU2 och en GST135CE kostar trots allt 4500:- tillsammans, såvida de inte dyker upp på blocket snart.
Tove bräckjärn får jag kolla in också. Kofoten jag har nu är en av de kortare Hultafors, men jag har funderat på att skaffa en längre, för att slippa kröka rygg alltför mycket när jag drar upp golvbrädor. Ökad kontroll var en annan god anledning som jag inte tänkt på. Men samtidigt är en lätt kofot en lätt kofot och inte en tung kofot, lite lättare att jobba med. Men det är kanske där bräckjärnet kommer in?
Många verktyg blir det, men än så länge är i alla fall Festoträsket långt borta...
Stressköp inte nu.
För din första projekt så måste du ha tillgängligt;
Skruvdragare
Tigersåg
kap/ger inkl bord (räcker med 600kr sågbord)
dammsugare
måttband
vattenpass.. fundera även här på Hultafors Libella2000 då den med tillhörande skenor täcker alla längder, (köp på Tradera)
Fogsvans (Bahco)
Arbetsbockar 90cm höga
Lampa.. undvik halogen då det blir såååå varmt, finns bygglampor för vanliga lågenergilampor.
Hammare
Kofot o bräckjärn (Tove är kung (Drottning?))
Skyddsglasögon o hörselskydd (snåla inte här med skräp... för några tior extra så får du bra grejer)
Lägg stickisen o cirkeln på spaningslistan. 135an brukar dyka upp i UK för 15-1600kr o BU2 begagnad under 1k.
För din första projekt så måste du ha tillgängligt;
Skruvdragare
Tigersåg
kap/ger inkl bord (räcker med 600kr sågbord)
dammsugare
måttband
vattenpass.. fundera även här på Hultafors Libella2000 då den med tillhörande skenor täcker alla längder, (köp på Tradera)
Fogsvans (Bahco)
Arbetsbockar 90cm höga
Lampa.. undvik halogen då det blir såååå varmt, finns bygglampor för vanliga lågenergilampor.
Hammare
Kofot o bräckjärn (Tove är kung (Drottning?))
Skyddsglasögon o hörselskydd (snåla inte här med skräp... för några tior extra så får du bra grejer)
Lägg stickisen o cirkeln på spaningslistan. 135an brukar dyka upp i UK för 15-1600kr o BU2 begagnad under 1k.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Men vaddåånanowire skrev:
skulle hon sno TS L-Boxx och ha som handväska istf en Gucci väska..
Nä, har man väl landat hem verktygen är man home safe.
Allt som ligger på spaningslistan senare kan TS alltid motivera med hur billigt det är just då samt vad bra det kommer att bli. Tänk åxå på all tid TS får över till henne plötsligt........ istf att stå o gnaga på en planka hela helgen kan han ju ägna tid o hjälpa till med hennes husprojekt.
Om du inte redan har det så köp även en halvmask med riktiga filter (dvs skippa andningsskydden av papp) och som Nimajneb skriver, skippa halogenlampan, kanske om du skall köra nattprojekt utomhus, men bygglampa med lågenergi är klart att föredra, lite dyrare i inköp men du slipper ju koka av att ha en 500 wattare rakt i ryggen!
Min favorit bland lågenergi bygglamporna är dom som är som en ljusglob, bla biltema har en bra modell.MMR skrev:Om du inte redan har det så köp även en halvmask med riktiga filter (dvs skippa andningsskydden av papp) och som Nimajneb skriver, skippa halogenlampan, kanske om du skall köra nattprojekt utomhus, men bygglampa med lågenergi är klart att föredra, lite dyrare i inköp men du slipper ju koka av att ha en 500 wattare rakt i ryggen!
d^_^b
Tack för den lilla listan Nimanjeb, den stämmer rätt bra med vad jag hade i huvudet. Därtill fick du med lite småsaker som jag glömt, som skyddsutrustningen.
För övrigt har de GST135BCE (jag antar att det är samma som CE) för 150 pund på axminster nu (1800:- inklusive frakt), är det så bra att man ska slå till på det? Å andra sidan duger nog en 75a för mig.
För övrigt har de GST135BCE (jag antar att det är samma som CE) för 150 pund på axminster nu (1800:- inklusive frakt), är det så bra att man ska slå till på det? Å andra sidan duger nog en 75a för mig.
135BCE och 135CE var visst inte samma sak, det är olika handtag på dem. Med 135BCE får man lite högre tyngdpunkt i greppet. Spelar det någon roll?
BCE är med handtag, vilket tex jag föredrar medans andra vill ha utan.
Jag skulle lagt ribban på runt 130pund innan jag slog till om det inte var akut. (själv köpte jag den för 119GGBP för några år sedan.
Hur kunde jag glömma halvmasken. Sundströms eller 3M brukar vara valet här, köp inga no-name då du inte vet om det kommer finnas filter till dessa framöver. Kolla Tradera och sök på forumet. Tänk på att beställa skyddsutrustningen dubbelt så att tanten åxå får ett komplett set.
Jag skulle lagt ribban på runt 130pund innan jag slog till om det inte var akut. (själv köpte jag den för 119GGBP för några år sedan.
Hur kunde jag glömma halvmasken. Sundströms eller 3M brukar vara valet här, köp inga no-name då du inte vet om det kommer finnas filter till dessa framöver. Kolla Tradera och sök på forumet. Tänk på att beställa skyddsutrustningen dubbelt så att tanten åxå får ett komplett set.
Helt korrekt, den steglösa hastighetsregleringen i avtryckaren är just det som för mig var största argumentet till att välja BCE. Däremot uppfattas limpan som enklare att såga med underifrån.skalman1 skrev:
Sedan är Limpmodellen på modet i Tyskland o Skandinavien att du inte kan köpa BCE modellerna här medans i UK/US är det tvärt om. Frankrike, Italien osv brukar du hitta bägge varianterna.
Precis min poäng; det gäller att handla snabbt...Nimajneb skrev:Men vaddåå
skulle hon sno TS L-Boxx och ha som handväska istf en Gucci väska..
Nä, har man väl landat hem verktygen är man home safe.
Allt som ligger på spaningslistan senare kan TS alltid motivera med hur billigt det är just då samt vad bra det kommer att bli. Tänk åxå på all tid TS får över till henne plötsligt........ istf att stå o gnaga på en planka hela helgen kan han ju ägna tid o hjälpa till med hennes husprojekt.
Tack för de där traderalänkarna! Det blir nog till att dra iväg något bud på dem.
Jag har snokat vidare lite här i forumet och i den här fina tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html, rekommenderas en gipsskruvdragare om man skall dra i mycket gipsskivor. Som det ser ut kommer jag att behöva skruva upp 60-100 kvadratmeter gips och ODS, så då kanske det är lönt med en sådan?
På verktygsproffsen har de ett par olika för runt 1400:-, bland annat ett par makitamaskiner (http://www.verktygsproffsen.se/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=127) där enda skillnaden är varvtalet, som varierar från 0-2500 upp till 0-6000. Vad spelar varvtalet för roll? Innebär lägre varvtal att det är en starkare maskin? Vad finns då att vinna på många varv, men mindre styrka?
Hitachimaskinerna är en aning dyrare, men inte så det spelar någon större roll. Har någon koll på vilken som är att föredra. En automatbandad verkar lite overkill, särskilt som de kostar dubbelt så mycket.
En Makita 6823 kan kanske vara något? Jag hittar dock inte uppgifter på hur stark den är.
Annars kanske en Hitachi W6VA4, med maxmoment på 15Nm. Räcker 15Nm till att dra en skruv genom 13mm gips, ODS-skiva och in i regel? Räcker kanske 9Nm till det?
Eller klarar man sig med en 300-kronorsvariant?
Återigen: tack för alla synpunkter och all hjälp hittils. Det är verkligen ett trevligt forum med hög standard och befriande brist på dryga kommentarer och småsinta bråk.
Jag har snokat vidare lite här i forumet och i den här fina tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html, rekommenderas en gipsskruvdragare om man skall dra i mycket gipsskivor. Som det ser ut kommer jag att behöva skruva upp 60-100 kvadratmeter gips och ODS, så då kanske det är lönt med en sådan?
På verktygsproffsen har de ett par olika för runt 1400:-, bland annat ett par makitamaskiner (http://www.verktygsproffsen.se/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=127) där enda skillnaden är varvtalet, som varierar från 0-2500 upp till 0-6000. Vad spelar varvtalet för roll? Innebär lägre varvtal att det är en starkare maskin? Vad finns då att vinna på många varv, men mindre styrka?
Hitachimaskinerna är en aning dyrare, men inte så det spelar någon större roll. Har någon koll på vilken som är att föredra. En automatbandad verkar lite overkill, särskilt som de kostar dubbelt så mycket.
En Makita 6823 kan kanske vara något? Jag hittar dock inte uppgifter på hur stark den är.
Annars kanske en Hitachi W6VA4, med maxmoment på 15Nm. Räcker 15Nm till att dra en skruv genom 13mm gips, ODS-skiva och in i regel? Räcker kanske 9Nm till det?
Eller klarar man sig med en 300-kronorsvariant?
Återigen: tack för alla synpunkter och all hjälp hittils. Det är verkligen ett trevligt forum med hög standard och befriande brist på dryga kommentarer och småsinta bråk.
Redigerat:
Instämmer med Nimajneb! Sticksåg kommer i sånt fall före handcirkel. Det är väldigt lite man kan göra med en handcirkel som man inte kan göra med en riktigt bra stickis, t ex GST135CE alt BCE. Jag har CE och är mycket nöjd med den! Kom ihåg att det även är viktigt med bra blad!Nimajneb skrev:
När det gäller Tove-bräckjärnet så är det helt super i kombination med en japansk spikutdragare. Nästan alltid i bakfickan, eller åtminstone i bältet. Biltema har ett par liknande varianter. Jag föredrar den med bred ände.
Redigerat: